Yhden vanhemman perheiden liitto ryYhden vanhemman perheiden liitto ry

ADHD-lapsen ja äidin tarina: "Meillä vauvavaihe kesti kahdeksan vuotta"

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on julkaissut podcastin adhd-lapsen ja äidin tarinasta. Kuuntele tästä linkistä 18 minuutin pituinen taltiointi: https://kvps.fi/kehittaminen/elamanmuutos/turvallista-perhe-elamaa-podcastsarja/

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry julkaisi erityislapsen yhden vanhemman perheestä podcastin Pähkinänsärkijät -verkoston sarjassa Turvallista perhe-elämää YK:n lasten oikeuksien viikon 2020 merkeissä. Sarjassa julkaistiin samalla myös 6 muuta podcastia, jotka ovat em. linkissä.

Toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo haastattelee adhd-lapsen äitiä.
Miten lapsen adhd ilmeni?  Mitä kuntoutuksella saadaan aikaan?

Erityislapsen äidin arki on haastavaa eikä tukijärjestelmä vielä ole kattava, mutta lapsen tulevaisuus on silti valoisa. Podcast on avoin ja rehellinen kuvaus tämän päivän erityislapsen vanhemmuudesta.

YVPL:n toiminnanjohtaja: Heljä Sairisalo: 040 3515355,
Erityislapsen äiti: 040 9345553

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry

on edunvalvontaan keskittynyt lastensuojelujärjestö.  Kohderyhmänä ovat erovanhempien perheet sekä alusta asti yksin lapsen kanssa asuneet vanhemmat.  Liitto on ajanut mm. lapsen elatusapujärjestelmän uudistuksen 1970-luvulla, lasten yhteishuollon vuoden 1984 lapsen huoltolakiin. Vuonna 2007 liiton aloitteesta OM laati elatusavun laskentakaavan ja 2019 säädettiin lapsen huoltolakiin vuoroasuminen.

2000-luvulla lapsiperheköyhyyden poistaminen ja hoivapalveluiden parantaminen ovat olleet keskeisiä liiton tavoitteita, joihin panostetaan edelleen.

Pähkinänsärkijät-verkosto

Pähkinänsärkijät on jäjestöjen yhteistyöverkosto. Kysy lisää tai ota suoraan yhteyttä verkoston jäseniin:

”Aikuisten pitää kysyä kaikilta lapsilta ja nuorilta, miten menee.”17.2.2021 12:47:50 EETBlogi

Yhden vanhemman perheiden nuoret käyttäisivät kunnan rahoja mielenterveyden tukemiseen. Nuoret ovat kunnan asukkaita ja kuntapalveluiden käyttäjiä, ja kunnan poliittisista päätöksistä suuri osa koskettaa jollain tavoin heidän elämäänsä. Lisäksi nuorilla on Lapsen oikeuksien sopimuksen nojalla oikeus tulla kuulluksi heitä koskevissa asioissa. Yhden Vanhemman Perheiden Liiton vaikuttajaryhmien nuoret ovat kolmena toimintavuonnaan nostaneet esille kuntienkin lakisääteisiin tehtäviin liittyviä teemoja ja pohtineet tapoja ottaa lasten ja nuorten mielipiteet huomioon.