Yhden vanhemman perheiden liitto ryYhden vanhemman perheiden liitto ry

ADHD-lapsen ja äidin tarina: "Meillä vauvavaihe kesti kahdeksan vuotta"

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on julkaissut podcastin adhd-lapsen ja äidin tarinasta. Kuuntele tästä linkistä 18 minuutin pituinen taltiointi: https://kvps.fi/kehittaminen/elamanmuutos/turvallista-perhe-elamaa-podcastsarja/

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry julkaisi erityislapsen yhden vanhemman perheestä podcastin Pähkinänsärkijät -verkoston sarjassa Turvallista perhe-elämää YK:n lasten oikeuksien viikon 2020 merkeissä. Sarjassa julkaistiin samalla myös 6 muuta podcastia, jotka ovat em. linkissä.

Toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo haastattelee adhd-lapsen äitiä.
Miten lapsen adhd ilmeni?  Mitä kuntoutuksella saadaan aikaan?

Erityislapsen äidin arki on haastavaa eikä tukijärjestelmä vielä ole kattava, mutta lapsen tulevaisuus on silti valoisa. Podcast on avoin ja rehellinen kuvaus tämän päivän erityislapsen vanhemmuudesta.

YVPL:n toiminnanjohtaja: Heljä Sairisalo: 040 3515355,
Erityislapsen äiti: 040 9345553

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry

on edunvalvontaan keskittynyt lastensuojelujärjestö.  Kohderyhmänä ovat erovanhempien perheet sekä alusta asti yksin lapsen kanssa asuneet vanhemmat.  Liitto on ajanut mm. lapsen elatusapujärjestelmän uudistuksen 1970-luvulla, lasten yhteishuollon vuoden 1984 lapsen huoltolakiin. Vuonna 2007 liiton aloitteesta OM laati elatusavun laskentakaavan ja 2019 säädettiin lapsen huoltolakiin vuoroasuminen.

2000-luvulla lapsiperheköyhyyden poistaminen ja hoivapalveluiden parantaminen ovat olleet keskeisiä liiton tavoitteita, joihin panostetaan edelleen.

Pähkinänsärkijät-verkosto

Pähkinänsärkijät on jäjestöjen yhteistyöverkosto. Kysy lisää tai ota suoraan yhteyttä verkoston jäseniin:

Yksinodottavien ja lapsen yksin saaneiden LEIJA-ryhmä Tukinetissa marras-joulukuussa 20207.10.2020 19:30:28 EESTTiedote

Odotatko yksin? Kasvatatko lasta yksin, ilman toisen vanhemman tukea? Pohditko omaa jaksamistasi? Huolettaako sinua lapsesi kysymykset toisesta vanhemmasta, joka ei ole lapsen elämässä? Ammatillisesti ohjattu yksin lasta odottavien ja yksin lasta kasvattavien vanhempien LEIJA-ryhmä alkaa Tukinetissa 16.11.-20.12.2020. Lämpimästi tervetuloa mukaan! Käy rekisteröitymässä Tukinetin käyttäjäksi ja ilmoittaudu mukaan ryhmään 10.11. mennessä lomakkeella, joka tulee näkyville teeman alle, kun olet kirjautunut sisään Tukinettiin. Osallistujat hyväksytään ryhmään hakuajan umpeuduttua. Löydät teeman täältä: https://tukinet.net/teemat/yksin-lasta-odottavien-ja-yksin-lapsen-saaneiden-leija-ryhma/forum/

Yksin lasta odottavien ja yksinhuoltajien uusi vertaistukiryhmä aloittaa Varkaudessa - tähtäimessä uusi yhdistys!1.10.2020 14:18:18 EESTTiedote

Varkauden Perheentalolla alkaa uusi yksinhuoltajien vertaistukiryhmä. Ryhmä alkaa kaikille yksin lastaan odottaville ja yksinhuoltajille suunnatulla avoimella tapaamisella lauantaina 17.10. klo 11-14. Tällöin tarkoituksena on keskustella vertaisryhmätoiminnan aloituksesta, kohderyhmän toiveista ja yhden vanhemman perheiden yhdistystoiminnan perustamisesta Varkauteen.