Äänen avulla luodaan elämyksiä ja ostohalukkuutta
Teknologian kehitys tuo uudenlaisia mahdollisuuksia erilaisten aistielämysten tuottamiseen. Avita Audiovisual Expon ohjelmassa ja osastoilla on esillä alan uusinta teknologiaa kolmiulotteisesta äänimaailmasta valotaideteoksiin unohtamatta perinteisiä AV-alan tuotteita miksauspöydistä mikrofoneihin ja kaiuttimiin.
Audico tuo messuille immersiivisen audiohuoneen eli kuulijaa ympäröivän, liveäänentoistoa esittelevän järjestelmän. Immersiivinen audio on suurimpia mullistuksia äänentoiston alalla vuosikymmeniin. Uusi teknologia mahdollistaa yhtenäisen, kuulijaa ympäröivän äänikuvan koko katsomossa.
”Immersiivinen, eli kuulijaa ympäröivä ääni, on tämän hetken kuumin aihe ammattiäänentoiston alalla”, kertoo Audico Systems Oy:n myyntipäällikkö Pauli Molnár.
”Avita Audiovisual Expo -messuille rakennettava L-Acoustics-demohuone on pitkälti sama, jota L-Acoustics on tehnyt suurimmilla kansainvälisillä messuilla viimeisen kahden vuoden ajan. L-ISA (L-Acoustics Immersive Sound Art) demo havainnollistaa hyvin eron ”vanhan ja uuden”, eli stereon ja immersiivisen audion välillä”, Molnár toteaa.
”Koen, että tässä on kehitteillä yhtä iso muutos kuin aikoinaan siirtyminen monosta stereoon.”
Immersiivistä äänimaailmaa ja muita ääneen, valoon ja videoon liittyviä ratkaisuja ja tekniikkaa esittelevät myös msonic ja Gelelec omalla yhteisosastollaan.
”Äänen, valon ja kuvan merkitys asiakaskokemuksen tukemisessa kasvaa koko ajan. Laadukas ääni tekee tilasta viihtyisän paikan, jossa asiakas on paremmalla mielellä, viihtyy pidempään, ostaa enemmän ja palaa myös uudelleen”, toteaa msonicin markkinointipäällikkö Pia Rupponen
Brändi-identiteettiä rakennetaan myös äänellä
Brändi-identiteetti käsitetään helposti vain visuaalisiksi kokonaisuuksiksi ja ohjeistuksiksi, jotka kattavat muun muassa logon, fontit ja värit. Yhä kiristyvässä kilpailussa yritykset hakevat erottautumiskeinoja myös muualta. Yksi mahdollisuus on Audio Brand Book, jota voidaan verrata yrityksen visuaaliseen ohjeistukseen. Sen elementtejä ovat muun muassa äänilogot, puheääni, brändimusiikki ja äänimaisemat.
Bauer Median Head of Branding Lauri Domnick valottaa mesuilla äänibrändäyksen erilaisia mahdollisuuksia.
”Koska ääni vaikuttaa meihin niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, voimme hyvin suunnitellulla äänellä vaikuttaa asiakkaan tunnetilaan ja käyttäytymiseen. Liikkeessä vietetty aika, todennäköisyys ostaa, keskiostoksen suuruus ja yleinen viihtyvyys ovat asioita, joihin voidaan vaikuttaa niin, että viestimme myös samalla brändistä ja sen arvoista”, Domnick tiivistää.
Vinkkejä julkisten hankkeiden kilpailutukseen sekä esteettömän kuunteluympäristön luomiseen
Suurten audiovisuaalisten ratkaisujen hankintaan liittyy hyvin usein kilpailutus, ja siihen osallistumisessa on omat jipponsa. Miten osallistua tarjouskilpailuunmahdollisimman tehokkaastija samalla välttää sudenkuopat? Julkisiin hankintoihin erikoistunut juristi Sanna Kronström kertoo 5 tärkeintä vinkkiään julkisiin hankintoihin osallistuville.
Av-ammattilaisten on osattava rakentaa myös esteetön kuunteluympäristö, niille, joilla kuulo on alentunut ikääntymisen tai melualtistuksen seurauksena. Kuulolaitteen käyttö haastaa ympäristöä, sillä muun muassa kaikuisuus, taustamelu sekä pitkä välimatka puhujan ja kuulijan välillä haittaavat kuulemista. Äänensiirron avulla voidaan ohittaa tilan akustisia häiriötekijöitä. Kuuloliiton erityisasiantuntija Jukka Rasa valottaa puheenvuorossaan, mihin tiloihin induktiosilmukka tulee asentaa.
AV-alan ammattilaisille sekä kiinteistöjen hankinnoista vastaaville suunnattu Avita Audiovisual Expo on pureutuu alan ajankohtaisiin kysymyksiin. Se järjestetään 2.-3.10. Messukeskuksessa Helsingissä samaan aikaan Kiinteistömessujen, turvallisuusalan FinnSecin sekä Cyber Security Nordicin kanssa.
Katso koko ohjelma: audiovisualexpo.fi
LISÄTIEDOT: tiedottaja Taira Sjöblom-Tallus, Messukeskus, puh. 050 385 5482, taira.sjoblom-tallus@messukeskus.com
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.
Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.
Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 20273.7.2025 15:22:53 EEST | Tiedote
Kuljetus- ja logistiikkanäyttely täyttää Helsingin Messukeskuksen jälleen 20. - 22.5.2027. Kyseessä on raskaan kaluston ja hyötyajoneuvojen suurtapahtuma, joka nähtiin Messukeskuksen ohjelmassa edellisen kerran ennen pandemiaa.
Koneet automatisoituvat ja työ tehostuu27.6.2025 08:46:10 EEST | Tiedote
Maarakennuskonealalla työskentely on monipuolista ja erityisen kiinnostavaa. Alan tehtävissä rakennetaan tulevaisuutta – konkreettisella tavalla. Koneita automatisoidaan, mutta työt eivät maarakennus- ja ympäristöalalta lopu.
Messukeskus Areena rakentuu Pasilaan kesän aikana – 5000 henkilön liikuteltava katsomo nähdään Nordic Business Forumissa syyskuussa27.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin Messukeskuksen uuden tapahtuma-areenan rakennus- ja asennustyöt ovat alkaneet Pasilassa. Kesän lopussa käytössä on 5000 henkilön liikuteltava katsomokokonaisuus, joka nähdään Nordic Business Forumissa syyskuussa ja Suomen suurimmassa vuosittaisessa sisäurheilutapahtumassa Helsinki International Horse Show:ssa helmi–maaliskuussa 2026. Messukeskus Areena täydentää Helsingin tapahtumatilatarjontaa keskikokoisten areenojen osalta.
Veneelle uusi elämä -kisa etsii kunnostettuja veneitä26.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Vene 26 Båt -messuilla järjestetään nyt toistamiseen Veneelle uusi elämä -kisa, jossa esitellään kiinnostavia kunnostusprojekteja. Tällä kertaa kisaan voi osallistua viimekertaista suurempia veneitä. Valmiit tai lähes valmiit veneet esitellään Venemestarin Telakalla venemessuilla 6. – 15.2.2026 Helsingin Messukeskuksessa ja ne kisaavat keskenään palkinnoista.
Viini & Ruoka -tapahtuman Piazza tarjoilee huippuravintoloiden makuja lokakuussa26.6.2025 11:36:43 EEST | Tiedote
Herkuttelijoiden vuosittaiseen vakikalenteriin kuuluva Viini & Ruoka tarjoilee jälleen makuelämyksiä Piazza-ravintola-alueella lokakuussa Helsingin Messukeskuksessa. Mukana olevat ravintolat on nyt julkistettu, ja ne tarjoavat sekä suolaisia että makeita maisteluannoksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme