80 000 hakijaa, yli 14 000 työelämäkokemusta – S-ryhmä satsaa nuorten työelämätaitoihin

S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Luuppiin nostettiin muun muassa kesätöiden hakuprosessi: huolimatta suurista hakijamääristä iso osa osuuskaupoista kutsui kaikki kesätyötä hakeneet haastatteluun. Esimerkiksi Satakunta ja KPO kokeilivat ryhmähaastatteluja, Arina ja SSO järjestivät useita rekrytointitapahtumia, ja Hämeenmaalla testattiin videohaastattelutekniikkaa.
− Ykköstavoitteemme on tarjota nuorille myönteisiä kokemuksia, sillä niillä on vaikutusta koko työuran onnistumiseen. Selvitimme osana Nuori Mieli Työssä -hanketta, mitä nuoret työltä odottavat ja toivovat. Vastaus oli: kannustusta ja palautetta. Haastankin kaikki palvelualoilla työskentelevät tsemppaavaan vuoropuheluun kesäläisten kanssa, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta sanoo.
Kesäduunipassilla kiinni työelämään
Osuuskaupparyhmässä halutaan herätellä esimiehiä myös perehdytyksen tärkeyteen. Osuuskauppojen ja S-ryhmän työnantajayritysten käyttöön luotiin tulevaksi kesäksi uusi perehdytystyökalu Kesäduunipassi. Työterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä syntynyt passi on tarkoitettu ensimmäistä kertaa työelämään tulevalle nuorelle.
− Kaupan ala on monelle silta työelämään. Opetamme siis työelämätaitoja isolle osalle suomalaisnuorista joka vuosi. Nyt rikastamme normaalia perehdytystä tuomalla siihen mukaan työelämätaitojen ja omasta työkyvystä huolehtimisen näkökulmia. Kesäduunipassi on enemmän kuin työkalu – se on prosessi, jonka kuluessa nuori pohtii omia vahvuuksiaan ja opettelee työyhteisötaitoja sekä esimerkiksi ergonomiaa. Tärkeä osuus on myös fiksuilla elämäntavoilla työkyvyn varmistajana. Passi ohjaa nuorta keskusteluun oman esimiehen ja perehdyttäjän kanssa, mikä varmistaa hyvän startin työelämälle, Susa Nikula kuvailee.
Lisätiedot
S-ryhmä: henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 010 76 80260
Paikallisen kesätyötilanteen tuntevat S-ryhmän osuuskauppojen henkilöstöjohtajat
Vastuullinen kesäduuni -kampanja
Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. S-ryhmä on yksi kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Lue lisää: www.kesaduuni.org
Nuori Mieli Työssä
Nuori Mieli Työssä on S-ryhmän kolmivuotinen, hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka keskiössä ovat alle 25-vuotiaat nuoret. Tavoite on tuottaa tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Hankkeen kummina S-ryhmässä toimii Osuuskauppa Hämeenmaan johtoryhmä. Yhteistyökumppaneita ovat työeläkeyhtiö Elo, LähiTapiola, Barona, PAM, SAKU ry, Suomen Mielenterveysseura, Terveystalo, Työelämä 2020 ja Työterveyslaitos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme