ABB toimittaa Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän Rajavartiolaitoksen kahteen uuteen vartiolaivaan

Rajavartiolaitoksen monitoiminen ulkovartiolaiva. Kuva: Meyer Turku Oy
  • ABB toimittaa integroidun sähkönjakelu- ja ruoripotkurijärjestelmän Rajavartiolaitoksen kahteen uuteen monitoimiseen ulkovartiolaivaan

• Azipod®-ruoripotkuri varmistaa hyvät ohjattavuus- ja jäänmurto-ominaisuudet vaativissa tehtävissä. Onboard DC Grid™ -sähkönjakelujärjestelmä tehostaa toimintaa ja mahdollistaa vaihtoehtoisten energialähteiden joustavan hyödyntämisen tulevaisuudessa.

• Energiatehokkaat ja vähäpäästöiset alukset ovat jatkuvassa valmiudessa ihmisten ja ympäristön turvaamiseksi

ABB on tehnyt suomalaisen telakan Meyer Turku Oy:n kanssa sopimuksen integroidun sähkönjakelu- ja ruoripotkurijärjestelmän toimituksesta Rajavartiolaitoksen kahteen uuteen vartiolaivaan. ABB:n toimittama integroitu sähkövoima- ja propulsiopaketti sisältää muun muassa kaksi Azipod®-ruoripotkuria sekä Onboard DC Grid™ -sähkönjakelujärjestelmän.

98-metriset laivat valmistuvat vuosina 2025 ja 2026. Ne korvaavat käytöstä poistuvat Tursas- ja Uisko-vartiolaivat. Nykyisen Turva-aluksen rinnalla ne vartioivat Suomen rajoja, suorittavat meripelastustehtäviä ja auttavat torjumaan ympäristötuhoja. Uudet laivat toimivat myös komentokeskuksina muille aluksille, helikoptereille, pelastussukeltajille ja tarvittaessa muille yleisestä turvallisuudesta vastaaville viranomaisille yhteisten operaatioiden aikana. Uusien alusten massaevakuointikapasiteetti on yli 400 henkilöä ja öljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä tasosta.

Itämeri on matala, karikkoinen ja haastava navigoida. Tämä asettaa vartiolaivoille kovia vaatimuksia. ABB:n Azipod®-ruoripotkurit varmistavat hyvät ohjattavuus- ja jäänmurto-ominaisuudet. Ne optimoivat aluksen suorituskyvyn ja turvallisuuden sekä parantavat samalla miehistön työskentelyolosuhteita.

”Uudet vartiolaivamme ovat merellä noin 330 päivää vuodessa suorittamassa tehtäviä vaihtelevissa olosuhteissa”, kommentoi Vartiolaiva 2025 -hankkeen hankepäällikkö, komentaja Marko Aheristo Rajavartiolaitoksen esikunnasta. ”Laivat on suunniteltu mahdollisimman vähäpäästöisiksi ja energiatehokkaiksi. Niissä on oltava monipuolinen ja edistynyt sähkönjakelu- ja ruoripotkurijärjestelmä, joka perustuu pitkälle kehitettyyn ja toimintavarmaksi osoittautuneeseen teknologiaan. ABB toimittaa meille integroidun paketin, joka täyttää tiukat vaatimuksemme. Se varmistaa alusten nopean toimintakyvyn ja jatkuvan valmiuden ihmisten ja ympäristön suojeluun.”

ABB Onboard DC Grid™ tehostaa sähkönjakelun hyötysuhdetta, säästää polttoainetta alusten ajoprofiilista riippuen sekä mahdollistaa vaihtoehtoisten energialähteiden joustavan hyödyntämisen tulevaisuudessa. Tämä auttaa Rajavartiolaitosta saavuttamaan ympäristötavoitteensa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Hyvä vikasietoisuus ja luotettavuus tukevat entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa toimintaa.

Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja Onboard DC Grid™ -järjestelmän lisäksi ABB:n toimitukseen sisältyy PEMS™-järjestelmä (Power and Energy Management System), joka varmistaa aluksen voimanlähteiden optimaalisen käytön turvallisesti, energiatehokkaasti ja ympäristöystävällisesti.

”Olemme ylpeitä siitä, että Meyer Turku ja Rajavartiolaitos ovat valinneet ABB:n tähän tärkeään ja edistykselliseen hankkeeseen”, kommentoi Antti Ruohonen, ABB Marine & Ports -divisioonan propulsio-liiketoimintayksikön johtaja. ”Tämän tilauksen myötä ABB osoittaa jälleen olevansa ensisijainen yhteistyökumppani erilaisiin haastaviin laivaprojekteihin.”

ABB on kasvattanut markkinaosuuttaan rannikkovartiosegmentistä viime vuosina. Vuosina 2017–2020 ABB modernisoi yhteensä 10 Kanadan rannikkovartioston CCG:n (Canadian Coast Guard) alusta, mikä pidensi niiden käyttöikää 20 vuodella. Vuonna 2021 CCG tilasi ABB:ltä kattavan palvelukokonaisuuden näihin aluksiin asennetuille laitteille. Vuonna 2019 Norjan rannikkovartioston KV Svalbardista tuli kaikkien aikojen ensimmäinen Pohjoisnavan saavuttanut Azipod®-ruoripotkurikäyttöinen laiva.

Azipod®-yksiköitä valmistetaan Suomessa kahdessa tuotantolaitoksessa, jotka sijaitsevat Helsingin Vuosaaressa ja Haminassa. Lisäksi Kiinan Shanghaissa on yksi tuotantolaitos. Suomen ABB:n Marine & Ports -divisioona työllistää yli 500 ammattilaista.

ABB on sähköistämisen ja automaation teknologiajohtaja, joka luo edellytykset kestävämmälle ja resurssitehokkaammalle tulevaisuudelle. Ratkaisumme yhdistävät suunnitteluosaamisen ja ohjelmistot, ja ne optimoivat tuotteiden valmistuksen, liikkumisen, käytön ja operoinnin. Jo yli 130 vuotta menestyksekkäästi toimineen ABB:n noin 105 000 ammattilaista ovat sitoutuneita kehittämään teollista muutosta vauhdittavia innovaatioita. www.abb.com

ABB Marine & Ports
Heli Harri