Aaron Heinon veistokset venyttävät kuvanveiston perinnettä Off Topic -näyttelyssä

Suomen taideakatemian palkinnon vuonna 2019 saaneen Aaron Heinon näyttely Off Topic avautuu EMMAssa. Heinon orgaaninen muotokieli ammentaa kuvanveiston abstraktista perinteestä, mutta koskettavat ja jokapäiväiset aiheet tuovat ne tähän päivään. Elämän kiertokulkuun, seksuaalisuuteen ja ihmisten välisiin suhteisiin liittyvät teemat yllättävät teoksissa käytettyjen materiaalien jopa humoristisella ristiriidalla. Off Topic nähdään EMMAssa 2.6.–12.12.2021.

Aaron Heino: Off Topic. EMMA, 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA.

Osallistu näyttelyn tiedotustilaisuuteen 1.6. klo 10–11 etänä tästä linkistä.

Rakkaus kuvanveistoon, käsillä tekemisen tärkeys sekä syvä kiinnostus eri materiaaleja ja niiden työstämistä kohtaan näkyvät Aaron Heinon (s.1977) teosten huippuunsa viimeistellyissä, jopa futuristisissa pinnoissa. Kuvanveistämisen fyysisyys ja hitaus ovat hyvin tärkeitä taiteilijalle, ja taiteilija työstää yhtä aikaa useita veistoksia.

Näyttelyn nimiOff Topic, viittaa taiteilijan tapaan venyttää teoksen aihetta yllättävillä yhdistelmillä. Heinon tuotannossa modernin kuvanveiston perinteet ja klassiset materiaalit yhdistyvät yllättäviin, usein populaarikulttuurista tuttuihin aiheisiin. Veistosten muotokieli ja aiheet leikittelevät kiehtovuuden ja luotaantyöntävyyden välisellä jännitteelläSe synnyttää taiteilijalle ominaisen estetiikan, jolla hän purkaa kuvanveistossa vallitsevaa miehistä sankarimyyttiä.

EMMAn vuoden kattoteema on taiteen voima. Näyttely on osa taiteilijan vuonna 2019 saamaa palkintoa ja sen on kuratoinut EMMAn amanuenssi Milja Liimatainen"Heino on kiinnostava taiteen tekemisen tekniikan ja muodon uudistaja. Raikas, uusi tuuli", luonnehtii Taideakatemian palkintolautakunnan puheenjohtaja Antti Linnovaara.

Suomen taideakatemian palkinto myönnetään hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Palkintoon kuuluu 25 000 euron palkintosumma, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. LaitinenCamilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

Aaron Heino: Off Topic. EMMA, 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA.
Aaron Heino, EMMA, 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA.
Aaron Heino, EMMA, 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA.

Hesselholdt & Mejlvangs utställning The White Exhibition på EMMA riktar vår uppmärksamhet på den vita färgens betydelser och på de symboler som representerar dem1.6.2021 10:01:00 EEST | Tiedote

Hesselholdt Mejlvangs utställning The White Exhibition analyserar vit färg och dess samhälleliga konnotationer. Trots det allvarliga motivet väljer konstnärskollektivet en lekfull och visuellt lättillgänglig infallsvinkel. Utställningen vaknar till liv via dagliga performanceföreställningar och sprider sig också utanför museet till Esbotidningen Länsiväyläs sidor med verk som tidningen publicerar under sommaren. The White Exhibition visas på EMMA 2.6–29.8.2021.

Hesselholdt & Mejlvang’s new show at EMMA, The White Exhibition draws attention to whiteness and its symbols1.6.2021 10:01:00 EEST | Press release

The White Exhibition by Hesselholdt & Mejlvang analyses whiteness and its underlying power structures. Despite the serious topic, the collective’s approach is playful, approachable, and visually engaging. Their installation is activated through daily live performances, and the exhibition extends outside the museum in the form of artworks to be printed in Espoo’s local newspaper, Länsiväylä. The White Exhibition will be on view at EMMA from June 2 to August 29, 2021.

EMMAssa avautuvan Hesselholdt & Mejlvangin näyttely The White Exhibition kiinnittää huomiomme valkoiseen väriin liittyviin merkityksiin ja niitä edustaviin symboleihin1.6.2021 10:01:00 EEST | Tiedote

Hesselholdt & Mejlvangin näyttely The White Exhibition analysoi valkoista väriä ja sen yhteiskunnallisia rakenteita. Vaikka aihe on vakava, lähestyy taiteilijakollektiivi sitä leikkisällä ja visuaalisesti helposti lähestyttävällä tavalla. Näyttely herää henkiin päivittäin esitettävien performanssien kautta sekä levittäytyy museotilan ulkopuolelle espoolaisen Länsiväylä-sanomalehden sivuille kesän aikana julkaistavissa teoksissa. The White Exhibition on esillä EMMAssa 2.6.–29.8.2021.

Verken på Aaron Heinos utställning Off Topic breddar skulpturkonstens tradition1.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Utställningen Off Topic med verk av Aaron Heino, mottagare av Finlands konstakademis pris 2019, öppnar på EMMA. Heinos organiska formspråk hämtar inspiration från skulpturkonstens abstrakta tradition, men skulpturernas motiv är vardagliga och berör oss alla. Teman kring livets kretslopp, sexualitet och människorelationer står i en nästan komisk konflikt med verkens överraskande material. Off Topic visas på EMMA 2.6–12.12.2021.

Aaron Heino pushes the boundaries of sculpture in Off Topic1.6.2021 10:00:00 EEST | Press release

Off Topic is a new exhibition at EMMA featuring the winner of the 2019 Fine Arts Academy of Finland Prize, Aaron Heino. Heino’s organic treatment of form is informed by the abstract tradition of sculpture, but his subjects are universally relatable. His meditations on the cycle of life, sexuality and human relationships are placed in humorous juxtaposition with his surprising choice of materials. Off Topic will be on view at EMMA from June 2 to December 12, 2021.