80 000 hakijaa, yli 14 000 työelämäkokemusta – S-ryhmä satsaa nuorten työelämätaitoihin

S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Luuppiin nostettiin muun muassa kesätöiden hakuprosessi: huolimatta suurista hakijamääristä iso osa osuuskaupoista kutsui kaikki kesätyötä hakeneet haastatteluun. Esimerkiksi Satakunta ja KPO kokeilivat ryhmähaastatteluja, Arina ja SSO järjestivät useita rekrytointitapahtumia, ja Hämeenmaalla testattiin videohaastattelutekniikkaa.
− Ykköstavoitteemme on tarjota nuorille myönteisiä kokemuksia, sillä niillä on vaikutusta koko työuran onnistumiseen. Selvitimme osana Nuori Mieli Työssä -hanketta, mitä nuoret työltä odottavat ja toivovat. Vastaus oli: kannustusta ja palautetta. Haastankin kaikki palvelualoilla työskentelevät tsemppaavaan vuoropuheluun kesäläisten kanssa, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta sanoo.
Kesäduunipassilla kiinni työelämään
Osuuskaupparyhmässä halutaan herätellä esimiehiä myös perehdytyksen tärkeyteen. Osuuskauppojen ja S-ryhmän työnantajayritysten käyttöön luotiin tulevaksi kesäksi uusi perehdytystyökalu Kesäduunipassi. Työterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä syntynyt passi on tarkoitettu ensimmäistä kertaa työelämään tulevalle nuorelle.
− Kaupan ala on monelle silta työelämään. Opetamme siis työelämätaitoja isolle osalle suomalaisnuorista joka vuosi. Nyt rikastamme normaalia perehdytystä tuomalla siihen mukaan työelämätaitojen ja omasta työkyvystä huolehtimisen näkökulmia. Kesäduunipassi on enemmän kuin työkalu – se on prosessi, jonka kuluessa nuori pohtii omia vahvuuksiaan ja opettelee työyhteisötaitoja sekä esimerkiksi ergonomiaa. Tärkeä osuus on myös fiksuilla elämäntavoilla työkyvyn varmistajana. Passi ohjaa nuorta keskusteluun oman esimiehen ja perehdyttäjän kanssa, mikä varmistaa hyvän startin työelämälle, Susa Nikula kuvailee.
Lisätiedot
S-ryhmä: henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 010 76 80260
Paikallisen kesätyötilanteen tuntevat S-ryhmän osuuskauppojen henkilöstöjohtajat
Vastuullinen kesäduuni -kampanja
Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. S-ryhmä on yksi kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Lue lisää: www.kesaduuni.org
Nuori Mieli Työssä
Nuori Mieli Työssä on S-ryhmän kolmivuotinen, hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka keskiössä ovat alle 25-vuotiaat nuoret. Tavoite on tuottaa tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Hankkeen kummina S-ryhmässä toimii Osuuskauppa Hämeenmaan johtoryhmä. Yhteistyökumppaneita ovat työeläkeyhtiö Elo, LähiTapiola, Barona, PAM, SAKU ry, Suomen Mielenterveysseura, Terveystalo, Työelämä 2020 ja Työterveyslaitos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nyt se on selvitetty: Näitä joululauluja suomalaiset kuuntelevat autossa mieluiten – ja näiden kohdalla radio menee kiinni saman tien22.12.2025 10:01:27 EET | Tiedote
ABC-ketjun suomalaisille teettämän kyselyn mukaan autoissa kuunnellaan mielellään raskasta joulumusiikkia sekä perinteisiä joululauluja. Sen sijaan yksi laulu nousi selväksi inhokiksi. Kyselyssä vastaajat saivat täysin vapaasti nimetä haluamansa joululaulun.
Tapaninpäivänä arki palaa ostoskoreihin – nuoret haluavat vaihtelua nopeammin22.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Jouluna suomalaisten pöydät notkuvat perinteisistä herkuista kuten laatikoista, kinkusta ja rosollista. Tapaninpäivä on kuitenkin käännekohta, jolloin moni alkaa kaivata uusia makuja ja rennompia tarjoiluja jouluklassikoiden rinnalle. Vaihtelunhalu näkyy selkeämmin erityisesti nuorempien ikäryhmien ostoskoreissa.
S-ryhmän ennuste: sunnuntai 21.12. on joulun alla Prismoissa rauhallisin ostospäivä18.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Ruokakaupoissa odotetaan tänäkin vuonna vilskettä joulunaluspäivinä. Kaikkien ketjujen myymälät (Prisma, S-market, Sale, Alepa) palvelevat joulua edeltävinä päivinä laajoilla aukioloajoilla, ja monilla paikkakunnilla tarjolla on myös vuorokauden ympäri auki olevia vaihtoehtoja. Aiempien vuosien perusteella luodun ennusteen pohjalta astetta väljempi ostoshetki Prismassa joulun alla on sunnuntaina 21. joulukuuta.
ABC:n kysely: näin suomalaiset aikovat lähteä tien päälle autolla poikkeuksellisen pitkillä jouluvapailla18.12.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna joulupyhät osuvat pitkälti arkipäiville ja monen suomalaisen odotetaan pitävän tavallista pidempiä joululomia. ABC:n teettämän yli 1300 vastaajan kyselyn mukaan tämä ei kuitenkaan tule näkymään kovin paljon joulun menoliikenteessä. Samalla selvisi kuinka usein suomalaiset pitävät taukoja joulun ajan liikenteessä, miten mahdollisiin ruuhkiin varaudutaan ja millaisissa paikoissa taukoja halutaan pitää.
Miljoona toimitusta takana – symppis-ruokarobotit kasvattavat kotiinkuljetuksen suosiota10.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-kaupat-palvelun ruokarobotit ovat kuljettaneet miljoona ruokatilausta vajaassa kolmessa vuodessa. Suosion kasvu on viimeisen vuoden aikana ollut huimaa: robokuljetusten osuus kaikista ruoan verkkokaupan tilauksista on peräti 20 prosenttia. Robottiyhtiö Starship Technologiesille operointi pohjoisessa on tarjonnut oppia talviolosuhteissa onnistumiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

