Äitienpäivän kotiruokaklubilla iloa poikkeusarkeen Yhden vanhemman perheiden ruokaklubit yhdistävät nuorta ja vanhempaa

Äitienpäivään valmistautuminen ja juhliminen on parhaimmillaan koko perheen juttu. Tällä viikolla kokkaillaan yli 120 perheessä äitienpäiväherkkuja Yhden Vanhemman perheiden Liiton ja Marttojen järjestämissä ruokaklubeissa poikkeuksellisesti kotona. Suolaiset letut, marjapiirakka ja ruusunmarjateejuoma tuovat yhteistä kivaa tekemistä ja iloa perheille. Perheet ovat jo kokanneet vappuna ja tulossa on vielä kesän juhlat -ruokaklubi.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton koordinoimassa vanhempien eron kokeneita nuoria ja heidän vanhempiaan tukevassa VeNyvä-hankkeessa yhtenä toimintamuotona ovat ruokaklubit, joita järjestetään yhteistyössä Marttojen kanssa. Poikkeustilanteessa on entistäkin tärkeämpää vahvistaa nuorten ja vanhempien vuorovaikutusta ja tuoda yhteistä iloa perheille, joten ruokaklubit siirrettiin Marttojen keittiöiltä ketterästi koteihin.

• Perheet kokkaavat nyt reseptien ja videoiden välityksellä ympäri Suomea. Lisäksi ruokaklubipäivänä on puhelinneuvontaa ja sitä onkin käytetty, kertoo hankekoordinaattori Hanna Viita Marttaliitosta.

Kotiruokaklubit tuovat perheille mukavaa odotettavaa. Kokkaamalla ja juhlimalla saadaan vaikeidenkin tilanteiden keskelle toivoa.

• Olemme saaneet paljon ihanaa palautetta. Kokkailu yhdessä on tuonut kaivattua yhteistä tekemistä vanhemmalle ja nuorelle, iloitsee hanketyöntekijä Piritta Kähkönen Yhden Vanhemman Perheiden Liitosta.

Ruoanlaiton lisäksi osallistujille vinkataan myös muuta perheen vuorovaikutusta tukevaa tekemistä. Äitienpäiväksi on luvassa äitienpäiväkortin taiteilua ja kesäruokaklubiin kuuluu perheen yhteisen ruokatarinan tekeminen VeNyvä-hankkeessa kehitetyn menetelmän mukaan.

Ruokaklubeja järjestävät osana VeNyvä-hanketta marttapiirit (Uusimaa, Lounais-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Itä-Häme), Marttaliitto, Turun Seudun Yksinhuoltajat ry, Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry, Kainuun Yksin -ja Yhteishuoltajat ry, Lahden Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry ja Kaapatut Lapset ry. Hanketta rahoittaa Sosiaali -ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Lisätietoa ja mahdollisia haastateltavia välittää:
VeNyvä-hankkeen päällikkö Terhi Rapeli, p. 0401863421, terhi.rapeli@yvpl.fi

VeNyvä-hankkeen päällikkö Terhi Rapeli, p. 0401863421, terhi.rapeli@yvpl.fi, joka myös välittää haastateltavia nuoria ja vanhempia

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on eronneiden vanhempien ja yksin lapsen kanssa alusta asti asuneiden vanhempien yhteinen kansalaisjärjestö.  VeNyvä -hanke työskentelee näiden perheiden nuorten 12-17-vuotiaiden kanssa. Tarkoituksena on  tuottaa nuorten vertaistukea ja osallistaa nuoria. Hanke saa rahoituksen Veikkausvoittovaroista.

Kysy erosta maksutta ja anonyymisti ma klo 10-11 ja klo 21-2211.5.2020 09:19:48 EESTTiedote

Eron alla mielessä risteilee liuta kysymyksiä. Älä mieti, vaan kysy maksutta ja anonyymisti Vanhempien eron ABC-chatin asiantuntijalta. maanantaiaamuisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/ ja maanantai-iltaisin klo 21-22 klikkaamalla tästä: https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry yhteistyössä Väestöliiton Hyvä kysymys! Kun elämä askarruttaa – hankkeen ja Ensi- ja turvakotien liiton ja järjestöjen apuaeroon.fi -sivuston kanssa. YhteisVoimin Paremapaan Lapsuuteen!

Mietitkö eroa? - tietoa on tarjolla anonyymisti ja maksutta4.5.2020 20:53:18 EESTTiedote

Avasimme huhtikuussa maanantai-aamuisin klo 10-11 päivystävän Vanhempien eron ABC-infon. Tänään aukeaa myös maanantai ilta-chat klo 21-22. Voit kysyä asiantuntijalta maksutta ja anonyymisti mitä tarkoitetaan lapsen huollolla, tapaamisilla ja elatuksella. Miten yksinhuolto eroaa yhteishuollosta, miten lapsen elatusapu lasketaan? Entä milloin lapsella on oikeus elatustukeen? Onko lapsen ja etävanhemman tapaamisilla minimimäärä? Kun tiedät mitä näillä termeillä tarkoitetaan, pystyt järjestämään oman erosi juuri sinun lapsen edun mukaisella tavalla.