Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi
Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.

Lahjojen hankintapaikoissa päivittäistavarakaupat pitävät edelleen kärkipaikkaa, sillä Lidlin joulututkimuksen mukaan yli puolet (55 %) suomalaisista ostaa lahjoja ruokakaupoista. Kolmen kärkeen lahjanostopaikoissa lukeutuu erikoiskaupat (42 %) ja kotimaiset verkkokaupat (33 %), mutta kyselyssä näkyy myös uusia ilmiöitä. Käytetyn tavaran verkkokaupat ja sovellukset houkuttelevat jo yli kymmenesosan vastaajista, ja myös Kiinalaiset halpakaupat ovat nousseet mukaan joululahjamarkkinoille.
Päivittäistavarakaupasta ostetaan jouluksi runsaimmin suklaita tai makeisia (67 %), mutta myös leluja (31 %), lahjakortteja (29 %), kosmetiikkaa (22 %) sekä vaatteita ja jalkineita (21 %).
Lahjojen ostot ajoittuvat monelle joulukuun alkuun, sillä 38 prosenttia vastaajista aloittaa lahjahankinnat silloin. Lähes kolmannes hyödyntää Black Friday -tarjouksia, ja 16 prosenttia jättää lahjaostokset aivan joulun kynnykselle.
– Joululahjojen sesonki alkaa meillä toden teolla marraskuussa Black Fridayn aikaan ja jatkuu aina aattoon asti. Panostamme siihen, että lahjat ovat paitsi edullisia myös vastuullisia ja turvallisia. Meillä on tiukat laatuvaatimukset, ja kaikki käyttötavaramme testataan riippumattomien testauslaitosten toimesta ennen myyntiinottoa. Esimerkiksi tekstiileillämme on Öko-Tex-sertifikaatti, joka kertoo tuotteen haitta-aineettomuudesta ja puulelumme ovat FSC-sertifioidusta puusta, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Tyypillinen suomalainen käyttää 150 euroa lahjoihin ja 100 euroa jouluruokiin
Suomalaiset ovat valmiita satsaamaan jouluun rahaa. Lahjat vievätkin suurimman siivun joulubudjetista. Tutkimuksen mukaan tyypillinen suomalainen käyttää joululahjoihin 150 euroa, mutta monet käyttävät myös sitäkin enemmän. Joka kuudes suomalainen käyttää yli 400 euroa pelkästään lahjoihin, ja pieni joukko jopa yli tuhat euroa.
Jouluruokiin taas käytetään hieman lahjoja vähemmän rahaa, tyypillisesti noin 100 euroa. Jopa 80 prosenttia suomalaisista käyttääkin enimmillään 200 euroa jouluruokiin. Hyvin suuret eli yli 400 euron ruokabudjetit ovat harvinaisia.
– Nykykuluttajalle helppous ja järkevä hinta ovat tärkeitä. Joulun kiireissä on iso etu, että lahjat ja jouluruoat voi hankkia samasta paikasta yhdellä käynnillä, ilman että budjetti ylittyy. Meille on tärkeää tarjota laadukkaita lahjavaihtoehtoja sekä herkulliset ruoat edulliseen hintaan, niin että ostokset hoituvat helposti ja aikaa jää itse joulun viettoon, jatkaa Heinrichs.
Lahjaksi ostetaan kosmetiikkaa, vaatteita ja hyötytavaraa
Suomalaisten joululahjojen toivelistoilla kärkeen nousevat aineettomat lahjat. 40 prosenttia suomalaisista haluaisi lahjaksi elämyksiä ja lähes kolmannes toivoo lahjaksi rahaa. Todellisuudessa pukinkonttiin hankitaan kuitenkin usein erilaista hyötytavaraa. Esimerkiksi kosmetiikka on eritysen suosittu lahja ja sitä ostaakin joka viides suomalainen.
Vaatteet ja jalkineet ovat myös monien ostoslistalla, sillä 21 prosenttia suomalaisista ostaa niitä mieluusti lahjaksi. Kuitenkin vain 16 prosenttia toivoo saavansa niitä lahjaksi. Lahjakortit ovat usein turvallisempi lahjavalinta, jolloin vastaanottaja voi itse valita mieleisensä tuotteen. Kyselyn mukaan jopa 40 prosenttia vastaajista haluaisi saada lahjakortin pukinkontista ja ostoslistalla sellainen onkin joka kolmannella suomalaisella.
Myös itse tehtyjä lahjoja annetaan mielellään ja toivotaan paljon: 18 prosenttia vastaajista toivoo saavansa ja sama määrä aikoo myös antaa itse tehtyjä lahjoja.
– Meidän käyttötavarapuolella suosittuja joululahjoja ovat etenkin lelut, vaatteet ja asusteet. Tämän vuoden hittilahjoja ovat esimerkiksi pehmeät oloasut, lasketteluvaatteet, varsi-imuri ja pöytäkalenterit. Lisäksi meiltä ostetaan joulunaikaan paljon kosmetiikkaa, kodin tekstiilejä ja lahjakortteja. Myös oman lahjan tekemiseen on saatavilla askarteluvälineitä, tai vaikkapa tarvikkeita omien herkkulahjojen leivontaan, kertoo Heinrichs.
*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään verkkokyselyyn joka toteutettiin viikolla 44 vuonna 2025. Kyselyyn vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäLidlin viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9-16.
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl laajentaa outlet-verkostoaan: Varkaus saa oman outlet-myymälän11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Lidl avaa torstaina 11.12. Varkauteen erillisen outlet-myymälän, jossa myydään käyttötavaroiden loppueriä hyvillä alennuksilla. Uusi outlet sijaitsee Varkauden Lidl-myymälän yhteydessä, vanhan Alkon tiloissa. Lidlin outletteja on Suomessa jo yhteensä 18 kappaletta.
Myllymäen Lidlin pulloautomaatti ahmii kassillisen pulloja ja tölkkejä hetkessä9.12.2025 08:52:42 EET | Tiedote
Lappeenrannan Myllymäen Lidlissä on otettu käyttöön uusi pullonpalautusautomaatti, johon pullot ja tölkit voi kaataa suoraan kassista käsiä likaamatta. Uusi automaatti tekee pullonpalautuksesta moninkerroin nopeampaa, siistimpää ja helpompaa. Automaattiin voi kaataa kaikki palautusautomaattiin kelpaavat pakkaukset eli tölkit, kierrätysmuovipullot ja lasipullot.
Lidlin Parkside-tuotemerkillä uusi aluevaltaus: ”premium”-mallistossa työkalut vaativille nikkaroijille8.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin suosittu Parkside-brändi tarjoaa työkaluja joka kodin nikkarointeihin. Nyt Lidl tuo myyntiin Parkside Performance -sarjan, joka tarjoaa edistyneemmille harrastajille ja pieniin ammattitöihin suunniteltuja työkoneita hiiliharjattomilla moottoreilla ja viiden vuoden takuulla. Sarja sisältää suosituimpia sähkötyökaluja erittäin edulliseen hintaan. Kaikki tuotteet tulevat myyntiin eräluontoisesti torstaina 11. joulukuuta kaikkiin käyttötavaroita myyviin Lidleihin.
Ovensa sulkenut Lidlerie kerää ylistystä – tämä oli suosituin menu2.12.2025 13:53:12 EET | Tiedote
Lidlin ja Henri Alénin perustama ravintola Lidlerie on sulkenut ovensa. Viiden päivän ajan ravintola Finnjävelin tiloissa toiminut pop up -ravintola keräsi valtavasti huomiota ja kiittävää palautetta niin asiakkailta kuin julkisessa keskustelussa. Kolme eri illallismenua olivat melko tasaisen suosittuja, mutta hienoiseksi ykköseksi nousi kotimaan raaka-aineita ylistävä Pohjolan makuja -menu.
Varastelu aiheuttaa haittaa kaikille kaupassa asioiville2.12.2025 12:11:31 EET | Tiedote
Varastamisesta aiheutuva tappio on kaupalle taloudellisesti merkittävä kulu. Varkaustilanteet aiheuttavat epämiellyttäviä tilanteita työntekijöille ja toisinaan myös muille asiakkaille. Varastamisen ehkäisyyn käytettävät keinot vaikuttavat kaikkien kaupassa kävijöiden kauppa-asiointiin. Siksi Lidlillä suhtaudutaan varastamiseen vakavasti ja siihen puututaan määrätietoisesti erilaisin keinoin. Varkauksia ennaltaehkäistään monin tavoin ja kaikista varkauksista ilmoitetaan poliisille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme