A painting from Amos Anderson’s collection donated to city of Neubrandenburg in Germany

Föreningen Konstsamfundet r.f. is donating a 17th-century German painting to the city of Neubrandenburg, north of Berlin. Philipp Peter Roos’ (1657–1706) oil painting Shepherd with a Cow, Goats and Sheep which was purchased by Amos Anderson possibly in the 17th century during his trip to Germany, is important for residents of Neubrandenburg, as their art collection was destroyed in 1945.

Philipp Peter Roos. Tyskland.
Shepheard with a Cow, Goats and Sheep.
Late 17th century.
Oil on canvas.
106,5 x 88 cm.
Photo: Stella Ojala / Amos Rex
Philipp Peter Roos. Tyskland. Shepheard with a Cow, Goats and Sheep. Late 17th century. Oil on canvas. 106,5 x 88 cm. Photo: Stella Ojala / Amos Rex

The oil painting A Shepherd with a cow, goats and sheep has come into Amos Anderson’s possession before the year 1926. Anderson travelled extensively in the 1920s for spa vacations in Germany, and the work has possibly travelled with him to Finland on such a trip.

A group of works was stolen from a museum in Neubrandenburg in 1919. When locating the works, it has appeared that the handwritten number in the background of the painting from Anderson’s collection matches the inventory number of one painting missing from the museum at Neubrandenburg. Otherwise only the name of the painting, Landscape with a Shepherd and Cattle (Landschaft mit Hird und Herde), is known. No measurements or photographs of the painting are known, as the details were destroyed in the bombings of 1945.

It is possible that Amos Anderson has acquired the painting in good faith from a German antique store. This cannot be verified with certainty.

“The work is valuable in Amos Anderson’s collection, but in its historical context, carries more value for the museum at Neubrandenburg. Therefore, we decided to donate it to the city,” says Stefan Björkman, CEO at Föreningen Konstsamfundet r.f.

Konstsamfundet’s art collection is managed by Amos Rex. The collection includes approximately 7,000 works. 400 of these are from Amos Anderson’s collection, displayed at his summer residence at Söderlångvik Manor in Kemiönsaari, and in the future, also his Helsinki home on Yrjönkatu.

The painting is donated to the city of Neubrandenburg on Saturday 20 November at an event arranged on-site in Germany.

Press photos:

media.amosrex.fi

Keywords

Philipp Peter Roos. Tyskland.
Shepheard with a Cow, Goats and Sheep.
Late 17th century.
Oil on canvas.
106,5 x 88 cm.
Photo: Stella Ojala / Amos Rex

About Amos Rex

Amos Rex is an art museum where the past, present and future meet. Located within the functionalist landmark of Lasipalatsi in Helsinki, the newly built domed exhibition spaces lie under the distinctively undulating Lasipalatsi square. Amos Rex presents site-sensitive, experiential, and often technologically experimental exhibitions by contemporary artists and their Modernist predecessors.

www.amosrex.fi
@amoskonst
#amosrex

Subscribe to releases from Amos Rex

Subscribe to all the latest releases from Amos Rex by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Amos Rex

Det nyöppnade museet i Söderlångvik slog besökarrekord tack vare 15 500 gäster11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Efter omfattande renoveringsjobb blev första sommaren för det nyöppnade Söderlångviks museum en succé. Museet hade sammanlagt 15 572 besökare och en ännu större grupp beundrade gårdsmiljön med sina äppelträdgårdar och skärgårdslandskap, promenerade längs naturstigarna och avnjöt läckerheterna som Café Söderlångvik bjöd på. Söderlångviks museum var öppet dagligen från början av juni till slutet av september. Under vintersäsongen är museet öppet på beställning.

Uudelleen avattu Söderlångvikin museo rikkoi kävijäennätykset 15 500 vierailijalla11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Mittavien entisöintitöiden jälkeen uudelleen avautuneen Söderlångvikin museon ensimmäinen kesä oli menestys. Museossa vieraili kauden aikana yhteensä 15 572 kävijää ja vielä suurempi joukko kävi ihailemassa kartanon ympäristöä omenapuutarhoineen ja saaristomaisemineen, kulki Kemiönsaaren luontopolkuja ja nautti Café Söderlångvikin antimista. Söderlångvikin museo oli avoinna päivittäin kesäkuun alusta syyskuun loppuun. Talvikaudella museo on avoinna tilauksesta.

Amos Rex utställningar 2022 utforskar världarna både ovan jord och under jorden16.9.2021 08:05:00 EEST | Tiedote

År 2022 bjuder Amos Rex in dig att utforska både naturliga och av människan skapade världar ovan jord och under jorden. Kom och upplev den lockande underjorden, den varma omfamningen som ett stort bo gjort av trä förmedlar, för att inte tala om det svala mysteriet med en akromatisk trädgård mitt i museets hjärta. ”Underjorden” går till grunden och utforskar de undre världarna både i samtidsverk och i äldre verk av närmare 60 olika konstnärer. Tadashi Kawamatas ”Boet” är ett platsspecifikt konstverk som byggs av återvunnet material ovanpå Amos Rex. Senare tar Hans Op de Beecks nya omvälvande installation över Amos Rex och inbjuder betraktaren att dryfta tillvarons mest essentiella frågor.

Amos Rex’s 2022 exhibitions explore worlds above and underground16.9.2021 08:05:00 EEST | Press release

In 2022 Amos Rex invites you to explore natural and man-made worlds above and underground: the lure of the underworld, the warm embrace of a huge wooden nest and the cool mystery of an achromatic garden in the heart of the museum. “Subterranean” delves into the underworlds through contemporary and historical works from nearly 60 artists. Tadashi Kawamata builds “The Nest”, a site-specific artwork composed of recycled materials on top of the museum. Finally, the hypnotic world of Hans Op de Beeck’s new immersive installation takes over Amos Rex and invites visitors to ponder the essential questions of being.