SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – valtakunnallinen latausverkosto laajenee ripeästi

Jaa
S-ryhmän osuuskaupat alkoivat rakentaa ABC-latausverkostoa keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Nyt ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla, joka on monipuolisine palveluineen maailman edistynein autoilijan mobiilisovellus.

ABC-mobiili on myös sähköauton latauksessa totutun helppokäyttöinen. Latauspiste valitaan selkeän numeroinnin perusteella, ja asiointi tapahtuu muutenkin samoin kuin polttonesteitä tankattaessa. ABC-mobiili on ainoa tapa maksaa ABC-latausta, joten mitään muita tunnistautumisvälineitä ei tarvita.

– ABC-ketju otti vuonna 2016 käyttöön maailman ensimmäinen mobiilitankkauspalvelun. Nyt voimme sanoa, että ABC-mobiili on maailman monipuolisin tiellä liikkuvia asiakkaita palveleva sovellus, kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

Maksu vain ladatusta energiasta

ABC-lataus on käyttöönoton alkuvaiheessa ollut maksutonta, kun järjestelmästä on kerätty kokemuksia sen kehittämiseksi. Jatkossa lataaminen muuttuu maksulliseksi, ja hinnoittelu perustuu ladatun energian määrään eli kilowattitunteihin.

– ABC-latauksen hinnoittelu on käyttäjien toiveiden mukaisesti kilowattituntiperusteinen sekä perus-, teho- että suurteholatauksessa, sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen sanoo.

Hinnoittelu tapahtuu osuuskauppakohtaisesti, ja hinnat näkyvät asemakohtaisesti ABC-mobiilista. ABC-latauksesta saa myös Bonusta jopa 5 prosenttia, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

Verkosto laajenee vauhdilla

Latausasemia rakennetaan parhaillaan koko Suomeen S-ryhmän markettien, hotellien ja ABC-asemien yhteyteen. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tavoitteena on avata noin 50 ABC-latausasemaa, joissa on satoja latauspisteitä.

– Latausasemia otetaan käyttöön sitä mukaa, kun latauslaitteisiin saadaan asennettua kilowattituntihinnoitteluun vaadittavat energiamittarit. Tämän jälkeen latausasema on käytettävissä ABC-mobiililla, Olli Tervonen kertoo.

Ajantasaisen tiedon latausverkostosta voi tarkastaa ABC-mobiilista tai ABC-ketjun verkkosivuilta.

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä

S-ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä.

ABC-ketjun tavoitteena on etsiä kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa. Näin ollen ketju kehittää sähkölatauksen lisäksi myös nestemäisten tuotteiden valikoimaa. Osana tätä kehitystyötä tuotiin myyntiin muun muassa täysin uusiutuva Nero Diesel alkukesästä 2021.

ABC-latausverkoston ajantasainen tilanne ja muuta hyödyllistä tietoa on osoitteessa https://www.abcasemat.fi/fi/abc-lataus/sahkoauton-lataus

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Olli Tervonen, sähköisen liikenteen päällikkö, ABC-ketjuohjaus, p. 010 768 0938, olli.tervonen(at)sok.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

ABC on suomalainen huoltoasemaketju, joka on osa S-ryhmää. Haluamme tarjota palveluita helposti ja nopeasti sekä matkailijoille että lähiseudulla asuville vuoden jokaisena päivänä. ABC-ketjuun kuuluu ABC-palveluasemia, ABC-automaattiasemia sekä ABC CarWash -autopesupaikkoja. Ravintoloissamme käytämme 100 % suomalaista lihaa. Myymme vuosittain yli 10 miljoonaa ruoka-annosta ja 24 miljoonaa kuppia kahvia. Palveluita kehitetään myös autoilevan asiakkaan sovellukseen ABC-mobiiliin, jossa saatavilla jo mobiilitankkaus ja -pesu. www.abcasemat.fi

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye