HSL Helsingin seudun liikenne

Matkustajien tyytyväisyys HSL-alueen joukkoliikenteeseen on pysynyt korkealla tasolla

Jaa
HSL:n kevään asiakastyytyväisyyskyselyssä yli kahdeksankymmentä prosenttia vastaajista antoi HSL-alueen joukkoliikenteelle hyvän tai erittäin hyvän arvosanan. Tyytymättömiä oli vain kaksi prosenttia vastaajista.

Joukkoliikenne sai matkustajilta yleisarvosanaksi lähes neljä asteikolla yhdestä viiteen. Numero oli aavistuksen korkeampi kuin keväällä 2012.

HSL kysyi keväällä noin 25 000 matkustajan mielipiteitä palveluistaan. Kyselyitä tehtiin tammikuun puolivälistä toukokuun lopulle arkipäivisin busseissa, metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.

Tyytyväisyys lähijuniin nousussa  

Lähijunaliikenteen arvosanat nousivat eniten vuoden 2012 kevääseen verrattuna, metron arvosanat sen sijaan laskivat.

Matkustajien tyytyväisyys lähijunaliikenteen sujuvuuteen on kasvanut harppauksin viimeisen kahden vuoden aikana. Keväällä 2011 tyytyväisiä oli vain 17 prosenttia vastaajista, keväällä 2012 lähes 70 prosenttia ja tänä vuonna jo 80 prosenttia.

Myös junaliikenteen luotettavuus koheni vastaajien mielestä selvästi. Keväällä 2012 luotettavuuteen tyytyväisiä oli 41 prosenttia vastaajista, tänä keväänä yli 60 prosenttia.

Myös raitiovaunujen luotettavuusarvosanat kohosivat keväästä 2012. Parantuneita numeroita selittää se, että liikenne sujui talvella mallikkaasti sekä raitioteillä että junaradoilla. Matkustajien tyytyväisyys raitiovaunu- ja junaliikenteeseen oli kevättä 2012 korkeampi etenkin tammi-helmikuussa.

Metro on toistuvasti saanut eri joukkoliikennevälineistä korkeimmat arvosanat. Tyytyväisten matkustajien osuus oli metrossa edelleen noin 90 prosenttia, korkeampi kuin busseissa, raitiovaunuissa ja lähijunissa.

Yksittäiset arvosanat kuitenkin laskivat. Yli 90 prosenttia vastaajista piti metroa luotettavana keväällä 2012, mutta tänä keväänä 83 prosenttia. Liikenteen sujuvuuteen tyytyväisten vastaajien osuus laski 98 prosentista 94:ään.

Arvosanat kertovat muun muassa metroliikenteen uusien opastenäyttöjen käyttöönoton ongelmista. Tyytyväisyys opasteiden toimivuuteen oli matalimmillaan vuodenvaihteessa, mutta sen jälkeen tyytyväisyys alkoi hiljalleen elpyä.  

Arvosanoissa näkyvät sekä lakot että liikennejärjestelyt

Mikäli tyytyväisyysarvosanoja tutkii yksityiskohtaisesti, niistä löytyy jälkiä niin poikkeusreiteistä kuin työnseisauksistakin. Merituulentie Espoon Tapiolassa suljettiin tammikuussa bussiliikenteeltä rakennustöiden vuoksi, mikä vaikutti yli 20 bussilinjan reitteihin ja aikatauluihin. Poikkeusjärjestelyt laskivat varsinkin Tapiolan kautta kulkevien Espoon sisäisten linjojen matkustajien tyytyväisyyttä.  

Veolia Transport Vantaan bussinkuljettajien työnseisaukset huhtikuussa ja toukokuussa laskivat selvästi useita Vantaan sisäisen bussiliikenteen arvosanoja työseisauksen jälkeisinä päivinä. 

Raitioliikenteeseen vaikutti Hakaniemen työmaa, jonka vuoksi linjat 6, 7A ja 7B ajoivat poikkeusreittejä huhtikuun alusta alkaen. Poikkeusjärjestelyjen vuoksi matkustajat antoivat aiempaa matalampia arvosanoja linjojen 7A ja 7B vaihtojen toimivuudelle.

Asty Web auttaa tulosten analysoinnissa

HSL on kehittänyt asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten analysointiin Asty Web –tietokannan, joka avaa merkittäviä uusia mahdollisuuksia tutkimustulosten raportointiin ja analysointiin. Tutkijat  voivat muun muassa valita vapaasti mitkä tahansa tutkimuslomakkeen kysymyksistä ja luoda itse omat taulukot ja graafit. HSL otti ASTY Webin käyttöön tänä vuonna.

Lisätietoja antavat: 

HSL:n Joukkoliikennesuunnittelu-osaston johtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932.
HSL:n Operatiiviset tutkimukset -ryhmän ryhmäpäällikkö Antti Vuorela, puh. 040 504 4582

 

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 550 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 345 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.

HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote

Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye