Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi
Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.

Lahjojen hankintapaikoissa päivittäistavarakaupat pitävät edelleen kärkipaikkaa, sillä Lidlin joulututkimuksen mukaan yli puolet (55 %) suomalaisista ostaa lahjoja ruokakaupoista. Kolmen kärkeen lahjanostopaikoissa lukeutuu erikoiskaupat (42 %) ja kotimaiset verkkokaupat (33 %), mutta kyselyssä näkyy myös uusia ilmiöitä. Käytetyn tavaran verkkokaupat ja sovellukset houkuttelevat jo yli kymmenesosan vastaajista, ja myös Kiinalaiset halpakaupat ovat nousseet mukaan joululahjamarkkinoille.
Päivittäistavarakaupasta ostetaan jouluksi runsaimmin suklaita tai makeisia (67 %), mutta myös leluja (31 %), lahjakortteja (29 %), kosmetiikkaa (22 %) sekä vaatteita ja jalkineita (21 %).
Lahjojen ostot ajoittuvat monelle joulukuun alkuun, sillä 38 prosenttia vastaajista aloittaa lahjahankinnat silloin. Lähes kolmannes hyödyntää Black Friday -tarjouksia, ja 16 prosenttia jättää lahjaostokset aivan joulun kynnykselle.
– Joululahjojen sesonki alkaa meillä toden teolla marraskuussa Black Fridayn aikaan ja jatkuu aina aattoon asti. Panostamme siihen, että lahjat ovat paitsi edullisia myös vastuullisia ja turvallisia. Meillä on tiukat laatuvaatimukset, ja kaikki käyttötavaramme testataan riippumattomien testauslaitosten toimesta ennen myyntiinottoa. Esimerkiksi tekstiileillämme on Öko-Tex-sertifikaatti, joka kertoo tuotteen haitta-aineettomuudesta ja puulelumme ovat FSC-sertifioidusta puusta, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Tyypillinen suomalainen käyttää 150 euroa lahjoihin ja 100 euroa jouluruokiin
Suomalaiset ovat valmiita satsaamaan jouluun rahaa. Lahjat vievätkin suurimman siivun joulubudjetista. Tutkimuksen mukaan tyypillinen suomalainen käyttää joululahjoihin 150 euroa, mutta monet käyttävät myös sitäkin enemmän. Joka kuudes suomalainen käyttää yli 400 euroa pelkästään lahjoihin, ja pieni joukko jopa yli tuhat euroa.
Jouluruokiin taas käytetään hieman lahjoja vähemmän rahaa, tyypillisesti noin 100 euroa. Jopa 80 prosenttia suomalaisista käyttääkin enimmillään 200 euroa jouluruokiin. Hyvin suuret eli yli 400 euron ruokabudjetit ovat harvinaisia.
– Nykykuluttajalle helppous ja järkevä hinta ovat tärkeitä. Joulun kiireissä on iso etu, että lahjat ja jouluruoat voi hankkia samasta paikasta yhdellä käynnillä, ilman että budjetti ylittyy. Meille on tärkeää tarjota laadukkaita lahjavaihtoehtoja sekä herkulliset ruoat edulliseen hintaan, niin että ostokset hoituvat helposti ja aikaa jää itse joulun viettoon, jatkaa Heinrichs.
Lahjaksi ostetaan kosmetiikkaa, vaatteita ja hyötytavaraa
Suomalaisten joululahjojen toivelistoilla kärkeen nousevat aineettomat lahjat. 40 prosenttia suomalaisista haluaisi lahjaksi elämyksiä ja lähes kolmannes toivoo lahjaksi rahaa. Todellisuudessa pukinkonttiin hankitaan kuitenkin usein erilaista hyötytavaraa. Esimerkiksi kosmetiikka on eritysen suosittu lahja ja sitä ostaakin joka viides suomalainen.
Vaatteet ja jalkineet ovat myös monien ostoslistalla, sillä 21 prosenttia suomalaisista ostaa niitä mieluusti lahjaksi. Kuitenkin vain 16 prosenttia toivoo saavansa niitä lahjaksi. Lahjakortit ovat usein turvallisempi lahjavalinta, jolloin vastaanottaja voi itse valita mieleisensä tuotteen. Kyselyn mukaan jopa 40 prosenttia vastaajista haluaisi saada lahjakortin pukinkontista ja ostoslistalla sellainen onkin joka kolmannella suomalaisella.
Myös itse tehtyjä lahjoja annetaan mielellään ja toivotaan paljon: 18 prosenttia vastaajista toivoo saavansa ja sama määrä aikoo myös antaa itse tehtyjä lahjoja.
– Meidän käyttötavarapuolella suosittuja joululahjoja ovat etenkin lelut, vaatteet ja asusteet. Tämän vuoden hittilahjoja ovat esimerkiksi pehmeät oloasut, lasketteluvaatteet, varsi-imuri ja pöytäkalenterit. Lisäksi meiltä ostetaan joulunaikaan paljon kosmetiikkaa, kodin tekstiilejä ja lahjakortteja. Myös oman lahjan tekemiseen on saatavilla askarteluvälineitä, tai vaikkapa tarvikkeita omien herkkulahjojen leivontaan, kertoo Heinrichs.
*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään verkkokyselyyn joka toteutettiin viikolla 44 vuonna 2025. Kyselyyn vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäLidlin viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9-16.
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin Lidlit ovat jouluna auki19.12.2025 11:02:35 EET | Tiedote
Lidl-myymälät ovat auki jouluaattona 24.12. klo 16 asti. Joulupäivänä 25.12. työntekijät pääsevät nauttimaan vapaasta, joten myymälät ovat kiinni. Tapaninpäivänä 26.12. myymälät ovat pääosin auki sunnuntain aukioloaikojen mukaan.
Lidlin tutkimus paljastaa joulun inhokki- ja suosikkiherkut –perinteisiä konvehteja rakastetaan ja liköörikonvehdit inhokkilistan kärjessä18.12.2025 13:27:00 EET | Tiedote
Lidlin joulututkimuksen mukaan perinteiset konvehdit ovat nousseet suomalaisten suosikkiherkuksi, viime vuoden ykkösen joulutortun pudotessa toiselle sijalle. Piparit pitävät paikkansa kolmen kärjessä myös tänä vuonna, mutta vihreät kuulat jakavat mielipiteitä, sillä ne löytyvät sekä suosikkien että inhokkien listan kärjestä. Inhokkilistan kärjessä on tänäkin vuonna liköörikonvehdit.
Vuosi uusista ravitsemussuosituksista – näin suomalaiset syövät vuonna 202618.12.2025 08:37:00 EET | Tiedote
Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia ja niiden suunniteltuja muutoksista vuodelle 2026.* Tällä hetkellä suomalaisten viikottaisista aterioista noin 30 prosenttia on kasvisruokia. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä ruokavalioonsa kasviproteiineja. Liha maistuu miehille ja pohjoisessa, kun taas eteläisemmässä Suomessa sekä naisille maistuu enemmän kasvisruoka. Nuorten keskuudessa ääripäät korostuvat – nuorista löytyy eniten vegaaneja, mutta myös punaisen lihan syöjiä.
Takaisinveto: Erä Jouluaitan piparkakkuja saattaa sisältää muovia17.12.2025 15:08:16 EET | Tiedote
Lidl vetää myynnistä yhden erän Jouluaitan ohuita piparkakkuja. Erä saattaa sisältää pieniä paloja punaista muovia. Takaisinveto koskee vain erää, jonka parasta ennen -päivämäärä on 14.10.2026. Muilla päivämäärillä olevia tuotteita on turvallista käyttää.
Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote
Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme