Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana
FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.

Läheisten apu on välttämätöntä, mutta se ei aina johda oppimiseen
Tutkimuksen haastatteluissa korostuu arjen digituen ristiriitaisuus. Läheisten apu on monelle välttämätöntä, mutta samalla siihen liittyy häpeää, turhautumista ja yliauttamista: asiat hoituvat, mutta taidot eivät kehity. Korpelan mukaan tämä paljastaa laajemman ongelman, sillä vastuu digituen antamisesta on usein perheellä.
”Usein läheisten kanssa oppiminen tapahtuu kiireessä ja yksisuuntaisesti: toinen tekee, toinen seuraa, ja tunnelma voi olla kireä. Tutkimuksessa vertaisopastus osoittautui toimivaksi digituen muodoksi, joka vahvistaa digitaitoja, rohkaisee kokeilemaan ja lisää luottamusta omaan osaamiseen. Samalla se tekee näkyväksi ikääntyneiden oman asiantuntemuksen ja aktiivisen roolin digitalisoituvan yhteiskunnan rakentamisessa”, Korpela kertoo.
Digipalvelut ovat teoriassa käteviä, käytännössä kaukana ikääntyneiden arjesta
Vaikka digipalvelut voivat helpottaa arkea, moni ikäihminen kokee, että terveysasioissa kasvokkainen kohtaaminen on edelleen korvaamatonta.
”Eräs haastateltava vertasi hyvinvointialueen digipalveluja joulupukin lahjalistaan ja totesi, että kehitettävää on niin paljon, ettei lapsikaan osaisi pyytää yhtä paljon joulupukilta. Se kiteyttää hyvin sen, kuinka monin tavoin digipalveluiden käytettävyys ja ikääntyneiden tarpeet eivät vielä kohtaa”, Korpela huomauttaa.
Ikääntyneiden joukko on kuitenkin moninainen. Digipalvelut otetaan käyttöön toisinaan sujuvasti, toisinaan pakosta, ja joskus jättäen kokonaan väliin. Digitaalinen osallisuus ei kuitenkaan synny pelkästään uusilla palveluilla, vaan kuuntelemalla ihmisiä, joita niiden on tarkoitus palvella.
”Digitaalinen osallisuus ei ole yksiselitteinen tila, vaan jatkuvaa tasapainoilua omien tarpeiden, mahdollisuuksien ja yhteiskunnan odotusten välillä. Siksi haastan politiikkaa ja palveluiden kehittämistä näkemään ikääntyneet aktiivisina toimijoina, ei passiivisina digitaalisten teknologioiden vastaanottajina”, Korpela painottaa.
FM Viivi Korpelan yhteiskuntapolitiikan väitöskirja "Signing in to society: Reflections on digital skills, support, and inclusion in later life" tarkastetaan lauantaina 15. marraskuuta klo 12 salissa C4. Vastaväittäjänä toimii professori, PhD Loredana Ivan (National University of Political Studies and Public Administration, Bucharest, Romania) ja kustoksena professori Sakari Taipale.
Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viivi KorpelaJyväskylän yliopisto
Väitöskirjatutkija
Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote
KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.
Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.
Kahdelle JYU:n hankkeelle rahoitusta Suomen Akatemialta tutkimustulosten hyödyntämiseen5.11.2025 15:03:07 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt vuoden 2025 Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä 9,7 miljoonaa euroa 27 hankkeelle. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta.
Mistä avoimen korkeakoulutuksen kentällä nyt puhutaan? Kehittäjät kohtaavat Jyväskylässä5.11.2025 11:48:00 EET | Tiedote
Miten työelämän osaamista kehitetään tulevaisuudessa? Miten avoin koulutus voi toimia taloudellisesti? Miten avoimia koulutustuotteita kehitetään Euroopassa? Avoimen korkeakoulutuksen päivät tuovat Jyväskylään 12.–13.11.2025 kolmisensataa avointen yliopistojen ja avointen ammattikorkeakoulujen kehittäjää pohtimaan koulutuksen tulevaisuutta.
Oppimisen johtamisessa työntekijöiden motivaatio ja tavoitteet tulee linkittää organisaation strategiaan5.11.2025 08:42:47 EET | Tiedote
Oppimisen johtaminen on prosessi, jossa tulee huomioida niin työntekijöiden motivaatio ja yhteisöllinen oppiminen kuin organisaation laajemmat tavoitteet ja strategia. Uudessa tutkimuksessa kartoitettiin esihenkilöiden käsityksiä oppimisen johtamisesta sairaalaorganisaatiossa ja teknologia-alan organisaatiossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme