Kilpailu Pohjoismaiden talvimatkailusta kiristyy
Suomi pitää yhä kärkipaikkaa Pohjoismaiden talvimatkailussa, mutta kilpailu kiristyy, kun myös muut maat panostavat talvisesonkiin. Suomeen matkustetaan talvella eniten Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta, kun taas naapurimaihin matkustetaan Yhdysvalloista ja muista Pohjoismaista.

Suomen Lapin vetovoima on nostanut talvimatkailun yhdeksi Suomen tärkeimmistä vientituotteista ja koko pohjolan kiinnostavimmista matkailualueista. Ulkomaisten matkailijoiden kulutus muodostaa Tilastokeskuksen mukaan talvikuukausina jopa 16 prosenttia Suomen palveluviennistä.
– Lapin matkailumenestyksestä hyötyy koko maa, sillä kasvavat matkailijavirrat heijastuvat myös muihin Suomen alueisiin. Alkavalle talvikaudelle odotetaan noin 1,3 miljoonaa ulkomaista matkailijaa, joiden arvioidaan käyttävän Suomessa yhteensä 1,3 miljardia euroa, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Pohjoismaissa oli viime talven huippusesonkina joulukuusta 2024 helmikuuhun 2025 asti kahdeksan miljoonaa ulkomaisten matkailijoiden tekemää yöpymistä. Suomi piti talvimarkkinoiden ykköspaikkaa 29 prosentin osuudellaan, Ruotsin ollessa heti perässä 28 prosentin osuudella. Kovin kasvaja oli kuitenkin Norja, jonka ulkomaiset yöpymiset kasvoivat 20 prosenttiin, kasvua oli peräti 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
– Suomeen matkustetaan talvella eniten Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta. Norjaan matkustetaan eniten Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta sekä Ruotsista ja Ruotsiin puolestaan matkustetaan eniten Tanskasta, Yhdysvalloista ja Norjasta, Wakonen luettelee.
Suomen Lappi ylivoimainen, pääkaupungeista Kööpenhamina
Norja on panostanut viime vuodet talvimatkailunsa kasvattamiseen, mikä on näkynyt naapurimaita suurempana kasvuna. Erityisen kova kirittäjä Suomelle Norja on ollut Lapissa. Suomen osuus ulkomaisista yöpymisistä naapurikolmikon Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa* oli viime talven huippusesonkina ylivoimaiset 74 prosenttia. Norjan Lapin kasvuvauhti on kuitenkin tällä hetkellä suurin. Se saavutti 21 prosentin markkinaosuutensa peräti 33 prosentin kasvuvauhdilla edellistalveen verrattuna.
– Pohjoisille alueille suuntautuva ulkomaisten matkailijoiden talvimatkailu onkin kahden kauppaa markkinajohtaja Suomen ja haastaja Norjan välillä. Ruotsi pärjää talvimatkailun kokonaisvertailussa Tukholman alueen suosion takia, mutta pohjoisen Ruotsin osuus jää todella vaatimattomaan viiteen prosenttiin, Wakonen jatkaa.
Pohjoismaiden pääkaupunkialueista** suurimman potin korjaa Kööpenhamina, joka niin ikään kehittää talvikaupunkimatkailua omatoimimatkailijoille ja tähtää majoituskapasiteetin käytön optimointiin eri matkailusesonkeina. Kööpenhaminan kasvua vauhdittaa hyvä saavutettavuus maata pitkin ja lentäen. Pääkaupungeista kovin kasvaja viime talvikaudella oli kuitenkin Helsinki, jossa ulkomaiset yöpymiset kasvoivat neljänneksellä. Helsingin osuus Pohjoismaiden pääkaupungeissa vietetyistä öistä oli lähes viidenneksen.
*Pohjoiset osat Suomessa Lappi ja Kuusamo. Norjassa Nordland, Troms ja Finnmark. Ruotsissa Strömsundin, Lyckselen, Dorotean, Malån, Sorselen, Storumannin, Vilhelminan, Åselen, Arvidsjaurin, Arjeplogin, Jokkmokkin, Gällivaren ja Kirunan kunnat.
** Vertailukelpoiset pääkaupunkiseudut, esim. Helsingin seutu (sis. Helsinki, Espoo & Vantaa)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 650 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Kutsu medialle: Business Finland uudistuu – Harppaus kasvuun, tasoloikka kunnianhimoon18.11.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Business Finland julkaisee uuden strategiansa 25.11.2025 klo 14-15 Team Finland -talolla. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa paikan päälle tai striimin välityksellä.
Presidentti Stubb jakoi kansainvälistymispalkinnon Orionille, Sensofusionille, Sandvikille ja Suomen startup-yhteisölle14.11.2025 13:30:00 EET | Tiedote
Tasavallan presidentti on myöntänyt vuosittaisen kansainvälistymispalkinnon kolmelle yritykselle ja yhdelle yhteisölle. Vuoden 2025 kasvuyrityksenä palkittiin Orion Oyj, tulokasyrityksenä Sensofusion Oy ja pitkäaikaisena investoijana Sandvik Mining and Construction Oy. Vuoden yhteisöpalkinto annettiin Suomen startup-yhteisölle.
Teollisuuden investointituet edistävät talouden kasvua ja tukevat ilmastotavoitteiden saavuttamista14.11.2025 11:24:57 EET | Tiedote
Business Finland on myöntänyt investointiavustuksen Novanan hankkeelle maailman ensimmäisen hiilineutraalin vanadiinituotantolaitoksen rakentamiseksi Porin Tahkoluotoon. Business Finland vauhdittaa teollisuuden puhtaan siirtymän investointeja osana hallituksen elinkeinopolitiikan toimia. Investointiavustuksia on myönnetty vuoden 2025 aikana 311 miljoonaa euroa. Verohyvityshakemuksien käsittely on parhaillaan käynnissä, haetun hyvityksen yhteismäärä on hieman alle 3 miljardia euroa.
Tutkimus: Suomi voi nousta ruokamatkailumaaksi arktisten makujen avulla10.11.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Visit Finland on teettänyt ensimmäistä kertaa kansainvälisen tutkimuksen siitä, miten Suomi nähdään ruokamatkailumaana. Ruoka kuuluu globaalisti matkailijoiden viiden kiinnostavimman teeman joukkoon, mutta Suomea ei vielä kovin usein yhdistetä tähän teemaan. Suomalaiseen ruokaan liitetään kuitenkin uteliaisuutta, ja siinä nähdään potentiaalia erityisesti puhtaiden arktisten makujen kautta.
Business Finland on keskeinen toimija suomalaisen datakeskusekosysteemin syntymisessä4.11.2025 17:03:44 EET | Tiedote
Business Finlandilla on tärkeä rooli edistää datakeskusinvestointeja ja siihen liittyvää innovaatio- ja liiketoimintaekosysteemiä. Datakeskuksiin liittyy huomattavia innovaatio- ja kasvumahdollisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

