Jannica Fagerholm vald till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan
Vd:n för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och styrelseproffset Jannica Fagerholm har valts till årets alumn på Hanken.

– Jag blev jätteglad och jättestolt när jag fick höra att jag valts till Årets alumn och jag ser det som en eloge för den typen av karriär jag haft, det vill säga att jobba operativt i näringslivet, engagera mig i ideellt arbete och inneha styrelseuppdrag.
Fagerholm läste finansiell ekonomi och nationalekonomi på Hanken och tog sin examen 1986. Hon återknöt kontakten till högskolan då alumnverksamheten startade och hon ombads bli Hankenambassadör. Efter det har hon bland annat varit Hankens styrelseordförande, ordförande för placeringsutskottet och ordförande för kampanjkommittén för medelinsamling.
Fagerholm har de senaste 15 åren jobbat som vd för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Före det har hon bland annat arbetat på Sampo, Handelsbanken och SEB. Fagerholm har också en lång och mångsidig erfarenhet som styrelseproffs och i dag sitter hon bland annat i styrelserna för Kesko, Sanoma, Mandatum och Solidium.
Fagerholm säger att Hanken har gett henne en fantastisk utbildning och jättegoda förutsättningar.
– Till studenterna vill jag säga att man kanske inte förstår att uppskatta hur värdefullt det är att få en riktigt bra utbildning medan man är mitt i studierna. Hanken är trippelackrediterad och topprankad på olika rankinglistor och erbjuder fina internationella möjligheter.
Ytterligare information:
Jannica Fagerholm, e-post: jannica.fagerholm@gyllenbergs.fi
Årets alumn utnämns årligen på Hankendagen som arrangeras vartannat år i Helsingfors och vartannat i Vasa. Årets alumn är i sin yrkesroll eller som privatperson en inspirerande förebild i samhället. Alumnen har hållit kontakt med högskolan efter sin utexaminering och visat intresse för högskolans utveckling.
Bilder

Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
WORM-projektet ger riktlinjer för hållbar avfallshantering i humanitärt arbete18.12.2025 10:51:56 EET | Pressmeddelande
Det EU-finansierade forskningsprojektet Waste in Humanitarian Operations: Reduction and Minimisation (WORM) har tagit fram en uppsättning standardrutiner som ska förbättra avfallshanteringen i humanitära fältsjukhus och medicinska akutteam.
WORM-hanke julkaisee ohjeet kestävään jätehuoltoon humanitaarisessa toiminnassa18.12.2025 10:51:56 EET | Tiedote
EU-rahoitteinen tutkimushanke Waste in Humanitarian Operations: Reduction and Minimisation (WORM) on laatinut standarditoimintamenettelyjä, joiden tarkoituksena on parantaa jätehuoltoa humanitaarisissa kenttäsairaaloissa ja ensiaputiimeissä.
WORM project issues guidelines for sustainable waste management in humanitarian response18.12.2025 10:51:56 EET | Press release
The EU-funded research project Waste in Humanitarian Operations: Reduction and Minimisation (WORM) has produced a set of standard operational procedures designed to improve waste management in humanitarian field hospitals and emergency medical teams.
Ny forskning: Informell stil gör entreprenörer mer trovärdiga16.12.2025 08:41:15 EET | Pressmeddelande
En ny studie visar att entreprenörer som väljer en mer informell klädstil ofta uppfattas som mer autentiska, vilket gör investerare mer benägna att gå in med kapital. Formell klädsel kan däremot minska känslan av genuinitet och uppfattas som ett försök att passa in snarare än att vara äkta.
Uusi tutkimus: Rento tyyli tekee yrittäjistä uskottavampia16.12.2025 08:41:15 EET | Tiedote
Uusi tutkimus osoittaa, että epämuodollisesti pukeutuvat yrittäjät koetaan usein aidommiksi, mikä lisää sijoittajien halukkuutta sijoittaa. Sen sijaan muodollinen pukeutuminen voi heikentää aitouden tunnetta ja näyttäytyä enemmän yrityksenä sulautua joukkoon kuin olla oma itsensä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum