Satamatunneli ei kestä taloudellista tarkastelua – Helsingin kaupunginhallitus lykkäsi päätöstä ensi viikkoon

Jaa

Satamatunnelin esitetty linjaus heikentää Salmisaaren alueen kehittämispotentiaalia ja merkitsee kaupungille arviolta noin sadan miljoonan euron menetystä rakennusoikeutena. Päätöksenteon pohjaksi ei ole toistuvista pyynnöistä huolimatta esitetty kattavaa kustannus–hyötylaskelmaa eikä investoinnin kannattavuuslaskelmaa. Tämän vuoksi Vihreät tulee esittämään hankkeen palauttamista valmisteluun.

Kaupunginhallituksen jäsen ja vihreän valtuustoryhmän 2. varapuheenjohtaja Suvi Pulkkinen.
Kaupunginhallituksen jäsen ja vihreän valtuustoryhmän 2. varapuheenjohtaja Suvi Pulkkinen. Salla Merikukka

“Satamatunnelia viedään nyt eteenpäin tavalla, joka herättää vakavia kysymyksiä kaupungin taloudellisesta ohjauksesta ja siitä, miten Helsingin kilpailukykyä ja elinvoimaa tosiasiallisesti vahvistetaan. Tulemme vaatimaan asian palauttamista valmisteluun siten, että päätöksenteon tueksi saadaan kattava hyöty-kustannuslaskelma ja investoinnin kannattavuuslaskelma”  Vihreiden kaupunginhallituksen jäsen Suvi Pulkkinen kommentoi.

Normaalisti kaupungin liikennehankkeista laaditaan hyöty-kustannuslaskelma, mutta satamatunnellista laskelmaa ei ole tehty siitä huolimatta, että kaupungin oma liikennehankkeiden käsittelyohje linjaa yksiselitteisesti, että nämä laskelmat tehdään myös konserniyhtiöiden hankkeista.

Helsingin Satama on sataprosenttisesti kaupungin omistama yhtiö, ja sen investoinnit ovat suoraan pois kaupungin saamasta tuloutuksesta sekä muista strategisista kehityskohteista. Päättäjät eivät ole myöskään saaneet päätöksenteon pohjaksi käyttöönsä Sataman omaa arviota tämän tunneli-investoinnin liiketaloudellisesta kannattavuudesta. 

“Noin 320 miljoonan euron suuruisen hankkeen eteneminen ilman kattavaa hyöty–kustannuslaskelmaa tai normaalia kannattavuusarviota poikkeaa tavanomaisesta kaupunkikehitysinvestointien arviointikäytännöstä.” Pulkkinen sanoo.

Tunnelin suuaukolle suunniteltu sijainti tulee estämään noin tuhansien asuntojen ja työpaikkojen rakentamisen alueelle. Tämä vaikuttaa Helsingin mahdollisuuksiin kehittää tätä suoraan ja tiiviisti kantakaupunkiin kytkeytyvää aluetta asumisen, toimitilojen ja palveluiden näkökulmasta, ja sitä kautta myös pitkän aikavälin verotulokertymään. 

"Nykyinen tunnelilinjaus heikentää merkittävästi Salmisaaren kehittämismahdollisuuksia ja tarkoittaa Helsingille huomattavaa menetystä sekä rakennusoikeutena että tulevina verotuloina. Tämän kokoluokan päätöksiä ei tulisi tehdä näin puutteellisilla tiedoilla." Pulkkinen sanoo.

Tunnelin rahoitusmalli nojaa oletukseen keskusta-alueen satamien liikennemäärien kasvusta. Viime vuosien kehitys osoittaa kuitenkin rahtiliikenteen kasvun painottuneen Vuosaareen. Mikäli hanke toteutettaisiin ilman leikkauksia kaupungin palveluihin tai veronkorotuksia, kustannukset kohdistuisivat sataman käyttäjille, käytännössä logistiikka- ja vientiyrityksille. Arvioitu lisäkuormitus olisi 10–20 miljoonaa euroa vuodessa.

“On vaikea nähdä, miten tunneli-investoinnin aiheuttamat lisäkustannukset vahvistaisivat Helsingin asemaa Suomen johtavana kaupan ja liiketoiminnan keskuksena” Pulkkinen sanoo.

Kaupunginhallitus on nyt käsitellyt satamatunnelin jatkoa kolmessa peräkkäisessä kokouksessaan, ja päätti tänään siirtää päätöksentekoa vielä viikolla eteenpäin. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin Vihreät ry

Helsinki ottamassa kannakseen: hylkeiden ja uhanalaisten vesilintujen metsästys tulisi kieltää kaupungin edustan merialueilla12.11.2025 11:37:50 EET | Tiedote

Helsinki on ottamassa viralliseksi kannakseen, että hylkeiden ja uhanalaisten vesilintujen metsästys kielletään kaupungin edustan uloimmilla meriluodoilla. Kaupunginvaltuusto päättää asiasta tänään keskiviikkona 12.11. Vihreiden Amanda Pasasen tekemän aloitteen pohjalta. Kaupunginhallituksen pohjaesity puoltaa Pasasen aloitetta.

Reetta Vanhanen: Sophie Mannerheimin sairaalakoulu saa vihdoin pysyvät hyvät tilat7.11.2025 14:16:16 EET | Tiedote

Sophie Mannerheimin koulu on odottanut pitkään pysyviä tiloja ja toiminnot siirtyvät väliaikaisista tiloista tulevaisuudessa Laakson yhteissairaalan lähelle. Kasvatus- ja koulutuslautakunta teki kokouksessaan 21.10. päätöksen tarveselvityksestä ja tilojen suunnittelun aloittamisesta Laakson sairaalan yhteyteen. Opetustiloja toteutetaan noin 140:lle oppilaalle perusparannettaviin ja laajennettavaan tiloihin osoitteessa Lääkärinkatu 6. Uudet tilat otetaan käyttöön elokuuhun 2029 mennessä. Päätös on merkittävä ja tärkeä parannus sairaalakoulun oppilaille. “Tarjoamme sairaalakoulussa vaativan erityistuen ohjausta sekä sairaalaopetusta psykiatrian ja somaattisten sairauksien osastoilla oleville peruskouluikäisille lapsillemme. Olen tavattoman iloinen, että sairaalakoulu on saamassa vihdoin pysyvät toimivat tilat lasten- ja nuorisopsykiatrian osastojen välittömästä läheisyydestä. Oppiminen ja koulunkäynti on jokaisen lapsen oikeus”, sanoo kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari ja lääkä

Vihreät valitsee sijaiset apulaispormestari Reetta Vanhaselle ja ryhmänjohtaja Amanda Pasaselle 5.11.20254.11.2025 08:31:20 EET | Tiedote

Helsingin vihreä valtuustoryhmä valitsee perhevapaan sijaisen kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Reetta Vanhaselle. Sijaisuuden kesto on 9.1.–4.10.2026. Valinta tehdään valtuustoryhmän kokouksessa keskiviikkona 5. marraskuuta 2025. Samassa kokouksessa valitaan sijainen myös valtuustoryhmän puheenjohtaja Amanda Pasaselle, joka jää määräaikaiselle vapaalle 1.12.2025–8.3.2026. Henkilövalintojen tulokset julkistetaan kokouksen jälkeen vihreän valtuustoryhmän viestintäkanavissa.

Vihreät: Helsingin budjetissa vahvistetaan koulutuksen rahoitusta, lisätään oppikirjoja ja suojellaan luontoa30.10.2025 12:00:00 EET | Tiedote

Vihreät onnistuivat neuvottelemaan vuoden 2026 talousarvioon merkittävän lisärahoituksen koulutukseen. Painettuihin oppikirjoihin lisätään yhteensä 1,5 miljoonaa euroa, varhaiskasvatukseen 2,2 miljoonaa euroa ja ammatilliseen koulutukseen 3 miljoonaa euroa. Koulutuksen perusrahoituskin on aiempaa vahvempi, sillä koulutukseen ei kohdistu mekaanista tuottavuustavoitetta. Helsingin kaupunkistrategiassa päätettiin merkittävistä panostuksista peruskoulun vahvistamiseksi, ja ne näkyvät budjetissa: koulut saavat ensi vuonna rahoitusta 1.–2.-luokkalaisten ryhmäkokojen pienentämiseen ja äidinkielen tuntien lisäämiseen. Oppimisen tukea vahvistetaan noin 12 miljoonalla eurolla ja tarveperusteista rahoitusta kasvatetaan. “Olen kiertänyt paljon kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa ja nähnyt monet arjen haasteet. Teimme neuvotteluissa paljon työtä sen eteen, että helsinkiläisissä kouluissa olisi jatkossa enemmän painettuja oppikirjoja saatavilla. Kasvatamme oppikirjarahoitusta nyt yli 25 %:ll

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye