ABC-uudistus tuo Akaaseen piristävän ravintolauutuuden

Kesän korvalla Akaaseen avattavan uuden täysverisen ruokaravintolan visiona on olla paikallisten arjen piristys ja kolmostiellä kulkevien pelastus. Sijainti valtatien varressa on monelle asiakkaalle mitä oivallisin mutta samalla myös hankkeen kuriositeetti: ravintola Pizza&Buffa rakennetaan nimittäin Toijalan ABC:n sydämeen. Valmiiseen pöytään pääsee toukokuussa, ja kevään aikana koko liikenneaseman miljöötä ja palveluita uudistetaan.

- Koronakriisi on kurittanut merkittävästi matkailu- ja ravitsemiskauppaa, mutta uskomme vahvasti sen elpymiseen ja alalle investoimiseen. Vaikka henkilökunnan määrä alalla on tilapäisesti supistunut, Akaaseen avattavan uuden ravintolan myötä tavoitteenamme on myös luoda alueelle uusia työpaikkoja, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen.

Ennen kuin pizzaa päästään paistamaan liikenneasemalla tehdään monenlaisia uudistustöitä. Miljöö piristyy kauttaaltaan, ja asiakkaan arkea helpotetaan tuomalla uusia palveluita ja täydennysostamisen mahdollisuuksia kätevämmin saataville: ABC-marketin tuotevalikoimaa ja paistopistettä laajennetaan, ja Hesburgeriin rakennetaan itsepalvelukassoja. Ravintola Pizza&Buffan konsepti sisältää pizzatarjoaman lisäksi muun muassa runsaan salaatinoutopöydän ja kotiruokalounaan.

Noin 2,4 miljoonan euron remontti alkaa pääsiäisen jälkeen, ja palveluiden pariin päästään vaiheittain toukokuussa. ABC-market palvelee koko uudistuksen ajan, mutta ravintolapalvelut ovat kahvia ja pikku purtavaa lukuun ottamatta hetken tauolla.

Kiinnostava konsepti paikallisille ja poikkeaville

Pirkanmaalla Pizza&Buffa on entuudestaan tuttu Kalevan Prisman ravintolamaailmasta.

- Konsepti tuo kilpailijoihin verrattuna uutta siinä, että viikonloppuina ja sesonkiaikoina buffetin tuotteet vaihtuvat lounasajan päätyttyä koko perheen buffetiksi ja ovat silloin tarjolla pitkälle iltaan asti. Myös uusi jälkkärisirkus voi olla osalle asiakkaista syy pysähtyä nimenomaan Toijalassa. Sitä ei ole Suomen muilla ABC-liikenneasemilla, Jukka-Pekka vinkkaa.

Liikenneasemalla buffetruokailu palvelee sekä nopeasti ruokailemaan poikkeavia että pidempään viihtyviä. Vaikka konseptiin kuuluu tuotteiden buffet-tyylinen esillepano, asiakkaalla on kulloistakin mielitekoa helpottavia valinnanmahdollisuuksia, sillä kokkia voi pyytää valmistamaan pizzaa haluamillaan täytteillä.

- Erilaisia nopean syömisen ravintolakonsepteja on nykyiselläänkin teiden varsilla, mutta me tuomme liikennemyymälään kokonaisen ravintolakonseptin sisustusta myöten. Toijalan ravintola rakennetaan viihtymisominaisuuksiltaan ensiluokkaiseksi, jotta paikalliset perheetkin haluavat lähteä sinne illanviettoon, Jukka-Pekka hymyilee.

Koko Suomen mittakaavassa ravintolakonseptin tuominen ABC-liikenneasemalle on merkittävä pilotti. Hanke on S-ryhmän ABC-liikennemyymälä- sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujen yhteisponnistus, jossa ketjujen perinteiset rajat eivät pidättele. Toijalassa kerättävät kokemukset näyttävät, yleistyykö ravintolakonseptien yhdistyminen liikenneasematoimintaan muuallakin Suomessa.

Energiatehokkuusratkaisuilla päästöttömäksi liikenneasemaksi

Toijalan ABC:n uudistuksella otetaan myös askel kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta: remontti kohentaa liikenneaseman energiatehokkuutta.

Kevään aikana kylmälaitos uusitaan siten, että kylmälaitteiden jäähdytysaineena voidaan jatkossa käyttää ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. Myös kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä hyödynnetään.

Uudistetussa liikennemyymälässä hukkalämpövirtojen hyödyntäminen pyritään maksimoimaan. Kiinteistön lämmitysmuodoksi valittu maalämpö puolestaan mahdollistaa ylimääräisen lauhdelämmön varastoimisen maaperään lämmityskauden ulkopuolella. Lisäksi maaperästä voidaan hyödyntää ilmaisenergiana vapaajäähdytystä.

Näiden toimenpiteiden myötä liikenneasemasta tulee päästötön.

Pirkanmaan Osuuskaupan ABC-sisäkaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen, puh. 010 7670 053, jukka-pekka.pesonen@sok.fi

Pirkanmaalla nälkäiset ovat päässeet testaamaan Pizza&Buffaa Kalevan Prismassa, jossa ravintola on palvellut vuoden.

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Sokoksen uudet ravintolat omistetaan nautiskelijoille – kulmaterassilla kelpaa seurata kaupungin vilinää22.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.