Aino Frilanderin esikoisteoksessa antaudutaan Los Angelesin nostalgian vietäväksi ja havainnoidaan todellisuutta viiltävällä tarkkuudella

Los Angeles -esseet (Kosmos) on taidokasta proosaa ikonisesta kaupungista, taiteesta ja kulttuurista sekä matkakertomuksia tietystä ajasta ja paikasta.
Aino Frilander / © Meri Björn

Aino Frilanderin esseissä kävellään Los Angelesin jalkakäytävättömillä kaduilla, ajetaan autiomaassa, tarkastellaan kehollisuutta tanssin ja kylpylöiden kautta sekä uppoudutaan 70-luvun boheemien seurapiirien pyörteisiin Eve Babitzin kirjojen avulla. Samalla koetaan Los Angeles sellaisena kuin se on myyttien ja mielikuvien takana: polttavaa auringonpaistetta, pandemian autioittamia katuja, roihuavia maastopaloja. Frilanderin taidokkaan vähäeleiset tekstit sijoittuvat Los Angelesiin, mutta päätyvät tarkastelemaan paikkoja, tiloja, taidetta ja tarinoita, joita kerromme.

“Muutin Los Angelesiin opiskelemaan vuonna 2019 tietämättä paikasta juuri mitään. Rakastuin kaupunkiin ja sen taianomaiseen valoon suin päin, sen mehujäänpinkkeihin auringonlaskuihin, huojuviin palmuriveihin ja illan tullen katujen varsille ilmaantuviin tacomyyjiin hurisevine generaattoreineen. Nopeasti selvisi, että L.A. on valtavien vastakohtien kaupunki – mielettömän vaurauden vieressä on aina kodittoman teltta”, kertoo Aino Frilander teoksensa synnystä.

“Kirjoitan yleensäkin pakkomielteistäni, oli kyse sitten taiteesta, kirjoista tai kaupungeista. Yritin ottaa kirjoittamalla selvää ensin Los Angelesista, ja sitten vuodesta joka muuttui pandemian myötä yhä kummallisemmaksi. Los Angeles -esseet ovat matkakertomuksia tietystä paikasta ja ajasta.”

Aino Frilander on helsinkiläinen kirjailija ja toimittaja. Los Angeles -esseet on hänen esikoisteoksensa.

Aino Frilander / © Meri Björn