Elintarvikemarkkinalain uudistus vie kohti reilumpaa kilpailua
Ehdotukset elintarvikemarkkinalain uudistamiseksi ovat askel oikeaan suuntaan, mutta ne eivät vielä riitä täysin takaamaan elintarvikemarkkinan tervettä kilpailua ja vastuullista kaupankäyntiä. Tasapuolinen tiedon- ja riskinjako sekä toimiva kilpailu hyödyttävät koko ketjua aina alkutuottajista kuluttajiin.

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) katsoo, että maa- ja metsätalousministeriön ehdotukset elintarvikemarkkinalain uudistamiseksi ovat oikeansuuntaisia hallitusohjelman tavoitteiden täyttämiseksi. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi muun muassa pelisäännöt kaupan omien tuotemerkkien valmistuksesta ja mahdollisuus sopimusten uudelleenneuvotteluun poikkeustilanteissa. 
ETL peräänkuuluttaa kuitenkin lisätoimia neuvotteluvoiman tasapainottamiseksi esimerkiksi liikesalaisuuksien paremmalla suojalla ja kuluttajakysyntätiedon avoimuuden lisäämisellä.
Reilut kauppatavat omiin tuotemerkkeihin
ETL korostaa, että yritysten luottamuksellisten tietojen hyödyntäminen kaupan omien merkkien valmistuksessa pitäisi estää nykyistä tehokkaammin. Kaupan kaksoisrooli sekä ostajana että brändituotteiden kilpailijana voi lisätä riskiä neuvotteluissa saatujen tietojen väärinkäytöstä. Esimerkiksi tiedot elintarvikkeen valmistajayrityksen kustannuksista tai tulevista suunnitelmista eivät saa liikkua kaupan osto-organisaation sisällä.
– Lailla on luotavat selkeät pelisäännöt reilun kilpailun takaamiseksi. Tietojen luottamuksellisuuden säilyttämiseksi esimerkiksi palomuurit osto-organisaatioihin ovat välttämättömiä, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Mikko Käkelä korostaa.
Tasapuolista kohtelua brändeille
Kaupan omien tuotemerkkien alla myytävien tuotteiden määrä on kasvanut viime vuosina, ja yksittäisissä tuoteryhmissä niiden osuus myynnistä on merkittävä. Ministeriön ehdotus kieltää kaupan omien tuotemerkkien suosiminen brändituotteiden kustannuksella on tärkeä askel kohti oikeudenmukaista kilpailua. Ehdotus edistäisi myös alan innovaatioita ja turvaisi kuluttajien valinnanvapautta.
– On kohtuullista, että kauppa kohtelee yhdenvertaisesti omia merkkejään ja brändituotteita markkinoinnissa ja hyllysijoittelussa. Lakiehdotuksen sanamuotoja pitäisi vielä terävöittää, jotta tasapuolisuus toteutuu mahdollisimman kattavasti, Käkelä vaatii.
Elintarvikkeiden kulutustietoa avattava koko ketjun käyttöön
ETL on pettynyt siihen, ettei ehdotuksiin sisälly kaupalle velvoitetta jakaa kuluttajien kysyntätietoa eli menekkitietoa elintarviketeollisuudelle ja alkutuotannolle nykyistä laajemmin. Menekkitiedon parempi saatavuus tasapainottaisi neuvotteluasetelmia ja parantaisi markkinoiden toimintaa.
– Nykyiset päivittäistavarakaupan tilastot ovat liian yleisellä tasolla eikä esimerkiksi kaupan omien merkkien kysynnän kehityksestä tuoteryhmittäin ole jatkuvaa seurantaa, Käkelä sanoo.
Tiedon tasaisempi jakautuminen arvoketjussa edistäisi koko ruokaketjun kilpailukykyä ja mahdollistaisi pitkäaikaisen, strategisen tuotannon suunnittelun.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko KäkeläToimitusjohtajaETL
Puh:040 560 7569mikko.kakela@etl.fiTietoa julkaisijasta
Elintarviketeollisuusliitto on ruoka-alan suunnannäyttäjä ja kokoava voima. Edustamme Suomessa toimivia ruoka- ja juomayrityksiä. Tavoitteenamme on uudistuva ja vetovoimainen ruoka-ala, joka luo hyvinvointia koko Suomeen.
Elintarviketeollisuusliiton toiminnan piirissä olevat noin 600 yritystä kattavat kaikki elintarviketeollisuuden toimialat ja elintarviketeollisuuden tuotannon Suomessa lähes kokonaan.
Elintarviketeollisuus on Suomessa kolmanneksi suurin teollinen toimiala, joka työllistää 44 000 henkeä. Ruokia ja juomia valmistavia yrityksiä toimii kaikkialla maassamme.
Koko ruoka-ala (alkutuotanto, elintarviketeollisuus, päivittäistavarakauppa ja ruokapalvelut) työllistää Suomessa yhteensä 320 000 henkeä, kun välilliset vaikutukset lasketaan mukaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Elintarviketeollisuusliitto ry
Det finländska pantsystemet – en modell för hela Europa23.10.2025 08:07:00 EEST | Tiedote
I Finland har handeln och dryckesindustrin tillsammans utvecklat ett utmärkt pantsystem för återvinning av dryckesförpackningar. Trots detta riskerar EU:s nya förordning om förpackningar och förpackningsavfall att vrida klockan tillbaka för Finland och tvinga landet att återinföra tvättbara glasflaskor, om undantag inte medges.
Suomalainen juomapakkausten palautusjärjestelmä kelpaisi malliksi koko Euroopalle23.10.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Suomessa kauppa ja juoma-alan yritykset ovat kehittäneet pantillisten juomapakkausten kierrätykselle erinomaisesti toimivan järjestelmän. Ilman poikkeuksia eurooppalainen pakkaus- ja pakkausjäteasetus on palauttamassa Suomea vuosikymmeniä taaksepäin ja pakottamassa siirtymään takaisin pestävien lasipullojen käyttöön.
Iso joukko elintarvikeyrityksiä liittynyt jo uudelle energiatehokkuussopimusten kaudelle9.10.2025 11:33:03 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuus jatkaa määrätietoista työtään energiatehokkuuden parantamiseksi. Uudelle energiatehokkuussopimuksen kaudelle on sitoutunut jo 16 elintarvikealan yritystä. Pitkäjänteinen työ ja selkeät tavoitteet ovat tuottaneet huomattavia energiasäästöjä ja vievät alaa kohti kestävämpää tulevaisuutta.
Elinvoimaa ruoka-alalta – ETL:n maakuntakiertue starttaa Lahdesta17.9.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuusliitto (ETL) järjestää yhdessä jäsenyritystensä kanssa maakunnallisia keskustelutilaisuuksia kuluvan syksyn ja alkuvuoden 2026 aikana. Tilaisuudet kutsuvat alueiden ja kuntien päättäjiä vaihtamaan näkemyksiä ruoka-alan toimintaolosuhteista ja alan huomioimisesta päätöksenteossa.
Budjettiriihen linjauksissa huoltovarmuus ja kasvu kulkevat käsi kädessä3.9.2025 09:50:27 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuusliitto (ETL) korostaa, että elintarviketeollisuus on olennainen osa Suomen huoltovarmuutta ja omavaraisuutta. Alan yritykset tarvitsevat ennakoitavan säädösympäristön, joka mahdollistaa kestävän kasvun ja turvaa vakaan kotimaisen kysynnän. Tuloverotuksen ja ruuan arvonlisäverotuksen keventäminen lisäävät kotimaista ostovoimaa. Ehdotettu virvoitusjuomaveron kiristys sen sijaan uhkaa kotimaisen juomateollisuuden kannattavuutta ja vähentää alan työpaikkoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme