ABC:n data paljastaa: suomalaiset ajavat juhannusliikenteessä 140 km ja sitten tulee ensimmäinen stoppi

ABC-ketjun asiakasdata osoittaa, että viime juhannuksena 20.–23.6.2019 asiakkaat asioivat ABC-ravintolassa tai -marketissa keskimäärin 140 kilometrin päässä kotoa. Etäisyys on saatu laskemalla ABC:llä S-Etukorttia käyttäneen asiakkaan välimatka liikenneasemalta kotiseudulleen.
Etätöistä loivennusta juhannusruuhkiin?
Juhannuksen menoliikenne on vilkkaimmillaan torstaina klo 11–20. Tyypillisesti liikenne jonoutuu etenkin pääkaupunkiseudun ulosmenoteillä. Paluuliikenne on kuumimmillaan sunnuntaina klo 10–22.
- Nyt, kun kelit ovat kohdallaan, uskon ihmisten olevan hyvin aktiivisesti liikenteessä. Perinteiset ruuhkahuiput saattavat tänä juhannuksena tasoittua, sillä yhä useampi pystyy etätöiden ansiosta ajoittamaan liikkumistaan vähemmän ruuhkaiseen hetkeen, arvioi ABC-ketjun kehitysjohtaja Markku Lappalainen.
Tankkaaminen mobiilisti yleistyy nopeasti
Mobiilitankkaajien määrä ABC:llä on kasvanut noin neljänneksellä tämän vuoden alusta.
- Palvelun helppous on korostunut korona-aikana, jolloin mobiilitankkaus on nopeuden lisäksi myös turvallinen vaihtoehto, kun maksupäätteeseen ei tarvitse koskea lainkaan, sanoo kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjusta.
ABC-ravintoloiden asiakasmäärät nousussa
Ravintola-asiakkaat ovat hienosti löytäneet takaisin ABC:lle sen jälkeen, kun ravintolat avattiin kesäkuun alussa koronatauon jälkeen. Asiakasmäärät ovat kehittyneet edellisviikosta nousujohdanteisesti.
- Lehtipihvi jatkaa kestosuosikkina. A la carte -ruokien osuus ravintolamyynnissä on nyt noussut hienosti, myös noutopöydän asiakasmäärät ovat vahvassa kasvussa, iloitsee ABC-ketjun kehitysjohtaja Marko Fonsén.
Liikennemäärät jatkavat kasvusuunnassa – eniten lisäystä Lapissa
Liikenteen vilkastuminen jatkui viikolla 24, kun tasaiseksi muodostunutta kasvua oli edellisviikon jälkeen jälleen neljä prosenttia. Eniten liikenne on lisääntynyt Lapissa, jossa ajoneuvoja oli liikkeellä kuusi prosenttia enemmän kuin viikolla 23. Varsinais- ja Keski-Suomessa liikennemäärät kasvoivat viisi prosenttia samalla ajanjaksolla.
Ajoneuvomäärät liikenteessä ovat yhdeksän prosenttia pienemmät kuin vuosi sitten samaan aikaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Marko Fonsén, kehitysjohtaja, ABC, puh. 040 1800 818, marko.fonsen(at)sok.fi
Tiina Viksten, kehitysjohtaja, ABC, puh. 010 768 0810, tiina.viksten(at)sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ABC on suomalainen huoltoasemaketju, joka on osa S-ryhmää. Haluamme tarjota palveluita helposti ja nopeasti sekä matkailijoille että lähiseudulla asuville vuoden jokaisena päivänä. ABC-ketjuun kuuluu ABC-palveluasemia, ABC-automaattiasemia sekä ABC CarWash -autopesupaikkoja. Ravintoloissamme käytämme 100 % suomalaista lihaa. Myymme vuosittain yli 10 miljoonaa ruoka-annosta ja 24 miljoonaa kuppia kahvia. Palveluita kehitetään myös autoilevan asiakkaan sovellukseen ABC-mobiiliin, jossa saatavilla jo mobiilitankkaus ja -pesu. www.abcasemat.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

