Polisens tillståndsförvaltning fungerar men kräver en flexiblare resursallokering
Inga kundservice- eller kvalitetsmål har ställts upp för polisens tillståndsförvaltning. Med ett mer centraliserat nätverk och en flexiblare resursallokering kunde tjänsterna inom tillståndsförvaltningen produceras effektivare.

Polisen behandlar cirka 180 olika typer av tillstånd. Av de beviljade tillstånden är över 90 procent resedokument. Tillståndsövervakningen gäller till exempel vapentillstånd och körrätter.
Inrikesministeriet och Polisstyrelsen följer upp tillståndsförvaltningens kostnadseffektivitet i regel genom antalet prestationer och e-tjänsternas användningsvolym. Däremot har inga mål ställts upp för kundservicen och kvaliteten. Målen för den elektroniska ärendehanteringen har uppnåtts, men variationen i efterfrågan på resedokument har den största effekten på prestationsantalet. Variationen försvårar också resursplaneringen.
Tillståndsförvaltningens resursmodell borde förnyas så att den beaktar variationen i antalet tillstånd och verksamheten inom den avgiftsfria tillståndsförvaltningen. Statens revisionsverk rekommenderar också en utveckling av målen för tillståndsförvaltningen.
Kundjämlikheten uppnås inom de viktigaste tillståndstyperna
De vanligaste tillstånden beviljas med hjälp av enhetlig praxis och fungerande datasystem. Trots enhetliga anvisningar är tillståndsförfarandena inte helt standardiserade i alla tillståndstyper inom alla polisinrättningsområden. Polisinrättningsområdena är omfattande med olika verksamhetsmiljöer och bland annat praxisen för tillståndsövervakningen varierar vid olika polisinrättningar.
”Polisstyrelsen bör säkerställa enhetligare praxis för tillståndstjänsterna och tillståndsövervakningen samt utveckla den dataassisterade tillståndsövervakningen på riksnivå", säger ledande effektivitetsrevisor Katri Lammi.
Vid revisionen framkom att polisinrättningarna anser att servicenätet i synnerhet för polisinrättningar i glesbygden delvis är för omfattande och understöder mer centraliserade servicemodeller.
Tillståndstjänsterna har i regel motsvarat kostnaderna, vilket förutsätts i lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnadsmotsvarigheten har dock varierat avsevärt mellan tillståndsgrupperna. I fråga om resedokument har det uppstått en övertäckning, medan vissa andra tillståndsgrupper har en undertäckning. Avgifterna för tillstånd med undertäckning har under de senaste åren höjts genom Inrikesministeriets avgiftsförordning.
Läs publikationen: Polisens tillståndsförvaltning
Nyckelord
Kontakter
Katri Lammi
Tel:040 733 3898etunimi.sukunimi@vtv.fiLänkar
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Utgifterna i statsbudgeten ökades permanent med hänvisning till coronapandemin19.11.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Under åren efter coronakrisen lyckades man inte återgå till den normala finanspolitiken.
Valtion budjetin menoja kasvatettiin pysyvästi koronan varjolla19.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Koronakriisin jälkeisinä vuosina ei onnistuttu palaamaan normaaliin talouspolitiikkaan.
Försvarsmakten utvecklar sina prestationsförmågor systematiskt, men uppbyggandet av dem är inte alltid tillräckligt heltäckande11.11.2025 06:45:00 EET | Pressmeddelande
Försvarsförvaltningens beställningsfullmakter och anslag kommer att öka betydligt under de kommande åren. Alla faktorer som stöder prestationsförmågan bör beaktas på ett övergripande sätt. Försvarsmakten bör också säkerställa att materielanskaffningarna genomförs smidigt.
Puolustusvoimat kehittää suorituskykyjään suunnitelmallisesti, mutta niiden rakentaminen ei ole aina riittävän kokonaisvaltaista11.11.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Puolustushallinnon tilausvaltuudet ja määrärahat kasvavat merkittävästi tulevina vuosina. Kaikki suorituskykyä tukevat seikat tulisi huomioida kokonaisvaltaisesti. Puolustusvoimien tulisi myös varmistaa, että materiaalihankinnat toteutetaan sujuvasti.
Idrottsorganisationer har inte fråntagits rätten till statsunderstöd på tio år30.9.2025 06:45:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisnings- och kulturministeriet samt Institutet för hälsa och välfärd har i huvudsak fattat beslut om rätten till statsunderstöd i enlighet med bestämmelserna och principerna för god förvaltning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum