Varastelu aiheuttaa haittaa kaikille kaupassa asioiville
Varastamisesta aiheutuva tappio on kaupalle taloudellisesti merkittävä kulu. Varkaustilanteet aiheuttavat epämiellyttäviä tilanteita työntekijöille ja toisinaan myös muille asiakkaille. Varastamisen ehkäisyyn käytettävät keinot vaikuttavat kaikkien kaupassa kävijöiden kauppa-asiointiin. Siksi Lidlillä suhtaudutaan varastamiseen vakavasti ja siihen puututaan määrätietoisesti erilaisin keinoin. Varkauksia ennaltaehkäistään monin tavoin ja kaikista varkauksista ilmoitetaan poliisille.

Tilastokeskuksen* mukaan tammi-maaliskuussa 2025 ilmoitettujen myymälävarkauksien määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 21,9 prosenttia. Myös Lidlillä on havaittu kasvua varkauksien määrässä.
– Varkaita on montaa eri sorttia. Ammattivarkaat pyrkivät hakemaan isoja määriä kilohinnaltaan arvokkaita tuotteita, kuten juustoja, lihaa ja kalaa, joskus myös suklaata tai pähkinöitä. Erikseen on sitten porukat, jotka hakevat juoksukaljoja omaan käyttöön ja vielä erikseen satunnaiset näpistelijät ja pikakassojen vilpit, Lidlin operatiivisen osaston johtaja Valtteri Suonperä luettelee.
Varkauksia pyritään torjumaan monin eri keinoin: varkaille kiinnostavaa tuotetta saatetaan laittaa hyllyyn vain pieni määrä, ja lisää saa henkilökunnalta pyytämällä. Tuote voidaan laittaa myös kassalta myytäväksi.
– On tosi harmillista, että varkaiden takia joudutaan hankaloittamaan tavallisten asiakkaiden kauppa-asiointia, mutta tämä on jossakin tapauksissa ainoa keino välttää varkaudet. Tästä aiheutuu kaupalle lisätyötä. Lisäksi aiheeseen liittyy aina myös huoli työntekijöiden turvallisuudesta, Suonperä jatkaa.
Varastamisella ja sen ehkäisyllä on siis harmillista vaikutusta työntekijöiden ja asiakkaiden arkeen. Varkaudet sekä niiden torjunta aiheuttavat kaupalle isoa tappiota sekä ylimääräistä työtä myös viranomaisille.
Varkauksien torjunta tehdään näkyväksi myymälässä, mutta kaikkea ei haluta paljastaa
Ruoan varastamisen yleistymisestä kertoo sekin, että ruokatuotteisiin on alettu viime vuosina lisätä hälyttimiä. Lidlissä hälyttimien tarvetta voidaan arvioida myymälöissä erikseen, joten hälyttimillä varustetut tuotteet voivat vaihdella myymälöittäin. Lisäksi myymälöissä on käytössä erilaista teknologiaa, kuten kameravalvontaa ja myyjillä kuulokkeita, joiden avulla varkauksia voidaan ehkäistä. Monissa myymälöissä on myös ammattivartijoita. Kaikista varkauksista ilmoitetaan poliisille.
Kaupoissa varkauksien torjunta on tehty näkyväksi, jotta se ennaltaehkäisisi varastamista. Esimerkiksi kaupan sisääntulossa saattaa olla ruutu, joka näyttää valvontakameran kuvaa. Kaikkia varkauksien ehkäisyyn tarkoitettuja keinoja ei kuitenkaan haluta paljastaa. Varkauksien torjuntakeinoja kehitetään jatkuvasti.
– Varastaminen on ollut runsaasti esillä mediassa, ja aihe selvästi kiinnostaa. On tärkeää, että aihetta ei piilotella tai vähätellä. Toisinaan käy kutenkin niin, että uutisointi lisää varkauksia ja toimii jopa inspiraationa joillekin toimia epärehellisesti. Siksi olemme varovaisia siitä, mitä julkisuuteen aiheesta puhumme. Emme tietenkään halua neuvoa varkaita varautumaan kaikkiin kaupan keinoihin. Aiheesta uutisoivilla medioilla onkin iso vastuu, jotta ei tulisi kasvattaneeksi ilmiötä ja vaikeuttaneeksi koko alan yhteistä haastetta, kertoo Suonperä.
Pikakassoillakin ehkäistään varkauksia
Kiinnostusta on herättänyt myös se, ovatko pikakassat kasvattaneet varasteluiden määrää. Pikakassalla asiakas skannaa itse tuotteet.
– Mitään tarkkaa arviota nimenomaan pikakassojen kautta tapahtuvista varkauksista meillä ei ole. Lähtökohtaisesti jos asiakas haluaa toimia epärehellisesti, hän tekee niin kassamallista riippumatta. Pikakassoilla on erilaista teknologiaa, joilla varkauksia ehkäistään, Suonperä kertoo.
Havainnot varasteluista ja keinot niiden ehkäisemiseen ovat käytössä kaikissa Lidleissä ympäri Suomen. Lidlille varkauksista aiheutuva tappio ei ole julkista tietoa, kuten ei myöskään tarkemmat tiedot liittyen varastamiseen tai niiden ennaltaehkäisyyn.
*Lähde: Tilastokeskus raportoi myymälävarkauksien määrää Suomessa: Ilmoitettujen myymälävarkauksien määrä kasvoi 21,9 % tammi–maaliskuussa 2025 | Tilastokeskus
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäLidlin viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9-16.
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl uudistetaan Joensuun Pilkossa – myymälä kiinni tiistaina 2.12.27.11.2025 11:32:09 EET | Tiedote
Joensuussa Pilkon Lidl on palvellut asiakkaita vuodesta 2016. Nyt myymälässä tehdään pikainen mutta mittava remontti, jossa päivitetään myymälän hyllyjärjestystä ja tekniikkaa.
Uudenkaupungin Lidl uudistetaan – myymälä kiinni tiistaina 2.12.27.11.2025 09:15:36 EET | Tiedote
Uudenkaupungin myymälä on yksi vanhimmista Lidl-myymälöistä Suomessa. Nyt perinteikkäässä myymälässä tehdään nopea mutta mittavan remontti, missä päivitetään myymälän hyllyjärjestystä ja tekniikkaa.
Lidlin joulutuotteet ovat täällä – klassikot ja uutuudet löytyvät jo hyllyistä27.11.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Lidlin joulusesonki on kovasti jo käynnissä: tuttuun tapaan Lidlistä löytyy runsaasti pikkujoulukauteen sopivia uutuuksia sekä myös odotettuja klassikoita. Tänä vuonna trendejä edustavat erityisesti pistaasi makeisissa sekä joulumausteilla höystetyt raikkaat juomat.
Kahvin hinta laskee Lidlissä24.11.2025 17:06:19 EET | Tiedote
Kahvipaketin hinta on ollut ennätyskorkealla ja kahvin ostaminen on keskittynyt entistä vahvemmin tarjousten ympärille. Nyt Lidlillä on kahvin ystäville hyviä uutisia: maailmanmarkkinahinnat ovat laskussa ja Lidl alentaa useiden oman Bellarom-merkin kahvien normaalihintaa pysyvästi alemmalle tasolle.
Espoon Karakallion Lidl uudistuu – myymälä kiinni tiistaina 25.11.24.11.2025 13:49:54 EET | Tiedote
Espoon Karakallion Lidl on palvellut asiakkaita jo vuodesta 2004. Nyt perinteikkäässä myymälässä tehdään pikainen mutta kattava remontti, missä päivitetään myymälän hyllyjärjestystä ja tekniikkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme