Kelan palvelut Ylöjärvellä muuttuvat
Kelan Ylöjärven palvelupiste Mikkolantiellä suljetaan 31.12.2025. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa, lähialueen palvelupisteissä sekä Ylöjärven etäpalvelupisteissä. Uusi etäpalvelupiste avataan Ylöjärven pääkirjastoon alkuvuodesta 2026.
Kelan Ylöjärven palvelupiste on palvellut ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista hoitaa Kela-asiansa verkossa tai puhelimessa. Henkilökohtaista neuvontaa Kela-asioissa saa jatkossakin Ylöjärvellä etäpalvelupisteissä videoyhteydellä.
– Etäpalvelupisteiden kautta voimme tarjota asiakkaille entistä laajemmilla aukioloajoilla palvelua. Etäpalvelu sopii erityisesti asiakkaille, jotka haluavat hoitaa Kela-asioitaan kasvokkain tai joilla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopalveluja itsenäisesti, kertoo Kelan asiakaspalvelukeskuksen päällikkö Minna Mäkitalo-Laihorinne.
Kela tarjoaa Ylöjärvellä etäpalvelua kaupungin ja hyvinvointialueen tiloissa
Etäpalvelussa asiakas saa videoyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä. Palvelu on helppo käyttää, ja tarvittaessa paikan päällä saa opastusta. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.
Etäpalvelupisteet Ylöjärvellä:
- Kirjasto, Koivumäentie 2. Kirjastoon avataan uusi, ajanvarauksella toimiva etäpalvelupiste alkuvuodesta 2026. Kaupunki tiedottaa etäpalvelupisteestä tarkemmin myöhemmin.
- Lähitori, Mikkolantie 10. Lähitorilta saa apua myös digiasioissa ja sosiaali- ja terveyspalveluja koskevissa kysymyksissä. Lähitori on avoinna arkisin klo 8–15 ajanvarauksella.
- Ohjaamo, Rauhalantie 2. Ohjaamo on alle 30-vuotiaille tarkoitettu kohtaamispaikka, jossa saa neuvontaa mm. asumiseen, työllistymiseen ja opiskeluun liittyen. Ylöjärven Ohjaamo on avoinna keskiviikkoisin kello 12–14.
Kela palvelee myös lähialueella
Ylöjärveä lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Tampereella osoitteessa Aleksis Kiven katu 18. Palvelupiste on avoinna ma–ti ja to–pe klo 9–12 sekä ke 10–12. Palvelupisteessä voi asioida myös omatoimisesti asiakastietokoneilla klo 16 saakka tai ajanvarauksella. Ajan voi varata Kelan puhelinpalvelusta.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Minna Mäkitalo-Laihorinneasiakaspalvelukeskuksen päällikköKela
Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Lauri ElorantaryhmäpäällikköKela
Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Ny e-tjänst ger samarbetspartner ett smidigt sätt att lämna in handlingar15.12.2025 12:38:41 EET | Pressmeddelande
FPA har öppnat en ny e-tjänst där vissa samarbetspartner kan lämna in handlingar till FPA för kundernas räkning. I det första skedet kan den nya tjänsten användas av privata producenter av hälso- och sjukvårdstjänster, arbetslöshetskassor och rättsvårdande myndigheter. Den största nyttan med tjänsten är att den underlättar hanteringen av kundernas ärenden.
Uusi asiointipalvelu tarjoaa kumppaneille sujuvan tavan toimittaa asiakirjoja15.12.2025 12:38:41 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on avannut uuden asiointipalvelun, jossa tietyt yhteistyökumppanit voivat toimittaa asiakkaan puolesta asiakirjoja Kelaan. Alkuvaiheessa uutta palvelua voivat käyttää yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajat, työttömyyskassat ja oikeusviranomaiset. Palvelun suurin hyöty on, että se sujuvoittaa asiakkaan asioiden hoitamista.
Lägre FPA-ersättning för besök hos privatläkare 1.1.202615.12.2025 12:38:04 EET | Pressmeddelande
Från och med 1.1.2026 betalar FPA 8 euro i ersättning för kostnaderna för mottagningsbesök hos privatläkare. Även för distansmottagningar (video-, telefon- och chatmottagning) är ersättningen 8 euro. Ersättningarna för besök hos gynekolog eller psykiater förändras dock inte. Förändringen inverkar inte heller på valfrihetsförsöket för personer som fyllt 65 år.
Yksityislääkärikäyntien Kela-korvaukset pienenevät 1.1.202615.12.2025 12:38:04 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuoden 2026 alusta alkaen Kela korvaa yksityislääkärin vastaanottokäynnin kustannuksista 8 euroa. Myös etävastaanotoista (video-, puhelin ja chatti-vastaanotto) korvaus on 8 euroa. Korvaukset gynekologin ja psykiatrin vastaanotosta säilyvät ennallaan. Muutos ei myöskään vaikuta 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeiluun.
Lower reimbursements from Kela for private healthcare appointments from 1 January 202615.12.2025 12:38:04 EET | Press release
As of 1 January 2026, Kela will pay a reimbursement of EUR 8 for an appointment with a doctor in the private sector. Reimbursement for remote appointments (by video, telephone or chat) will also be EUR 8. Reimbursements for appointments with gynaecologists and psychiatrists will remain unchanged. The change also does not apply to the pilot study on freedom of choice in healthcare for persons aged 65 or over.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme