Verottaja ei ehkä halua kansalaisten makuuhuoneisiin, mutta lakiehdotus mahdollistaisi senkin
Hallituksen esitys vertailutietotarkastuksista on puutteellinen. Vaikka esitystä ei olisikaan tarkoitettu laajentamaan Verohallinnon tiedonsaantioikeuksia, esitys on niin epämääräisesti muotoiltu, että se mahdollistaa sekä perusoikeuksia että tietosuojasääntelyä rikkovat tietopyynnöt. Näin kirjoittaa Finanssiala ry:n juristi Tuulia Karvinen kolumnissaan.
Verottajan huoli tiedonsaannista harmaan talouden torjuntaa varten on ymmärrettävä, ja veronkierron torjuntaan tarvitaan luonnollisesti tietoa. Vaikka hallituksen esitystä ei olisikaan tarkoitettu laajentamaan Verohallinnon tiedonsaantioikeuksia, esitys on niin epämääräisesti muotoiltu, että se mahdollistaa sekä perusoikeuksia että tietosuojasääntelyä rikkovat tietopyynnöt.
Vaikka esitys edellyttää tietopyynnön kohdentamista verovalvonnassa välttämättömiin tietoihin, jäävät tietojen käsittelyn tarkoitus, sen kohteena oleva tietosisältö sekä tiedon luovuttamiseen velvoitettujen toimijoiden piiri säännöksessä kokonaisuutena hyvin väljiksi. Lopputuloksena on, että esityksenkin mukaan verohallinnon käsiin voi laajamittaisten tietopyyntöjen seurauksena päätyä täysin tarpeettomia henkilötietoja.
Ei ole varsinaisesti syytä olettaa, että Verohallinnolla olisi tarvetta tai kiinnostusta ensisijaisesti penkoa kansalaisten yksityisasioita, kuten terveystietoja tai aatteellisiin yhdistyksiin kuulumista, saati sitten luovuttaa niitä muille viranomaisille. Lakiehdotuksen keskeinen ongelma on, että sen epämääräinen muotoilu mahdollistaa myös tällaiset tulkinnat.
Verohallinnon mukaan kerättyjä tietoja saisi käsitellä vain tarkkaan määritetty ja luvitettu virkamiesjoukko. Tämäkin keskeinen vaatimus on esityksessä avattu liian epämääräisesti. Tietoihin tulee olla myös teknisesti rajattu pääsy vain tälle joukolle, jotta tiedot on asianmukaisesti suojattu. Tämä vaatimus on oltava myös laissa, eikä riittävien teknisten suojatoimenpiteiden määrittely saisi jäädä ainoastaan Verohallinnon oman harkinnan varaan.
Se, että pankit luovuttaisivat vertailutietotarkastusten nimissä laajamittaisia data-aineistoja ihmisten tilitapahtumista, olisi hyvin herkästi tietosuojasääntelyn vastaista. Tämän vaaran on todennut myös tietosuojavaltuutettu, jonka mukaan esityksen mahdollistama data saattaisi helposti sisältää suuria määriä arkaluonteisiakin henkilötietoja myös niistä kansalaisista, joiden ei epäillä syyllistyneen väärinkäytöksiin.
Pelkät johtopäätöksenomaiset toteamukset täsmällisyydestä ja tarkkarajaisuudesta sekä perusoikeusjärjestelmän kannalta oikeasuhtaisuudesta, eivät riitä. Puutteet lakiehdotuksen perusteluissa ja liian väljät muotoilut lakitekstissä voivat johtaa jopa esityksen perustuslain vastaisuuteen tai vähintäänkin merkittäviin tulkintahaasteisiin lain soveltamisessa.
Tietosuojavaltuutetun ohella myös oikeusministeriö on kritisoinut esityksen muotoilua, joka antaa Verohallinnolle tarpeettoman laajan harkintavallan. Oikeusministeriö muistuttaa, että tietopyyntöjen on aina oltava oikeansuhtaisia suhteessa tavoitteisiin. Oikeusministeriö on lisäksi kiinnittänyt huomiota henkilötietojen käsittelyä koskevia valtiosääntöoikeudellisia näkökohtiin sekä esityksen mukaisten vaadittujen henkilötietojen käsittelyn suojatoimien riittävyyteen.
Herää kysymys, johtuuko esityksen sisältö lainvalmistelijoiden ymmärtämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä tietosuojaa kohtaan, vai onko taustalla riittämätöntä tietämystä tietosuojasääntelystä.
Tietosuojasääntelyn ja perusoikeuksien vaatimusten toteutuminen on pankeille paitsi pakollista, myös osa vastuullista toimintaa. Uudistuksesta koituisi pankeille kustannuksia, mutta keskeinen ongelma on, että etenkin tietosuojasäännösten rikkomisesta seuraisi huomattavat sanktiot.
Muissakaan Pohjoismaissa veroviranomaisten tiedonsaanti ei ole niin laajaa kuin mitä vireillä olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan. Esimerkiksi Ruotsissa vertailutietotarkastuksia ei saa kohdentaa luonnollisiin henkilöihin eikä kuolinpesiin. Tanskassa tarkastukseen vaaditaan 19 maallikosta koostuvan veroneuvoston (Skatterådet) lupa, mikäli tarkastus kohdistuu luonnollisiin henkilöihin tai nimeämättömiin oikeushenkilöihin. Norjassa tiedon keräämiselle tulee olla erityinen syy, jos veroviranomainen ei yksilöi sitä verovelvollista tai toimea, josta se pyytää tietoa. Tällaisissa tilanteissa tietoa voidaan kerätä vain yrityksistä, ei luonnollisista henkilöistä.
Verohallinto on jo aiemmin rikkonut lakia pyytämällä pankilta tietoja kaikista sen asiakkaista tietyltä ajanjaksolta. Korkein hallinto-oikeus ja tietosuojavaltuutettu ovat todenneet jo vuosina 2020 ja 2022 tietopyynnöt lainvastaisiksi, mutta liian laajat tietopyynnöt ovat jatkuneet. Helsingin hallinto-oikeus on viimeksi syyskuussa 2025 todennut vuonna 2023 tehdyn tietopyynnön lainvastaiseksi. Ratkaisuissa on pidetty ongelmallisena, että tietopyynnöt olivat jo lähtökohtaisesti liian laajoja eikä vertailutietopyyntöjä pyrittykään rajaamaan vain verovalvonnalle tarpeellisiin tietoihin.
Perustuslakivaliokunta on parhaillaan arvioimassa, onko lakiesitys perustuslain mukainen. Toisin kuin Verohallinto ja valtiovarainministeriö väittävät, esitys ei ole onnistunut huomioimaan tietosuojasääntelyn vaatimuksia. Viimeistään valiokunnan näkemyksestä selviää, rikkooko esitys perustuslain takaamaa yksityisyyden suojaa ja miten perustuslaki suhtautuu mahdollisuuteen kerätä hallituksen esityksen mukaisesti laajamittaisia tietoja pankkitilitiedoista.
Perustuslakivaliokunta on jo aiemmin määrittänyt tilitapahtumat yksityiselämän suojan ydinalueelle kuuluviin arkaluonteisiin tietoihin. Harmaan talouden torjunta ei voi astua näin räikeästi perusoikeuksien yli.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuulia KarvinenJuristi
Puh:+358 20 793 4207tuulia.karvinen@finanssiala.fiJohannes PalmgrenMonimediatuottaja
Puh:+358 20 793 4229johannes.palmgren@finanssiala.fiLisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI
020 793 4240
http://www.finanssiala.fi
Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry
FA penää digijäteiltä vastuuta: Huijauksia ei saada kuriin, jos somealustat tienaavat miljardeja petosmainoksista – Fiva samoilla linjoilla15.11.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Pankit torjuvat digihuijauksia parhaansa mukaan, mutta kaikki toimijat, erityisesti digialustat, tarvitaan mukaan. Sosiaalisen median alustat, hakukoneet ja Internetin kauppapaikat ovat keskeisiä väyliä huijausten toteuttamisessa – uutistoimisto Reutersin mukaan esimerkiksi Meta sai huijausmainoksista jopa 16 miljardin dollarin tulot vuonna 2024. Myös Finanssivalvonta ehdottaa EU-komissiolle lähettämässään kirjeessä, että sosiaalisen median alustat ja hakukoneet velvoitetaan estämään huijaussivustoille johtavien mainosten ja linkkien levittäminen palveluissaan. Vuonna 2024 suomalaisilta huijattiin yli 107 miljoonan euron edestä rahaa. Pankit onnistuivat pysäyttämään ja palauttamaan 44 miljoonaa euroa. Palautettujen varojen määrä kasvoi edellisvuodesta 35 prosentilla. Verkkorikolliset veivät silti lähes 63 miljoonaa euroa.
Täydennetty seminaarin ilmoittautumislinkki: Kutsu: Less is More – Vähemmän sääntelyä, enemmän tuloksia 19.11.202514.11.2025 11:09:16 EET | Tiedote
Tänään 14.11.2025 kello 10.43 lähetetystä tiedotteestamme puuttui linkki ilmoittautumiseen. Tämän tiedotteen loppuun on täydennetty ilmoittautumislinkki. Tiedotteen tekstiin ei ole tullut muutoksia. Eurooppalainen finanssialan sääntely on paisunut ja monimutkaistunut vauhdilla. Nyt Euroopassa keskustellaan, miten sääntelyä tulisi yksinkertaistaa. Finanssiala ry:n (FA) seminaarissa keskiviikkona 19.11.2025 klo 15 alkaen pohdimme, tuottaisiko vähemmän sääntelyä enemmän tuloksia. Tilaisuus on Finlandia-talon Helsinki-salissa, osoitteessa Mannerheimintie 13 e, Helsinki.
Kutsu seminaariin: Less is More – Vähemmän sääntelyä, enemmän tuloksia 19.11.202514.11.2025 10:43:41 EET | Tiedote
Eurooppalainen finanssialan sääntely on paisunut ja monimutkaistunut vauhdilla. Nyt Euroopassa keskustellaan, miten sääntelyä tulisi yksinkertaistaa. Finanssiala ry:n (FA) seminaarissa keskiviikkona 19.11.2025 klo 15 alkaen pohdimme, tuottaisiko vähemmän sääntelyä enemmän tuloksia. Tilaisuus on Finlandia-talon Helsinki-salissa, osoitteessa Mannerheimintie 13 e, Helsinki.
Finanssiala on Suomen suurimpia veronmaksajia: Yhteisöverokärjessä 7 finanssiyhtiötä – toimialan 5,7 miljardin euron verokädenjäljellä voitaisiin rahoittaa lapsilisät lähes neljäksi vuodeksi12.11.2025 10:01:12 EET | Tiedote
Finanssiala oli jälleen toimialana yksi suurimmista verojen maksajista Suomessa vuonna 2024. Alan yritykset maksoivat yhteisöveroa yhteensä 1,3 miljardia euroa, eli suunnilleen saman verran kuin edellisvuonna. Koko Suomen yhteisöverotilaston kärjessä ovat OP Pohjola 386,5 miljoonalla eurolla ja toisena Nordea 239,7 miljoonalla. Sijalla 7 oli LähiTapiola ja Danske Bank sijalla 9. Olemme laskeneet yhteistyössä veropalveluja tarjoavan Deloitten kanssa, paljonko finanssikonsernit tytäryhtiöineen ovat maksaneet veroja ja listanneet Suomen suurimmat yhteisöveronmaksajat kaikilta toimialoilta. Finanssialan koko verokädenjälki oli 5,7 miljardia euroa.
200 miljardin rajaa kolkutellaan – rahastoihin lokakuussa 1053 miljoonaa euroa uusia pääomia11.11.2025 11:16:24 EET | Tiedote
Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 1053 miljoonaa euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös myönteisen markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuukauden lopussa 199 miljardia euroa
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme