Ahvenanmaalaisen bisnesneron uskomaton tarina

Työläiskodin kasvatti Anders Wiklöf raivasi tiensä juoksupojasta yhdeksi Suomen menestyneimmistä liikemiehistä.

Anders Wiklöfin yhtiö Wiklöf Holding on Suomen suurin yksityishenkilön omistama yritys. Sen kautta Wiklöf omistaa yli 20 yritystä, joiden toimialoihin kuuluu logistiikkaa, helikopteripalveluita, teollisuushalleja, kauppaa ja turismia. Liikemiehen hallussa on myös eräs pohjolan merkittävimmistä yksityisistä taidekokoelmista.

Toimittaja ja kirjailija Staffan Bruunin kirjoittama vetävä elämäkerta Wiklöfistä alkaa huhtikuusta 1970. Maarianhaminan Ålandsbankenin konttorista astui ulos pettynyt 23-vuotias Anders Wiklöf. Hän oli hakenut lainaa autokaupan perustamiseen, mutta hakemus oli hylätty. Lainapyyntö ei ollut suuren suuri, mutta tyhjätaskuiselle miehelle summa olisi ollut elintärkeä.

Wiklöf päätti vielä joskus ottaa pankista revanssin. Hän perusti autokauppansa ilman alkupääomaa. Nykyään Anders Wiklöf on Ålandsbankenin suurimpia osakkeenomistajia, ja hän on ollut pankin hallituksen jäsen vuodesta 2006.

Wiklöf kertoo elämäkerrassaan niin liike-elämän kuvioista kuin vaatimattomasta taustastaan. Äidin sokeus määritti Wiklöfien kotielämää Maarianhaminassa. Toisaalta raisut poikavuodet kaveriporukassa toivat itseluottamusta.

Politiikkaa Wiklöf sivuaa läpi kirjan – hänen uskonsa hyvinvointivaltion vahvaan rooliin saattaa yllättää ihmiset, jotka ovat tottuneet odottamaan miljonääriltä uusliberalistisia lausuntoja. Wiklöf ei ole unohtanut juuriaan ja yhteiskunnallista vastuutaan.

Kirja julkaistaan 12.9.2019.

Staffan Bruun: Muurarin pojasta miljonääriksi – Anders Wiklöfin tarina, S&S 2019, suomentanut Meri Kuula-Bruun

ISBN 978-951-52-4944-9, 316 sivua

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: johanna.forss@sets.fi