Uusi Suomen kasvun foorumi syntyi Lahteen – Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi päättäjät ja yritykset yhteen
Ensimmäistä kertaa järjestetty valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi 12.11. Lahden Sibeliustalon täyteen yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. “Sisu 2.0 Kasvu Summit sai alkunsa tarpeesta rakentaa yhteistyössä vaikuttava kasvutapahtuma, joka keskittyy konkreettisiin esimerkkeihin ja ratkaisuihin. Halusimme luoda foorumin, jossa kestävän kasvun, teknologisen osaamisen ja vaikuttavan yhteistyön kautta syntyy uusia ratkaisuja ja verkostoja kasvun rakentamiseksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Uusi valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit -tapahtuma järjestettiin yhteistyössä keskeisten elinkeinoelämän toimijoiden kanssa ja tapahtuma kokosi tällä viikolla Lahden Sibeliustalolle lähes 250 kasvuhakuista johtajaa ja päättäjää. Tapahtuman tavoitteena oli vahvistaa yritysten verkostoitumista, vauhdittaa kasvun edellytyksiä koko maassa ja löytää ratkaisuja Suomen talouden kääntämiseksi takaisin kasvuun.
Tapahtumassa oli kaksi tilannehuonetta, Teknologia ja Palvelu, joissa kokeneet yritysjohtajat ratkoivat simuloidussa hallituksen kokouksessa kuvitteellisia, mutta todentuntuisia liiketoiminnan haasteita. Hallituksen kokouksessa oli keskeisessä roolissa myös sidosryhmien kuunteleminen kasvun haasteiden ratkaisussa interaktiivisesti koko tilannehuoneen ajan.
Teknologia-tilannehuoneessa pureuduttiin siihen, miten tekoäly ja siirtyminen komponenttituotannosta ratkaisu- ja palvelumyyntiin vauhdittaa teollisen alan pk-yrityksen kasvua ja uudistumista. Keskusteluissa korostui, että tekoäly ei ole enää erillinen osa liiketoimintaa, vaan keskeinen muutosvoima, joka muokkaa yritysten prosesseja, johtamista ja toimintaympäristöä. Kasvun edellytyksiksi tunnistettiin osaamisen jatkuva päivittäminen, johtamisen uudistaminen ja datan systemaattinen hyödyntäminen.
Palvelu-tilannehuoneessa lähdettiin rakentamaan uutta House of Finland kokonaisuutta, jonka tavoitteena on palvelu- ja matkailusektorin tulojen viisinkertaistaminen. Johtoryhmän analyysi oli selvä: tulevaisuuden kasvu edellyttää syvempää asiakasymmärrystä ja rohkeutta kaupallistaa myös aineettomia vahvuuksia – kuten osaamista, brändiä ja yhteisöjä. Palvelu-tilannehuoneessa edettiin nopeasti konkretiaan, kun kahvitauolla oli jo hankkeen nettisivut rakennettu ja domain varattu.
Päivän aikana tuli selväksi, että kasvu ei ole vain taloudellinen tavoite, vaan ennen kaikkea rohkeuden, uudistumisen ja yhteistyön kysymys.
Tapahtuman takana oli poikkeuksellisen laaja kumppaniverkosto – kaksikymmentä alueellista ja valtakunnallista toimijaa. Yhteistyö heijasti tapahtuman ydinsanomaa: kasvu rakennetaan yhteistyöllä, rohkeudella ja sillä, että mennään ja tehdään.
”Tavoitteenamme on tehdä Sisu 2.0 Kasvu Summit -tapahtumasta isompi ilmiö, jossa konkreettiset kasvun teot ja yhteistyö nostetaan keskiöön talouden vauhdittamiseksi”, Vanhala kertoo.
Tapahtumassa luovutettiin myös Keskuskauppakamarin uusi kasvupalkinto, kun konsulttitalo Greenstep palkittiin vuoden kasvuyrityksenä. Muun muassa Hämeenlinnassa ja Lahdessa toimiva Greenstep on onnistunut viemään kansainvälistymisstrategiansa käytäntöön poikkeuksellisen kestävällä tavalla. Keskuskauppakamarin kasvupalkinnon tavoitteena on kannustaa suomalaisyrityksiä kansainväliseen kasvuun ja tunnistaa niitä, jotka ovat jo onnistuneet siinä esimerkillisesti.
Sisu 2.0 Kasvu Summit -tapahtuman järjestäjät ja yhteistyökumppanit:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Etelä-Suomen Sanomat, Eventum Lahti, Hämeen kauppakamari, Kasvuryhmä, Keskuskauppakamari, Koulutuskeskus Salpaus, LAB University of Applied Sciences, LADEC, Lahden kaupunki, Lahden Teollisuusseura, LUT University, LähiTapiola Vellamo, Nordea, Perheyritysten liitto, Päijät-Hämeen liitto, Päijät-Hämeen Yrittäjät, Suomen Yrittäjät, Teknologiateollisuus ja Visit Lahti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne VanhalaToimitusjohtaja
Puh:050 339 1625anne.vanhala@hamechamber.fiKuvat

Hämeen kauppakamari
Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hämeen kauppakamari
Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntatyönsä – tavoitteena entistä aktiivisempi ja vaikuttavampi verkosto13.11.2025 07:47:00 EET | Tiedote
Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntarakenteensa vuoden 2026 alusta alkaen. ”Uudistuksen tavoitteena on lisätä valiokuntatyön vaikuttavuutta ja vahvistaa uuden strategian täytäntöönpanoa. Valiokuntien kokoonpanot rakennetaan jatkossakin monipuolisesti niin, että mukana ovat laaja-alaisesti toimialat, eri kokoluokan yritykset ja muut kauppakamarille tärkeät sidosryhmät. Lisäksi kokoonpanoissa vahvistetaan Kanta- ja Päijät-Hämeen alueellista kattavuutta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Sisu 2.0 Kasvu Summit tuo Lahteen kasvun kovimmat tekijät – Suomi tarvitsee rohkeutta ja yhteistyötä päästäkseen takaisin kasvuun11.11.2025 08:47:31 EET | Tiedote
Ensimmäistä kertaa järjestettävä valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokoaa keskiviikkona 12. marraskuuta Lahden Sibeliustaloon satoja yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. Tapahtuma tarjoaa huippuluokan keynote-puheenvuoroja, uuden tilannehuone-konseptin ja ratkaisuja Suomen kasvun vauhdittamiseksi.
Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Sami Kotiniemi6.11.2025 19:04:38 EET | Tiedote
Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi on valittu Forssassa kotipaikkaa pitävän teknologiayhtiö DA-Groupin hallituksen puheenjohtaja Sami Kotiniemi. Valinta hyväksyttiin Vaalivaliokunnan esityksestä kauppakamarin syyskokouksessa 6.11.2025 Lahdessa ja Kotiniemen kausi puheenjohtajana alkaa 1.1.2026. Hän on toiminut Hämeen kauppakamarin hallituksen jäsenenä useiden vuosien ajan.
Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat kirkastuneet ja tuotannon odotetaan kääntyvän nousuun27.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Hämeessä yritysten suhdanneodotukset ovat kohentuneet syksyn aikana, vaikka arviot suhdannetilanteesta ovatkin vielä tavanomaista heikompia, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät alkavat vihdoinkin kirkastua. Vaikka haasteita edelleen riittää, kuten heikko kysyntä ja talouden epävarmuus, niin alueemme yritykset ennakoivat jo tuotannon kasvua ja henkilöstömäärän säilymistä vakaana”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Hämäläisyritysten liikevaihto kasvaa – usko tulevaan vahvistuu2.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Hämäläisyritysten liikevaihto on kasvanut verrattuna viime vuoteen, ja yritykset suhtautuvat tulevaan varovaisen odottavalla kannalla. ”Tuoreimmasta talouskyselystämme selviää, että vaikka suhdannetilanne on edelleen haastava niin hämäläisyritysten odotukset kasvun vauhdittumisesta ja kysynnän piristymisestä ensi vuonna ovat vahvat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme