ABC:n data paljastaa: suomalaiset ajavat juhannusliikenteessä 140 km ja sitten tulee ensimmäinen stoppi

Juhannuksena Suomi liikkuu maanteillä ja suuntaa tyypillisesti kohti mökkielämää. ABC-ketjulle juhannus on vuoden kiireisintä aikaa, kun sadattuhannet matkaajat poikkeavat liikenneasemilla virkistävällä tauolla.

ABC-ketjun asiakasdata osoittaa, että viime juhannuksena 20.–23.6.2019 asiakkaat asioivat ABC-ravintolassa tai -marketissa keskimäärin 140 kilometrin päässä kotoa. Etäisyys on saatu laskemalla ABC:llä S-Etukorttia käyttäneen asiakkaan välimatka liikenneasemalta kotiseudulleen.

Etätöistä loivennusta juhannusruuhkiin?

Juhannuksen menoliikenne on vilkkaimmillaan torstaina klo 11–20. Tyypillisesti liikenne jonoutuu etenkin pääkaupunkiseudun ulosmenoteillä. Paluuliikenne on kuumimmillaan sunnuntaina klo 10–22.

- Nyt, kun kelit ovat kohdallaan, uskon ihmisten olevan hyvin aktiivisesti liikenteessä. Perinteiset ruuhkahuiput saattavat tänä juhannuksena tasoittua, sillä yhä useampi pystyy etätöiden ansiosta ajoittamaan liikkumistaan vähemmän ruuhkaiseen hetkeen, arvioi ABC-ketjun kehitysjohtaja Markku Lappalainen.

Tankkaaminen mobiilisti yleistyy nopeasti

Mobiilitankkaajien määrä ABC:llä on kasvanut noin neljänneksellä tämän vuoden alusta.

- Palvelun helppous on korostunut korona-aikana, jolloin mobiilitankkaus on nopeuden lisäksi myös turvallinen vaihtoehto, kun maksupäätteeseen ei tarvitse koskea lainkaan, sanoo kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjusta.

ABC-ravintoloiden asiakasmäärät nousussa

Ravintola-asiakkaat ovat hienosti löytäneet takaisin ABC:lle sen jälkeen, kun ravintolat avattiin kesäkuun alussa koronatauon jälkeen. Asiakasmäärät ovat kehittyneet edellisviikosta nousujohdanteisesti.

- Lehtipihvi jatkaa kestosuosikkina. A la carte -ruokien osuus ravintolamyynnissä on nyt noussut hienosti, myös noutopöydän asiakasmäärät ovat vahvassa kasvussa, iloitsee ABC-ketjun kehitysjohtaja Marko Fonsén.

Liikennemäärät jatkavat kasvusuunnassa – eniten lisäystä Lapissa

Liikenteen vilkastuminen jatkui viikolla 24, kun tasaiseksi muodostunutta kasvua oli edellisviikon jälkeen jälleen neljä prosenttia. Eniten liikenne on lisääntynyt Lapissa, jossa ajoneuvoja oli liikkeellä kuusi prosenttia enemmän kuin viikolla 23. Varsinais- ja Keski-Suomessa liikennemäärät kasvoivat viisi prosenttia samalla ajanjaksolla.

Ajoneuvomäärät liikenteessä ovat yhdeksän prosenttia pienemmät kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Lisätietoja:
Marko Fonsén, kehitysjohtaja, ABC, puh. 040 1800 818, marko.fonsen(at)sok.fi
Tiina Viksten, kehitysjohtaja, ABC, puh. 010 768 0810, tiina.viksten(at)sok.fi

ABC on suomalainen huoltoasemaketju, joka on osa S-ryhmää. Haluamme tarjota palveluita helposti ja nopeasti sekä matkailijoille että lähiseudulla asuville vuoden jokaisena päivänä. ABC-ketjuun kuuluu ABC-palveluasemia, ABC-automaattiasemia sekä ABC CarWash -autopesupaikkoja. Ravintoloissamme käytämme 100 % suomalaista lihaa. Myymme vuosittain yli 10 miljoonaa ruoka-annosta ja 24 miljoonaa kuppia kahvia. Palveluita kehitetään myös autoilevan asiakkaan sovellukseen ABC-mobiiliin, jossa saatavilla jo mobiilitankkaus ja -pesu. www.abcasemat.fi

Solo Sokos Hotel Tornin vaiherikkaat vuosikymmenet asettuivat taiteeksi työmaa-aitoihin23.9.2020 09:02:16 EESTTiedote

Vuonna 1931 avautuneen helsinkiläisen pilvenpiirtäjähotelli Tornin vivahteikkaisiin vuosikymmeniin voi nyt tutustua hotellin edustalle pystytettyjen katutaidekollaasien kautta. Taideteoksiin on koottu niin kulinarismin merkkihetkiä, suomalaista sotahistoriaa kuin kuulujen vieraiden käyntejä. Solo Sokos Hotel Torni uudistuu parhaillaan ja avautuu vuonna 2021 eleganttina ja persoonallisena hotellina, jossa nykytaide ja uusimmat ravintolailmiöt jatkavat talon mielenkiintoista historiaa.

S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja: ”Duuni- ja Harkkapassi tarjoavat poikkeusvuonna erityisen tarpeellista tukea”22.9.2020 08:52:56 EESTTiedote

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.