Elintarviketeollisuusliitto ry

Muuttuvat ruokaidentiteetit muokkaavat elintarvikealaa

Jaa

Suomalaiset tekevät ruokaan liittyviä valintojaan entistä enemmän yksilöllisten tarpeiden, arvojen ja identiteettien pohjalta. Elintarviketeollisuusliiton (ETL) jäsenkyselyn mukaan neljä viidestä elintarvikealan yrityksestä ottaa muuttuvat ruokaidentiteetit huomioon tuotekehityksessään.

Kuva: Mostphotos

Suomalaista ruokakulttuuria ovat muuttaneet viime vuosina ennen kaikkea yksilölliset valinnat. Samalla kun suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota ruokansa terveellisyyteen, yhä useampi noudattaa myös erilaisia arvo- tai kulttuuripohjaisia ruokavalioita.  

ETL:n jäsenkyselyn mukaan suomalaiset elintarvikealan yritykset ottavat erilaiset ruokaidentiteetit aktiivisesti huomioon kehittäessään tuotteitaan ja valikoimiaan. Peräti 81 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo, että erilaisten tarpeiden, arvojen ja identiteettien huomioiminen on vaikuttanut tuotekehitykseen.

Monet yritykset ovat esimerkiksi lisännet kasvisten osuutta valmisruuissa ja tuoneet markkinoille uusia, täysin kasviperäisiä valmisruokavaihtoehtoja. 

– Suomalainen elintarviketeollisuus on aivan Euroopan huippua siinä, miten suuren osan liikevaihdostaan se käyttää tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. TKI-panostusten myötä Suomi on noussut kestävän elintarviketuotannon kärkimaaksi. Tämä näkyy kuluttajille laajana vaihtoehtojen kirjona eri tuoteryhmissä ja mahdollistaa myös entistä yksilöllisemmät valinnat. Haasteena on varmistaa, että vaihtoehdot ovat kaikkien saavutettavissa, vastuullisuusjohtaja Satumaija Levón Elintarviketeollisuusliitosta sanoo. 

Monimuotoisuus näkyy myös joulupöydässä 

ETL:n aiemmin tänä vuonna tilaaman tutkimuksen mukaan 84 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa sekasyöjiä, jotka syövät sekä kasvi- että eläinperäistä ruokaa. 62 prosenttia vastaajista kertoo syövänsä tai kokeilevansa usein kasvisruokia ja vain 22 prosenttia sanoo olevansa haluton kokeilemaan uusia kasvisruokia. Vegaanisia tai erilaisia vegetaristisia ruokavalioita noudattaa tutkimuksen mukaan 13 prosenttia suomalaisista. 

Pellervon taloustutkimus PTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan kasvipohjaisten tuotteiden kulutus on varsin polarisoitunutta: niiden suosio on erityisen suurta nuorissa ikäluokissa ja kaupungeissa, ja huomattavasti vähäisempää vanhemmissa ikäluokissa ja maaseutumaisissa kunnissa. Tärkein ruuan ostopäätöksiin vaikuttava tekijä on tutkimuksen mukaan kuitenkin edelleen hinta. 

– Monimuotoisemmat identiteetit näkyvät myös suomalaisten joulupöydissä. Perinteiset ja uudet herkut sopivat tarjoiltavaksi rinnakkain, jotta jokainen voi valita omaan identiteettiinsä ja makutottumuksiinsa sopivaa, vastuullisesti tuotettua kotimaista ruokaa, Satumaija Levón sanoo. 

ETL:n jäsenkysely toteutettiin marraskuussa 2025. Kyselyyn osallistui 23 liiton jäsenyritystä. Elintarvikealan vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus toteutettiin tammikuussa 2025, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Tutkimuksen toteutti Iro Research. PTT:n kysely toteutettiin elo–syyskuussa 2025, ja siihen vastasi 1 197 suomalaista. Kyselyn toteutti Kantar TNS Agri.  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Elintarvike­teollisuusliitto on ruoka-alan suunnannäyttäjä ja kokoava voima. Edustamme Suomessa toimivia ruoka- ja juomayrityksiä. Tavoitteenamme on uudistuva ja vetovoimainen ruoka-ala, joka luo hyvinvointia koko Suomeen.

Elintarviketeollisuusliiton toiminnan piirissä olevat noin 600 yritystä kattavat kaikki elintarviketeollisuuden toimialat ja elintarviketeollisuuden tuotannon Suomessa lähes kokonaan.

Elintarviketeollisuus on Suomessa kolmanneksi suurin teollinen toimiala, joka työllistää 44 000 henkeä. Ruokia ja juomia valmistavia yrityksiä toimii kaikkialla maassamme.

Koko ruoka-ala (alkutuotanto, elintarviketeollisuus, päivittäistavarakauppa ja ruokapalvelut) työllistää Suomessa yhteensä 320 000 henkeä, kun välilliset vaikutukset lasketaan mukaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Elintarviketeollisuusliitto ry

Muistuskutsu medialle: Elintarviketeollisuuden kasvu ja työllisyys – tuoreita tuloksia ja näkymät vuodelle 202618.11.2025 09:32:16 EET | Kutsu

Elintarviketeollisuuden vipuvaikutus työllisyyteen on eri toimialoista suurin, joten alan kasvulla on kokoaan suurempi merkitys kansantaloudelle. Suomalaisen elintarviketeollisuuden tuotannon elpyminen alkoi viime vuonna. Kesällä kuulimme positiivisia uutisia alan investoinneista. Millainen tilanne nyt? Entä miltä näyttää vuosi 2026? Miten Suomen ruuan hintakehitys vertautuu naapurimaihin?

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye