Lidl Suomi

Vuosi uusista ravitsemussuosituksista – näin suomalaiset syövät vuonna 2026

Jaa

Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia ja niiden suunniteltuja muutoksista vuodelle 2026.* Tällä hetkellä suomalaisten viikottaisista aterioista noin 30 prosenttia on kasvisruokia. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä ruokavalioonsa kasviproteiineja. Liha maistuu miehille ja pohjoisessa, kun taas eteläisemmässä Suomessa sekä naisille maistuu enemmän kasvisruoka. Nuorten keskuudessa ääripäät korostuvat – nuorista löytyy eniten vegaaneja, mutta myös punaisen lihan syöjiä.

Marraskuussa 2024 julkaistut kansalliset ravitsemussuositukset ovat herättäneet paljon keskustelua. Tuoreimmissa ravitsemussuosituksissa otetaan ensimmäistä kertaa terveyden lisäksi myös ympäristövaikutukset huomioon. Suosituksissa suositellaan kasvipainotteista ruokavaliota. Kalaa tulisi syödä 300–400 grammaa viikossa, punaista lihaa puolestaan enintään 350 grammaa. Prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, tulisi syödä mahdollisimman vähän. Kasviksia puolestaan olisi hyvä syödä 500–800 grammaa päivässä. 

Vuosi ravitsemussuositusten julkaisun jälkeen muutosta on havaittavissa. Moni suomalainen jatkaa omien ruokailutottumustensa viilaamista suositusten suuntaan. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä kasviproteiinien syömistä ensi vuonna. Suurin motivaattori kasviproteiinien syöntiin ja lisäämiseen on selkeästi niiden terveellisyys, mutta myös ympäristö ja eettisyys painavat vaakakupissa jonkin verran. 

– Ihmiset lisäävät kasviksia lautasilleen ja kasvisruokien suosio on nousussa. Tämä on hyvä merkki niin ympäristön kuin terveydenkin näkökulmasta. Mittavat vaikutukset saadaan aikaan silloin, kun kasvisruokapäivät eivät ole poikkeus vaan normaali osa tasapainoista ruokavaliota, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Moisander.

Kasvisruoka maistuu erityisesti naisille ja etelässä

Yli puolet suomalaisista (54 prosenttia) aikoo lisätä kasviksia ruokavalioonsa. 49 prosenttia aikoo lisätä kalan syöntiä. Tällä hetkellä viikon ruokailuja arvioitaessa punaisen lihan ruokia, siipikarjaruokia ja kasvisruokia syödään määrällisesti saman verran, noin 30 prosenttia kutakin. Loput 13 prosenttia viikon pääaterioista on kalaruokia.

Nuoret (18–24-vuotiaat) syövät eniten vegaanista ruokaa – mutta myös punaista lihaa. Kala- ja kasvisruoat ovat suurimmassa suosiossa korkeimmassa ikäluokassa (65–74-vuotiaissa). Myös maantieteellistä hajontaa on havaittavissa: kala-, kasvis- ja vegaaniruokaa syödään eniten Uudellamaalla, kun liharuoat maistuvat kokonaisuudessaan erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa. Miehet syövät enemmän lihaa kuin naiset, miehistä 96 prosenttia ilmoittaa olevansa seka- tai lihansyöjä, naisista näin sanoo pienempi määrä, noin 87 prosenttia.

Joka kolmas aikoo lisätä täysjyvän määrää

Ravitsemussuositusten julkaisun myötä täysjyvän osalta suomalaiset saivat murskaavia uutisia – vain murto-osa syö täysjyvää suositusten mukaisesti 90 grammaa päivässä. Suomalaisista naisista vain kaksi prosenttia ja miehistä 11 prosenttia pääsee tähän tavoitteeseen. Nyt 34 prosenttia aikoo edelleen lisätä täysjyvän määrää ruokavaliossa.

– Riittävä täysjyvän saanti vähentää useiden sairauksien riskejä ja lisää tutkimusten mukaan terveitä elinvuosia. Vähemmän tunnettu täysjyvän etu on sen ympäristöhyödyt. Täysjyväviljasta käytetään koko viljan jyvä ja hukkaa syntyy mahdollisimman vähän.Meillä Lidlissä täysjyvään halutaan panostaa ja tavoitteenamme onkin kasvattaa täysjyvän osuutta myydyistä viljoista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, Moisander kertoo. 


*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään tutkimukseen, johon vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 47. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidlin tutkimus paljastaa joulun inhokki- ja suosikkiherkut –perinteisiä konvehteja rakastetaan ja liköörikonvehdit inhokkilistan kärjessä18.12.2025 13:27:00 EET | Tiedote

Lidlin joulututkimuksen mukaan perinteiset konvehdit ovat nousseet suomalaisten suosikkiherkuksi, viime vuoden ykkösen joulutortun pudotessa toiselle sijalle. Piparit pitävät paikkansa kolmen kärjessä myös tänä vuonna, mutta vihreät kuulat jakavat mielipiteitä, sillä ne löytyvät sekä suosikkien että inhokkien listan kärjestä. Inhokkilistan kärjessä on tänäkin vuonna liköörikonvehdit.

Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote

Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.

Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi12.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote

Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye