Uusi SM-liigan medianäkyvyysbarometri paljastaa: kriisijoukkue HIFK hallitsee otsikoita, vaikka on sarjan viimeisenä
Retrieverin julkaisema SM-liigan medianäkyvyysbarometri kertoo, että median huomio ei kulje käsi kädessä sarjasijoituksen kanssa. Liigaa johtavat Ässät yltävät näkyvyyden määrässä keskikastiin, kun taas sarjan viimeisellä sijalla oleva HIFK kiinnosti mediaa ylivoimaisesti eniten kauden alusta ensimmäiseen maajoukkuetaukoon. Joukkueiden edustajista eniten mediatilaa saivat valmentajat, ennen kaikkea HIFK:n Olli Jokinen.

Mainintojen määrällä mitattuna eniten medianäkyvyyttä saaneet SM-liigan joukkueet olivat HIFK, Tappara ja Ilves, ja sarjataulukon viimeiseksi sijoittuneen HIFK:n julkisuuden määrä oli peräti 40 prosenttia suurempi kuin Tapparan. HIFK:n julkisuus koostui pelaajien lukuisista loukkaantumisista, huonosta pelimenestyksestä ja seuran johtoon kohdistuneesta kritiikistä. Tappara puolestaan sai runsaasti näkyvyyttä valmentajavaihdoksestaan, jonka lisäksi huomiota keräsivät joukkueen vaihtelevat peliesitykset ja muutokset joukkueessa. Joukkue myös liitettiin vahvasti keskusteluun liigauudistuksesta. Ilveksen näkyvyyttä puolestaan siivittivät HIFK:n tapaan alkukauden haasteet peleissä.

Ensimmäiselle maajoukkuetauolle siirryttäessä sarjaa johtavat Ässät ja JYP, joiden kummankin medianäkyvyys oli keskitasoa. Retrieverin media-analyytikko Tuomo Myllykangas korostaakin, että pelkkä menestys ei takaa otsikoiden hallintaa. “Median toimintalogiikka pätee myös urheiluun. Kiinnostus kohdistuu tarinoihin, ei pelkästään pisteisiin”, Myllykangas kuvailee.
Myös uutisoinnin sävyn tarkempi tarkastelu avaa syitä HIFK:n suureen mediahuomioon: lähes kolmannes (29 %) HIFK:n näkyvyydestä oli sävyltään negatiivista. Ilveksellä negatiivisen näkyvyyden osuus oli 14 prosenttia ja Tapparalla vain 3 prosenttia.
Medianäkyvyyden kasvot
Medianäkyvyysbarometri paljastaa, että yksilöt ja pelaajien liikkeet kiinnostivat lähes yhtä paljon kuin itse pelit. Teemoista eniten viitattiin ottelutapahtumiin ja tuloksiin (37 % maininnoista) sekä pelaajiin, siirtoihin ja kurinpitoon (28 % maininnoista). Kolmanneksi suurin teema oli joukkueen tila (11 %), joka korostui alkukauden kriisijoukkueista HIFK:n lisäksi Ilveksen ja Kärppien uutisoinnissa. Vasta lokakuun loppupuolella mediassa esiin noussut SM-liigan sarjauudistus nousi yhdeksi puhututtaneimmista aiheista.
Barometrista käy myös ilmi, että pelaajien sijaan joukkueen todellisiksi kasvoiksi nousevat mediassa valmentajat. 30 eniten mainintoja saaneen henkilön joukosta joka kolmas oli valmentaja, ja viiden kärkeen nousi ainoastaan yksi pelaaja, Sami Vatanen (JYP). Valmentaja Olli Jokinen oli ylivoimainen ykkönen henkilölistalla (1 266 mainintaa), mikä kertoo median keskittyneen HIFK:n valmennukseen ja seurajohtoon. ”Kun joukkue menestyy, valmentaja saa kiitosta pelitavasta ja johtajuudesta – esimerkkinä Jukurit ja Jonne Virtanen. Kun joukkue ei pärjää, valmentaja on se, joka joutuu otsikoihin paineiden ja kohujen keskellä – usein negatiivisessa sävyssä”, Tuomo Myllykangas toteaa.
Alueellista vaihtelua uutisoinnin määrässä
Eniten SM-liigasta uutisoi alueellinen media Satakunnan Kansa Länsi-Suomen, Savon Sanomien ja Aamulehden johdolla. Alueelliselle medialle tyypillinen ilmiö oli oman alueen joukkueen korostuminen mainintojen määrässä.
”SM-liigan joukkueet ovat päivittäin esillä suomalaisessa toimituksellisessa mediassa. Näkyvyydessä on toki alueellisesti selkeästi painotuksia omien alueiden joukkueisiin, mutta viesti on selkeä: joukkueiden edesottamukset kiinnostavat mediaa”, Myllykangas korostaa.

Lataa koko analyysi alhaalta liitteistä.
Barometri perustuu Retrieverin mediaseurannan kautta kerättyyn aineistoon suomalaisesta toimituksellisesta mediasta kattavan Retrieverin lähdekannan mukaisesti. Tarkastelujakso (1.9.–2.11.2025) alkoi viikko ennen kauden ensimmäisiä pelejä ja jatkui ensimmäiseen maajoukkuetaukoon asti. Aineisto kattaa 12 767 artikkelia, jotka sisälsivät yhden tai useamman joukkueen maininnan. Joukkuekohtainen aineisto keskittyy pelkästään miesten pääsarjatason jääkiekkojoukkueisiin. Aineisto ei sisällä mainintoja, jotka koskettavat pelkästään joukkueiden muita lajeja tai sarjatasoja, kuten esimerkiksi nuorten tai naisten liigoja. Lisäksi aineistosta on poistettu tekstiviestit, kaupalliset yhteistyöt ja tiedotteet sekä rajattu pois tulospörssien kaltaiset artikkelit ja liveseurannat. Barometrin avaa liigajoukkueiden näkyvyyttä Retrieverin tekoälytyökaluja hyödyntäen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuomo MyllykangasMedia Analyst
Puh:+358 45 632 0380tuomo.myllykangas@retriever.fiKuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Jaakko Haarala Retriever Suomen myyntijohtajaksi15.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Retriever Suomi on nimittänyt Jaakko Haaralan myyntijohtajaksi (Head of Sales). Hän aloittaa tehtävässään 15.8.2025.
Tässä ovat Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa10.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän yhteiskunnallisia kannanottoja sekä osallistumista julkiseen keskusteluun. Ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agency toteutti Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote
Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

