Oppikirjat ylläpitävät ihmiskeskeistä eläinkuvaa
Oppikirjat konkretisoivat opetussuunnitelmaa ja edustavat tietoa ja arvoja, joille eläinten ja luonnon kohtelu yhteiskunnan politiikassa ja instituutioissa perustuu. Eläimiin liittyvien arvojen ilmenemistä oppimateriaaleissa tutkineiden tutkijoiden mukaan oppikirjojen tulisikin mahdollistaa arvojen monipuolinen tarkastelu ja puhtaasti ihmiskeskeisen näkökulman kyseenalaistaminen.
Eläimet esitetään oppikirjoissa ennen kaikkea ihmis- ja ekosysteemikeskeisen maailmankuvan kautta, selviää Turun yliopiston tutkimuksesta.
Tutkijatohtori Henna Rouhiainen ja väitöskirjatutkija Jenna Aarnio Turun yliopistosta tarkastelivat, kuinka paljon ja minkälaisia eläimiin liittyviä arvoja tuodaan esille kahden suuren suomalaisen oppikirjakustantajan 5.–6.-luokan oppikirjoissa, tehtävissä ja opettajan materiaaleissa. Tutkimus keskittyi historian, yhteiskuntaopin, uskonnon, elämänkatsomustiedon ja ympäristöopin oppiaineisiin.
He havaitsivat, että tutkittujen oppikirjasarjojen ja eri oppiaineiden oppikirjojen välillä on suuria eroja: historia on hyvin ihmiskeskeinen oppiaine, jossa eläimen rooli on avustaa ja hyödyttää ihmistä. Myös yhteiskuntaopin painotukset ovat melko ihmiskeskeisiä.
Uskonnon oppikirjoissa nousee esille eläinten arvo tuntevina yksilöinä. Elämänkatsomustiedossa ja ympäristöopissa lähestymistavat ovat monipuolisimpia, sillä eläimet esitetään ihmiskeskeisistä, ekosysteemikeskeisistä ja yksilöiden arvoa korostavista näkökulmista.
– Kaiken kaikkiaan eläimiin liittyvään arvokeskusteluun kannustavia sisältöjä oli oppimateriaaleissa suhteellisen vähän, vaikka kaikkien tutkittujen oppiaineiden sisällöt mahdollistaisivat tällaiset keskustelut osana opetusta, Rouhiainen toteaa.
Arkipäiväisiä suhteita eläimiin tuotiin tutkituissa oppimateriaaleissa esille hyvin vähän, mikä on ongelmallista moniarvoisen opetuksen näkökulmasta.
– Myös ruuan ja eläintuotannon etiikkaa käsiteltiin tutkituissa alakoulun oppikirjoissa vain vähän, vaikka kasvipohjaisen ravinnon tiedetään olevan erittäin tärkeää sekä ympäristön että ihmisten ja eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta, Aarnio lisää.
Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tavoitteissa korostetaan kokonaisvaltaista ja läpileikkaavaa otetta. Rouhiaisen ja Aarnion mukaan tämän mahdollistamiseksi arvoihin ja maailmankuviin liittyvä integraatio oppiaineiden välillä olisi tarpeellista.
– Kasvatuksella ja koulutuksella on mahdollisuus edistää kulttuurista arvojen ja maailmankuvien muutosta kohti ekologisesti kestävyyttä ja eläinten hyvinvoinnin huomioimista, he toteavat.
Tutkimusartikkeli kirjoitettiin osana Elonkirjon äänettömät ja puhe niiden puolesta -hanketta, jota tuki Koneen säätiö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna RouhiainentutkijatohtoriTurun yliopisto
Puh:+358 46 923 7484heevro@utu.fiJenna AarnioväitöskirjatutkijaTurun yliopisto
jenna.k.aarnio@utu.fiTurun yliopiston viestintä
viestinta@utu.fiwww.utu.fi/medialleLinkit
Turun yliopisto on 25 000 opiskelijan ja työntekijän innostava ja kansainvälinen akateeminen yhteisö. Rakennamme kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella, koulutuksella ja yhteistyöllä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun yliopisto
Elinympäristöjen vaikutusta aikasuhteeseen tutkivalle Ricardo Correialle arvostettu 2 miljoonan euron ERC-rahoitus9.12.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtamassa kansainvälisessä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luonto ja erilaiset elinympäristöt vaikuttavat ihmisten ajantajuun. Hankkeen tulokset voivat tulevaisuudessa ohjata kaupunkien ja muiden elinympäristöjen suunnittelua.
Tutkimus: Pitkittynyt sota ajanut Ukrainan nuoret vakavaan mielenterveyskriisiin9.12.2025 10:00:40 EET | Tiedote
Ukrainan sodan eri vaiheiden läpi eläneet nuoret kärsivät hälyttävistä mielenterveysoireista, osoittaa Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen laaja aikasarjatutkimus. Tutkimuksen mukaan molemmille Ukrainan sodan vaiheille vuodesta 2014 lähtien altistuneista nuorista 16 prosenttia kokee PTSD-oireita, kun taas sodalle altistumattomilla nuorilla vastaava luku oli yhden prosentin luokkaa. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että yli kymmenen prosenttia heistä kärsii myös vakavista masennusoireista ja yli kymmenen prosenttia on yrittänyt itsemurhaa.
Väitös: Suomalaisissa lasten kuvakirjoissa rakentuu realistinen lapsuuden idylli8.12.2025 13:00:25 EET | Tiedote
Kotimaiset kuvakirjat kertovat useimmiten turvallisesta lapsuudesta, jossa lapset voivat hyvin. Se on tunnistettava ja todentuntuinen, mutta idylliseksi rajattu kuva lapsista yhteiskunnassa, sanoo Turun yliopiston väitöskirjatutkija Kaisa Laaksonen.
Kun komedia valloitti politiikan – Uusi kirja paljastaa televisioviihteen vaikutuksen Yhdysvaltain politiikkaan8.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Archie Bunker for President: How One Television Show Remade American Politics on Oscar Winbergin ensimmäinen poliittiseen historian keskittyvä kirja. Teoksen on julkaissut University of North Carolina Press, ja sen julkistustilaisuus järjestetään torstaina 11. joulukuuta.
Turun yliopisto ja Turun Kaupunginteatteri tuovat Lasten yliopiston teatterilavalle tammikuussa5.12.2025 09:35:06 EET | Tiedote
Lasten yliopisto lavalla on 6–10-vuotiaille suunnattu esitys, jossa tutkijat innostavat lapset tutkimaan tunteita. Lauantaina 10.1. nähtävässä esityksessä on luvassa vatsan kutkutusta, itsensä ylittämistä ja oivalluksia omista tunteista. Liput ovat nyt myynnissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme