Kreate Group Oyj

Kreate ja GRK allekirjoittivat sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisen vaiheen toteutuksesta – Kreatelle tilauskantaan 45 miljoonaa euroa

Jaa

Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut 26.11.2025 Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Vantaan ratikan tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Itäosan allianssin rakentamisen arvio on 280 miljoonaa euroa, joka jakaantuu tasaosuuksin ryhmittymän osapuolten kesken. Kreate kirjaa ensimmäisestä vaiheesta reilun 45 miljoonaa euroa tilauskantaansa. Vantaan ratikan itäosan rakentaminen alkaa joulukuussa.

Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Kreate kirjaa reilun 45 miljoonan euron urakkasumman tilauskantaansa. Itäosan toisen vaiheen toteutukseen siirryttäneen keväällä 2026 erillisellä sopimuksella. Kokonaisuudessaan Vantaan ratikan arvioidaan olevan Kreatelle noin 140 miljoonan euron arvoinen.
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Kreate kirjaa reilun 45 miljoonan euron urakkasumman tilauskantaansa. Itäosan toisen vaiheen toteutukseen siirryttäneen keväällä 2026 erillisellä sopimuksella. Kokonaisuudessaan Vantaan ratikan arvioidaan olevan Kreatelle noin 140 miljoonan euron arvoinen. Kreate Oy

Nyt solmittu ensimmäisen vaiheen toteutussopimus on jatkumoa viime syksynä käynnistyneelle hankkeen kehitysvaiheelle. Kreate, GRK ja muut itäosan allianssikumppanit jatkavat myös toteutukseen allianssimallilla, mikä mahdollistaa saumattoman yhteistyön ja kustannustehokkaat ratkaisut hankkeen edetessä. Itäosan toisen vaiheen toteutukseen arvioidaan siirryttävän keväällä 2026 erillisellä sopimuksella. Toisen tilausvaiheen sopimussumman arvioidaan olevan ensimmäistä sopimusta merkittävästi suurempi.

Itäosan allianssin projektipäällikkönä toimii Jonna Tuomiranta GRK:lta ja apulaisprojektipäällikkönä Sami Kari Kreatelta. Kreaten ja GRK:n muodostama GREAT Vantaa -ryhmittymä on kehitysvaiheen aikana hionut koko organisaation kovaan iskuun. Itäosan allianssista löytyy valtava määrä hankinta- ja rakentamisosaamista.

– Olemme suunnitelleet kehitysvaiheessa parhaita rakentamisen ratkaisuja yhdessä allianssikumppaneidemme kanssa. Toteutusvaiheeseen siirtyminen on tärkeä virstanpylväs yhteiselle työllemme. Vantaan ratikka -hanke vahvistaa molempien yhtiöiden pitkäaikaista osaamista suurissa raide- ja infrainvestoinneissa. Porukkamme on täynnä tarmoa ja valmiina aloittamaan rakentamisen, summaa Tuomiranta.

Vantaan katualueita rakennetaan enemmän kuin normaalitahdilla 15 vuoden aikana

Itäallianssi rakentaa noin 8,5 kilometrin mittaisen ratikkaosuuden Kuninkaalasta Vantaalta Mellunmäen metroasemalle Helsinkiin. Hankkeeseen kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset. Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli.

– Itäosan rakentaminen pitää sisällään monipuolisesti rakentamisen lajeja, mutta ei teknisesti mitään ylitsepääsemättömän haasteellista. Rakentamisen aikataulu on puolestaan normaalia tiukempi. Aikataulussa pysymistä olemme varmistaneet optimoimalla rakentamisen ratkaisut huippuunsa. Erityisesti pohjarakentamiseen ja siltojen rakentamiseen optimoimme ratkaisuja, jotka tulevat jouduttamaan rakentamista, Kari kertoo.  

Kokonaisuudessaan Vantaan ratikka -hankkeessa rakennetaan katuja ja katualueita muutaman vuoden aikana enemmän kuin normaalitahdilla Vantaalla 15 vuoden aikana.

– Ratikka edistää Vantaan kehittymistä tiiviinä, saavutettavana ja ilmastoviisaana kaupunkina. Toteutusvaiheeseen siirtyminen on merkittävä askel kohti kasvavaa ja kehittyvää Vantaata, toteaa hankejohtaja Hannu Lehtikankare Vantaan kaupungilta.

Turvallisuutta ja vuoropuhelua kasvotusten

Itäallianssin rakentajat toteuttavat hankkeen vastuullisesti ympäristöä, alueen yrityksiä, asukkaita ja alueella liikkuvia kunnioittaen. Erityistä huomiota kiinnitetään avoimeen ja tehokkaaseen viestintään sekä työntekijöiden että työmaan lähialueilla liikkujien turvallisuuden varmistamiseen.

– Tavoitteenamme on toteuttaa korkealaatuista infraa ja minimoida häiriötekijöitä niin, niin että alueen arki voi jatkua turvallisesti rakentamisesta huolimatta. Täysin meluttomasti emme valitettavasti pysty rakentamaan, mutta käymme aktiivista vuoropuhelua alueen asukkaiden kanssa haittojen minimoimiseksi, Tuomiranta sanoo.

Rakentaminen tapahtuu keskellä liikenne- ja ihmisvirtoja, joten työnaikaisiin liikennejärjestelyiden ja alueella liikkuvien huomioimiseen on kiinnitetty erityistä huomiota.

– Perjantaina 28.11. menemme Kuusikon kouluun kertomaan tulevista liikennejärjestelyistä sekä töiden aloituspäivänä 1.12. ohjaamme lapsia ylittämään Kyytitien turvallisesti. Ohjaamme kädestä pitäen suojatielle asentamamme nappivalon toimintaa, kertoo Kari.

Toiveisiin pyritään reagoimaan rakentamisen lomassa. Esimerkiksi asukastilaisuuksissa vanhemmat olivat nostaneet esiin huolen siitä, ehtivätkö lapset ajoissa kouluun ihaillessaan isoja koneita.

– Taklasimme tämän sillä, että olemme käyneet koululla jo etukäteen esittelemässä hienoja työkoneitamme. Näin lapset ovat päässeet omin käsin tutustumaan työkoneisiin valvotusti, mikä toivottavasti auttaa koululaisia kulkemaan suorinta reittiä oppitunneille, Kari valottaa.

Rakentaminen alkaa joulukuussa

Kehitysvaiheen aikana on tehty valmistelevia töitä Porvoonväylän ylittävän sillan läheisyydessä. Varsinainen rakentaminen käynnistyy joulukuussa useassa eri kohteessa.

– Käynnistämme rakentamisen kaasuputkien siirrolla Kuusikon alueella. Työt käynnistyvät Kuninkaalassa Heidehofin puistosta jatkuen Kyytitielle. Lisäksi käynnistämme töitä Rajakylässä Länsimäentiellä Porvoonväylän sillan läheisyydessä, Tuomiranta listaa.

Vantaan ratikan itäosan on määrä valmistua 2029 vuoden loppuun mennessä. Kreatella ja GRK:lla on 50/50-osuus itäosan rakentamisesta eli urakan arvo kummallekin on noin 140 miljoonaa euroa. Itäallianssiin kuuluvat Kreaten ja GRK:n lisäksi suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen rakentamisesta länsiosasta välillä Lentoasema–Tikkurila.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Kreate kirjaa reilun 45 miljoonan euron urakkasumman tilauskantaansa. Itäosan toisen vaiheen toteutukseen siirryttäneen keväällä 2026 erillisellä sopimuksella. Kokonaisuudessaan Vantaan ratikan arvioidaan olevan Kreatelle noin 140 miljoonan euron arvoinen.
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Kreate kirjaa reilun 45 miljoonan euron urakkasumman tilauskantaansa. Itäosan toisen vaiheen toteutukseen siirryttäneen keväällä 2026 erillisellä sopimuksella. Kokonaisuudessaan Vantaan ratikan arvioidaan olevan Kreatelle noin 140 miljoonan euron arvoinen.
Kreate Oy
Lataa
Itäallianssi rakentaa noin 8,5 kilometrin mittaisen ratikkaosuuden Vantaalle. Hankkeeseen kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset.
Itäallianssi rakentaa noin 8,5 kilometrin mittaisen ratikkaosuuden Vantaalle. Hankkeeseen kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset.
Vantaan kaupunki
Lataa
Itäosan allianssissa rakennetaan uudet raitiotiepysäkit, jotka ovat Kuusikko, Porttipuisto, Kaskela, Hakunila, Hevoshaanpolku, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä, Länsimäki ja Mellunmäki.
Itäosan allianssissa rakennetaan uudet raitiotiepysäkit, jotka ovat Kuusikko, Porttipuisto, Kaskela, Hakunila, Hevoshaanpolku, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä, Länsimäki ja Mellunmäki.
Vantaan ratikka
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Porvoon historiallinen silta uudistui etuajassa – Kreate rakensi puolet sillasta erikoisvalmistellulta lautalta käsin19.12.2025 13:00:33 EET | Tiedote

Porvoossa vuosisatoja palvellut siltayhteys jatkuu uudessa muodossa, kun Kreate uusi historiallisen Vanhan kaupungin sillan. Teknisesti haastava kohde yhdistää eri materiaalit ja rakentamisen lajit, ja hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä muun muassa Porvoon museon ja arkeologien kanssa. Työskenteleminen erikoisvalmisteiselta lautalta käsin nopeutti toteutusta, joten uusi silta pääsi palvelemaan kaupunkilaisia ja matkailijoita lähes puoli vuotta suunniteltua aiemmin.

Kreaten loppuvuosi jatkuu vahvana: noin 40 miljoonan euron urakka Helsinki–Riihimäki-hankkeelta tilauskantaan18.12.2025 11:42:48 EET | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 40 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Järvenpään Purolan ja Tuusulan Nuppulinnan välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kuudelle aikaisemmalle, joita Kreate on rakentanut Keravan ja Järvenpään välisellä rataosuudella. Uudessa urakassa on rata- ja sähköratatöiden lisäksi vaativia kalliolouhintoja. Kreaten Helsinki–Riihimäki-hankkeelta voitettujen urakoiden yhteisarvo nousee jo lähes 100 miljoonaan euroon.

Kirjalansalmen sillan rakenteet hakevat vertaistaan Suomessa – näin mestariteos toteutettiin12.12.2025 11:41:52 EET | Tiedote

Marraskuussa liikenteelle avattu Kirjalansalmen vinoköysisilta ei ole ainoastaan näyttävä. Sen yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu. Kaikki työvaiheet kuormien hallinnasta köysien jännitykseen vaativat äärimmäistä tarkkuutta suunnittelusta toteutukseen. Poikkeuksellinen silta onkin tarjonnut Kreatelle sekä muille maan johtaville silta-asiantuntijoille ainutlaatuisen näköalapaikan.

Kreatella vaativien sillanrakennustöiden vuosi: Poikkeuksellinen tunkkaus Tampereella ja useita sillansiirtoja eri puolilla Suomea10.12.2025 08:30:38 EET | Tiedote

Vuosi 2025 tarjosi Kreatelle useita teknisesti vaativia siltaprojekteja, joissa työt etenivät tunkkaus- ja siirtotekniikoita hyödyntäen. Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa tunkattiin Ratapihankadun silta yli metrin verran alaspäin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sivuttaissuuntaisia sillansiirtoja eri puolilla maata, kuten valtatien 4 yläpuolella sijaitsevan Lehmisuon sillan Oulussa, kaksi ratasiltaa Ylivieskassa ja alikulkusillan Suomen vilkkaimmalla rataosalla osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.

Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote

Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye