Svenska handelshögskolan

Ny forskning: Informell stil gör entreprenörer mer trovärdiga

Dela

En ny studie visar att entreprenörer som väljer en mer informell klädstil ofta uppfattas som mer autentiska, vilket gör investerare mer benägna att gå in med kapital. Formell klädsel kan däremot minska känslan av genuinitet och uppfattas som ett försök att passa in snarare än att vara äkta.

– Entreprenörer klär sig ofta annorlunda, med en mer avslappnad stil. Vår hypotes var att till skillnad från andra businesskontexter, där formell klädsel signalerar professionalism och väcker förtroende, så är något annat viktigt här: att uppfattas som genuin och autentisk, förklarar Joakim Wincent som är professor i entreprenörskap och företagsledning vid Svenska handelshögskolan (Hanken).

Tillsammans med Henrik Wesemann Lekkas från IE Business School, Torben Antretter från University of St. Gallen, Vangelis Souitaris från Bayes Business School och Dean Shepherd från University of Notre Dame har Wincent publicerat sin forskning i Journal of Management.

Resultaten bygger på tre studier med olika urval av investerare och entreprenörer. Informell klädsel definieras av forskarna som exempelvis munkjacka, t-tröja, joggingbyxor och gymnastikskor, i kontrast till formell klädsel som kostym, slips eller byxdräkt.

Wincent konstaterar att entreprenörskap skiljer sig från andra investeringar eftersom kapital sätts in tidigt, under stor osäkerhet och med svårigheter att bedöma framgång. Det handlar om optimistiska projektioner utan mycket data, och då måste investeraren känna att entreprenören är genuin. 

– I sammanhang som Slush eller andra pitchningstillfällen då osäkerheten är väldigt stor visar forskningen att det första intrycket kan vara avgörande. 

Enligt Wincent kan forskningen vara intressant för investerare, eftersom många tror sig vara opåverkade av kognitiva förenklingar. 

– I själva verket spelar första intrycket – och därmed klädseln – en stor roll. Vi visar att det viktiga är att signalera autenticitet, vilket till vår förvåning till och med väger tyngre än formella meriter och erfarenhet. Faktorer som annars är avgörande kan därför försvinna redan i den inledande bedömningen. 

Wincent påpekar att det för entreprenörer innebär att klädseln faktiskt kan ha betydelse för hur de uppfattas. 

– Vår forskning visar att tidiga och subtila sociala signaler kan få konsekvenser långt bortom det första mötet mellan investerare och entreprenörer. Det är viktigt att ha i åtanke. Det påverkar vilka idéer som får finansiering, vilket i sin tur påverkar förutsättningar för innovation, företagande och på sikt även ekonomisk utveckling, säger Wincent.

Ytterligare information: 
Joakim Wincent, professor i entreprenörskap och företagsledning, Svenska handelshögskolan, tfn 040 352 1478, e-post: joakim.wincent@hanken.fi

Om

Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.

Andra språk

Följ Svenska handelshögskolan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan

Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val8.10.2025 09:01:19 EEST | Pressmeddelande

En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye