Suomalaisten jouluostoskäyttäytyminen on muuttunut: tutkimus paljastaa 4 muutosta ja yllättävän trendin
Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että suomalaisten lahjaostaminen on muuttunut monikanavaiseksi ja joustavaksi. Käytettyjen ja uusien lahjojen yhdistäminen on noussut selväksi trendiksi, ostokset painottuvat viimeisiin päiviin ennen joulua ja lahjoissa suositaan arkea keventäviä laitteita. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista marraskuussa 2025.

Suomalaiset tekevät joulun teknologiavalinnat aiempaa ennakoimattomammin. Powerin tutkimuksen mukaan lahjat hankitaan yhä useammin viime hetkellä, ja siksi nopeat toimitukset ja myymälöiden saavutettavuus korostuvat joulunalusviikolla.
Toinen selvä havainto on käytettyjen ja uusien lahjojen yhdistelmä. Moni vastaaja kertoi etsivänsä osan lahjoista kirpputoreilta tai nettikirppiksiltä ja täydentävänsä ostoksensa uusilla laitteilla, kun oikea tuote löytyy sopivaan hintaan.
Joulun ostaminen on lisäksi selvästi monikanavaista. Verkkokaupan, kivijalkojen, joulutorien ja käytettyjen markkinoiden yhdistelmästä on tullut suomalaisille luonteva tapa hoitaa hankinnat.
Teknologialahjoissa suositaan erityisesti ratkaisuja, jotka helpottavat arjen rutiineja. Laitteet, jotka menevät heti käyttöön, koetaan turvallisiksi ja toivotuiksi valinnoiksi.
– “Tutkimuksessa näkyy uudenlainen joustavuus. Suomalaiset yhdistelevät rohkeasti eri ostokanavia ja tekevät hankintoja lähellä aattoa, mutta haluavat samalla varmistaa, että lahja on hyödyllinen ja sopii saajalleen. Joulun teknologiatrendi on arkea keventävä lahja, joka pääsee käyttöön saman tien”, sanoo POWER Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.
Faktat lyhyesti
- Käytettyjen ja uusien lahjojen yhdistäminen on kasvussa.
- Joululahjat ostetaan usein viimeisellä viikolla.
- Ostaminen on monikanavaista: verkkokauppa, kivijalka, joulutorit ja kirpputorit.
- Suosituimmat lahjat ovat arjen rutiineja helpottavia laitteita.
- Tutkimukseen vastasi 300 suomalaista marraskuussa 2025.
- Toteutus: Crowst yhteistyössä Power Finlandin kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha-Mikko SaviluotoToimitusjohtajaPower Finland Oy
Puh:03050305etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Nämä 7 teknologialahjaa ovat suomalaisten joulutoivelistan kärjessä8.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomalaiset valitsevat tänä jouluna lahjoja, joista on iloa ja konkreettista hyötyä arkeen. Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että teknologialahjat koetaan “varmaksi valinnaksi”, ja toivelistojen kärjessä korostuvat käytännölliset, arkea helpottavat laitteet. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista kuluttajaa marraskuussa 2025.
Powerin Black Week ennätyksellinen: myynti kasvoi lähes 12 % ja robotti-imurien kysyntä tuplaantui3.12.2025 19:26:04 EET | Tiedote
Powerin Black Week -kampanja keräsi tänä vuonna ennätysyleisön, ja kokonaismyynti kasvoi peräti lähes 12 prosenttia viime vuodesta. Myyntitilastot paljastavat selkeät voittajat: kannettavat tietokoneet ja robotti-imurit nousivat suosikeiksi, joista jälkimmäisten myynti tuplaantui. Useat muut tuoteryhmät pitivät pintansa kauneudesta pelaamiseen. Yksittäisistä tuotteista myydyin oli kappalemäärissä mitattuna POINT AFS5T2 -airfryer 49,90 euron kampanjahintaan.
POWER avasi uuden jättimyymälän Raisioon – avajaisissa lähes 10 000 kävijää ja yli 1,4 miljoonan euron myynti3.10.2025 13:33:52 EEST | Tiedote
Torstaina 2.10. Raisioon avattiin uusi POWER+ -konseptin suurmyymälä, joka houkutteli avajaistarjouksillaan paikalle lähes 10 000 asiakasta. Avajaispäivän aikana myyntiä kertyi uudesta myymälästä yhteensä yli 1,4 miljoonaa euroa. Avajaiset jatkuvat tarjouksineen 12.10. saakka.
POWER ja Wolt tuovat pikatoimitukset koko Suomeen – tuotteet asiakkaalle jopa tunnissa1.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju POWER ja Wolt ovat aloittaneet yhteistyön, jonka ansiosta POWERin verkkokaupasta tilatut tuotteet voidaan toimittaa asiakkaille jopa tunnin sisällä tilauksesta. Kyseessä on merkittävä askel suomalaisessa elektroniikkatuotteiden verkkokaupassa: nopeiden toimitusten ansiosta tuotteet ovat kuluttajien saatavilla lähes välittömästi.
POWER tuo markkinoille oman älypuhelimen: Fiksu, edullinen ja helppokäyttöinen24.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju POWER lanseeraa 1. lokakuuta ensimmäiset oman brändinsä älypuhelimet. Uusi Cepter Mobile tarjoaa kuluttajille raikkaan ja edullisen vaihtoehdon vakiintuneille valmistajille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme