SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

80 000 hakijaa, yli 14 000 työelämäkokemusta – S-ryhmä satsaa nuorten työelämätaitoihin

Jaa
S-ryhmä työllistää kesällä 2019 ympäri Suomen ennätysmäärän eli noin 14 000 nuorta. Nuorten viesti on selkeä: kesällä halutaan tehdä töitä eikä maata kotona. Kesätyöhakemuksia vastaanotettiin yli 80 000. Osuuskaupparyhmän tavoitteena on tarjota myönteisiä työelämän ensikokemuksia kaikille kesäläisille. Uusinta uutta on ensimmäisessä työpaikassa olevien nuorten perehdyttämiseen Työterveyslaitoksen kanssa luotu Kesäduunipassi.

S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Luuppiin nostettiin muun muassa kesätöiden hakuprosessi: huolimatta suurista hakijamääristä iso osa osuuskaupoista kutsui kaikki kesätyötä hakeneet haastatteluun. Esimerkiksi Satakunta ja KPO kokeilivat ryhmähaastatteluja, Arina ja SSO järjestivät useita rekrytointitapahtumia, ja Hämeenmaalla testattiin videohaastattelutekniikkaa.

− Ykköstavoitteemme on tarjota nuorille myönteisiä kokemuksia, sillä niillä on vaikutusta koko työuran onnistumiseen. Selvitimme osana Nuori Mieli Työssä -hanketta, mitä nuoret työltä odottavat ja toivovat. Vastaus oli: kannustusta ja palautetta. Haastankin kaikki palvelualoilla työskentelevät tsemppaavaan vuoropuheluun kesäläisten kanssa, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta sanoo.

Kesäduunipassilla kiinni työelämään

Osuuskaupparyhmässä halutaan herätellä esimiehiä myös perehdytyksen tärkeyteen. Osuuskauppojen ja S-ryhmän työnantajayritysten käyttöön luotiin tulevaksi kesäksi uusi perehdytystyökalu Kesäduunipassi. Työterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä syntynyt passi on tarkoitettu ensimmäistä kertaa työelämään tulevalle nuorelle.

− Kaupan ala on monelle silta työelämään. Opetamme siis työelämätaitoja isolle osalle suomalaisnuorista joka vuosi. Nyt rikastamme normaalia perehdytystä tuomalla siihen mukaan työelämätaitojen ja omasta työkyvystä huolehtimisen näkökulmia. Kesäduunipassi on enemmän kuin työkalu – se on prosessi, jonka kuluessa nuori pohtii omia vahvuuksiaan ja opettelee työyhteisötaitoja sekä esimerkiksi ergonomiaa. Tärkeä osuus on myös fiksuilla elämäntavoilla työkyvyn varmistajana. Passi ohjaa nuorta keskusteluun oman esimiehen ja perehdyttäjän kanssa, mikä varmistaa hyvän startin työelämälle, Susa Nikula kuvailee.

 

Lisätiedot

S-ryhmä: henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 010 76 80260
Paikallisen kesätyötilanteen tuntevat S-ryhmän osuuskauppojen henkilöstöjohtajat

Vastuullinen kesäduuni -kampanja
Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. S-ryhmä on yksi kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Lue lisää: www.kesaduuni.org 

Nuori Mieli Työssä
Nuori Mieli Työssä on S-ryhmän kolmivuotinen, hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka keskiössä ovat alle 25-vuotiaat nuoret. Tavoite on tuottaa tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Hankkeen kummina S-ryhmässä toimii Osuuskauppa Hämeenmaan johtoryhmä. Yhteistyökumppaneita ovat työeläkeyhtiö Elo, LähiTapiola, Barona, PAM, SAKU ry, Suomen Mielenterveysseura, Terveystalo, Työelämä 2020 ja Työterveyslaitos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye