Benchmarking Alliance

Ajantasainen tieto tukee matkailualan toimijoita kriisissä

Ajantasaisen tiedon merkitys matkailualalla on korostunut vuoden 2020 aikana. Matkailun kysyntä on hajautunut Suomessa epätasaisesti liikematkustuksen ja kansainvälisten asiakkaiden puuttuessa. Pandemiatilanteen, alan rajoitusten ja asiakkaiden ostotottumuksien muutokset tuovat jatkuvia haasteita matkailualanyritysten asiakashallintaan ja ennakointikykyyn.
Kuva: Benchmarking Alliance
Myydyt huoneet ovat laskeneet -50% tammi-lokakuun välisenä aikana vuoteen 2019 verrattuna Suomessa. Marraskuun 12 ensimmäisen päivän aikana huoneita on myyty -63% vähemmän ja huoneiden liikevaihto on lähes -70% vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Kuva: Benchmarking Alliance

Majoitustrendien avulla päiväkohtaista majoituskysyntää ja alan avainlukujen kehittymistä seuraa Suomessa jo yli 200 majoitusliikettä. Tiedot osoittavat, miten matkailu on tällä hetkellä vapaa-ajan matkustuksen varassa ja kaupunkien aiemmat trendit ovat kääntyneet päälaelleen.

”Hotellit seuraavat päivätason tietoja alueillaan entistä suuremmalla intensiteetillä asiakkaiden tehdessä varauksia yhä myöhemmin. Olemme huomanneet nousevan tarpeen ajantasaiseen tietoon myös matkailun alueorganisaatioiden osalta”, kertoo Benchmarking Alliancen Suomen maajohtaja Hanna Lak. ”Erityisesti kaupungit ja alueet, jotka panostavat tiedolla johtamisen kehittämiseen käyttävät palveluamme aktiivisesti ja voivat siten paremmin tukea alueensa matkailualan yrityksiä”, jatkaa Lak.

”Ravintolatrendien seurantaa olemme käynnistelleet Suomessa jo pitkään ja edelläkävijät ovat ottaneet kaikille ravintoloille avoimen palvelun käyttöönsä”, sanoo Lak. Hän näkee, että ajantasainen tieto olisi alalle erittäin hyödyllinen niin ravintolarajoitusten vaikutusten mittaamisessa kuin normaalikysynnän aikana. ”Olen toiveikas, että loppuvuoden osalta saamme jo näkyviä trendejä ravintola-alan kysynnästä kasaan Suomessa”, Lak visioi.

Esimerkiksi Ruotsissa ja Hollannissa ravintolatrendien lukemat kertovat karua tarinaa pandemian vaikutuksista lounas- ja illallismyyntien osalta. Ravintoloiden kokonaismyynti ei kuitenkaan ole kaikilla heilahtanut yhtä paljon muun myynnin vaikutuksesta.

Lapin matkailun ja erityisesti tulevan talvikauden tueksi pilotoidaan ohjelma- ja aktiviteettipalvelutrendien seurantaa osana Lapin matkailun koronatoipumisen tilannehuonehanketta. Alueella ei ole aiemmin ollut käytössä ajantasaista tietoa aluetasolla. Pilotti on avoin kaikille alueen matkailualan yrityksille.

”Lapin matkailun suuri vetovoima on ohjelmapalveluissa ja aktiviteeteissä; mutta niiden käytöstä tiedämme aivan liian vähän”, kertoo Kristian Sievers Lapin liitosta, joka vetää hanketta yhdessä Lapin AMK:n kanssa.

Lapin matkailun koronatoipumisen tilannehuonehanke tukee matkailuelinkeinon toipumista tiedolla johtamisella. Tilannehuone-hankkeen sivustolla https://lapinluotsi.fi/tilannehuone/ ylläpidetään tietoja ja tunnuslukuja, joita matkailuelinkeino voi hyödyntää koronakriisistä toipumisessa. Loppuvuoden aikana julkaistaan ennakointitietoa talvikaudesta 2020-2021. Hanketta rahoittavat Lapin liitto, EAKR ja Vipuvoimaa EU:lta.

Lähteet:

Hotelli- ja ravintolatilastot: Benchmarking Alliance. Benchmarking Alliance Hotel Trends -palvelun tiedot perustuvat Suomen yli 200 merkittävimmän hotellin ja majoitusliikkeen raportoimiin lukuihin. Benchmarking Alliance palvelussa seurataan päivätason majoitustrendejä 11 kaupungissa (Helsinki, Vantaa, Espoo, Tampere, Turku, Jyväskylä, Oulu, Rovaniemi, Pori, Lahti, Vaasa) sekä Lapissa, Itä-Suomen ja Saimaan alueella.

Kuvat

Kuva: Benchmarking Alliance
Lataa
Syksyn aikana on havaittavissa kysynnän kausimuutos eri puolilla Suomea. Kaaviossa RevPAR (huoneidenliikevaihto per saatavilla oleva huone) muutos edelliseen vuoteen osoittaa pandemian tuoman kriisin vaikutuksen majoitusalaan eri kohteissa Suomessa. Kuva: Benchmarking Alliance.
Lataa

Benchmarking Alliance Nordic AB
Benchmarking Alliance on Pohjoismaiden ja Baltian johtavin matkailutrendien ja markkinatutkimusten tarjoaja. Trendipalvelut soveltuvat mm. majoitus- ravintola- kokous-, ohjelmapalvelu- ja kylpyläyrityksille päivittäisen liiketoiminnan ohjaamiseen ja myynnin ja markkinoinnin sekä markkinaosuuden mittaamiseen. HMMH Consulting Oy edustaa Benchmarking Alliance Nordic AB:n palveluita Suomessa. Benchmarking Alliance Nordic AB:n kotipaikka on Tukholma.

HMMH Consulting Oy
Hanna Lak / Toimitusjohtaja
Sähköposti: hanna.lak@hmmhconsulting.com
www.hmmhconsulting.com

HMMH Consulting Oy
HMMH Consulting Oy on matkailualan tiedolla johtamisen valmennuksiin ja kehittämiseen erikoistunut yritys. Palveluihin kuuluvat mm. tuottojohtamisen, myynnin- ja markkinoinnin valmennukset, sekä matkailualan digitalisointiprojektit. Toimitusjohtaja Hanna Lak on Suomen johtavia matkailualan tiedolla johtamisen asiantuntijoita sekä yksi Visit Finland Akatemian valmentajista. HMMH Consulting Oy:n kotipaikka on Turku.