
Yhä useampi suomalainen ilahtuu second hand -joululahjasta, mutta moni epäröi antaa sellaisen—Sellpyn Joululahjakysely 2025

Käytettyjen joululahjojen suosio kasvaa Suomessa, mutta asenteissa on yhä ristiriitaa. Sellpyn tuore kysely paljastaa, että vaikka 84% suomalaisista suhtautuu myönteisesti second hand -lahjan saamiseen, vain 72% voisi kuvitella antavansa sellaisen.
“On hienoa huomata, että useampi kuin uskoisi ilahtuu kierrätetystä lahjasta kuusen alla. Moni murehtii, miten käytetty lahja otetaan vastaan, mutta yleensä turhaan”, sanoo Michael Arnör, Sellpyn toimitusjohtaja.
Second hand -lahjojen suosio kasvaa – ilmasto ja inflaatio motivoivat
Kyselyn mukaan ilmasto on edelleen suurin syy ostaa käytettyjä lahjoja, mutta myös taloudellinen epävarmuus vaikuttaa yhä enemmän kuluttajien valintoihin.
- 41 % kertoo, että ilmasto on lisännyt kiinnostusta second hand -lahjoihin erittäin paljon.
- 33 % sanoo saman taloudellisen tilanteen osalta
Moni vastaaja mainitsee myös kestävyyden, edullisuuden ja mahdollisuuden löytää uniikkeja lahjoja tärkeiksi tekijöiksi.
Lahjan antamisen ja saamisen välinen kuilu
Vaikka käytettyjen lahjojen vastaanottoon suhtaudutaan yhä avoimemmin, lahjan antamisessa näkyy epävarmuutta.
- 84,4 % suhtautuu myönteisesti second hand -lahjan saamiseen.
- 72,2 % voisi kuvitella antavansa sellaisen.
Yleisimmät syyt epäröintiin ovat huoli lahjan laadusta ja pelko, ettei saaja arvostaisi käytettyä lahjaa.
“32,5 % epäröi second hand -lahjan ostamista juuri siksi, että pelkää saajan reaktiota”, kyselyssä todetaan.
Kestävä ja persoonallinen lahjavalinta
Sekä lahjanantajat että -saajat ovat yhtä mieltä siitä, että vaatteet, asusteet ja sisustustuotteet ovat suosituimpia second hand -joululahjoja. Myös kirjat ja pelit nousevat korkealle listalla.
Top 5 second hand -lahjakategoriat:
- Koti ja sisustus
- Asusteet
- Vaatteet
- Kirjat ja vinyylilevyt
- Palapelit ja pelit
Kyselystä
Sellpy toteutti kyselyn lokakuussa 2025. Siihen vastasi yhteensä 1 302 henkilöä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää suomalaisten kuluttajien suhtautumista second hand -joululahjoihin sekä kestävän kulutuksen merkitystä lahjakulttuurissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sellpy Suomi – Viestintä
press@sellpy.sewww.sellpy.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.




