Akateeminen Kirjakauppa on solminut uuden vuokrasopimuksen – Kirjatalo pysyy Helsingissä historiallisella paikallaan myös tulevaisuudessa

Akateeminen Kirjakauppa on solminut jatkovuokrasopimuksen Helsingin Kirjatalosta. Uusi vuokrasopimus on voimassa 1.2.2023 - 31.1.2028. Vuonna 1893 perustettu “Kirjojen koti” Akateeminen Kirjakauppa on pysynyt samalla paikalla Helsingin Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmassa vuodesta 1969 saakka, jolloin Alvar Aallon suunnittelema Kirjatalo valmistui.

Alvar Aallon suunnittelema Akateeminen Kirjakauppa on yksi Helsingin maamerkeistä.

– Tuntuu erittäin ilahduttavalta, että saimme mahdollisuuden uudistaa sopimuksemme pandemiavuosien ja yleisen vaikean markkinatilanteen jälkeen. Olemme käyneet rakentavan keskustelun vuokranantajamme kanssa siitä, kuinka Akateeminen toteuttaa jatkossa toimintaansa Kirjatalossa parhaalla mahdollisella tavalla, Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Magnus Brundin iloitsee.

Uuden vuokrasopimuksen myötä Akateeminen voi nyt keskittyä liiketoimintansa tulevaisuuteen keskeisellä myyntialueellaan ilman, että sen tarvitsee luopua perinteisistä arvoistaan. “Kirjojen koti” ei jatkossakaan tarkoita vain poikkeuksellisen laajaa valikoimaa, vaan myös aitoja kohtaamisia kirjailijoiden ja yleisön välillä.

– Meille on tärkeää olla lähellä suomalaista lukijaa ja kirjamarkkinaa. Lukemisen edistämiseksi olemme käyneet tiivistä vuoropuhelua kustantajien kanssa ymmärtääksemme myös heidän tulevaisuuden tarpeitaan. On erittäin jännittävää vahvistaa asemaamme selkeänä ja aktiivisena toimijana luku- ja oppimispuolella, Akateemisen Kirjakaupan operatiivinen johtaja Marjo Tuomikoski toteaa.

Akateeminen Kirjakauppa

Akateeminen Kirjakauppa perustettiin kesällä 1893. Tavoitteemme on jo aivan alusta lähtien ollut tarjota laaja valikoima sekä suomen- että ruotsinkielisiä kirjoja – ja lisäksi myös ulkomaisia kirjoja, joka perustamisemme aikoihin oli Helsingissä hyvin harvinaista. Akateemisen perustajille Alvar Renqvistille ja Gösta Brandersille kirjakauppa ei merkinnyt pelkkää yritystoimintaa, vaan myös panostusta julkiseen koulutukseen.

Akateeminen Kirjakauppa on aina ollut inspiroiva kohtaamispaikka kaikille kirjanystäville. Olemme sitoutuneita lukemiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Pitkä historiammekin sen kertoo — me olemme aina suhtautuneet kirjoihin intohimoisesti, ja kirjoilla on aina ollut erityinen paikkansa sydämissämme.

AKATEEMINEN KIRJAKAUPPA, yhteys- ja lisätiedot:

Marjo Tuomikoski, operatiivinen johtaja

marjo.tuomikoski@akateeminen.com

Akateemisen Kirjakaupan  toimitusjohtaja Magnus Brundin. Kuva: Bonnier Books
Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Magnus Brundin. Kuva: Bonnier Books
Akateemisen Kirjakaupan operatiivinen johtaja Marjo Tuomikoski. Kuva: Gloria Grafia.

Lokakuu on 70 vuotta täyttävän Kaija Saariahon musiikin juhlaa ympäri Suomen6.10.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivää ja musiikkia juhlitaan lokakuussa ympäri Suomen kymmenin erilaisin konsertein ja esityksin. Arvostettujen kotimaisten orkestereiden ja klassisen musiikin kentän vapaiden toimijoiden yhteistyössä järjestämän Kaija Saariaho 70 -tapahtumasarjan avaa tänään 6.10. Oulun Musiikkikeskuksen Madetojan salissa Oulu Sinfonian Focus Kaija Saariaho -konsertti, joka on osa Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalia. Yksin Helsingin Musiikkitalossa voi lokakuun aikana kokea kolmetoista Kaija Saariahon musiikin innoittamaa tapahtumaa, ja esimerkiksi Tampere Filharmonia järjestää Tampere-talon Isossa salissa kaksi juhlakonserttia. Kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat löytyvät kootusti sivuilta saariaho70.fi

The Valkyriansilta vihdoin uutta musiikkia – Mr. Train -single ja video julki tänään, Monsterpiece-albumi ilmestyy lokakuun lopulla30.9.2022 10:14:33 EEST | Tiedote

Suomen parhaan ja kansainvälisesti tunnetuimman rocksteadya, skata, reggaeta ja punkia sulavasti yhdistelevän The Valkyriansin uusi single Mr. Train on ilmestynyt tänään sympaattisen ja nostalgisen junamatkavideon saattelemana. Pandemian vuoksi viivästynyt bändin odotettu 20-vuotisjuhla-albumi Monsterpiece ilmestyy 21. lokakuuta. Uusi levy on omistettu The Valkyriansin edesmenneelle kitaristille Juha “Gladiator” Laineelle.

Viimeinen maistiainen 14.10. ilmestyvältä Tuomo & Markus: Game Changing -albumilta julki tänään – Love Coming Down on Verneri Pohjolan haikean trumpetin saattelema antirakkauslaulu23.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Tuomo ja Markus -voimaduon uusi kappale Love Coming Down on julkaistu tänään. Viimeisen ja neljännen tulevalta Game Changing -levyltä (14.10. Grandpop Records) lohkaistun singlen tarina osuu ajan henkeen. Verneri Pohjolan jazzahtavien trumpettisoolojen kuljettama kappale pohtii esimerkiksi #metoo-kysymyksiä ja kyseenalaistaa rakkauden pyyteettömyyttä.

Katutaide- ja musiikkifestivaali Nummela Art Nightia tähdittävät maailmankuulu balilainen katutaiteilija WD ja kotimaisen vaihtoehtopopin kärkikaarti12.9.2022 12:27:47 EEST | Tiedote

Nummelan lentokentällä 8. lokakuuta järjestettävä Nummela Art Night -tapahtuma tarjoaa juhlijoiden iloksi taianomaisen katutaidekokonaisuuden ja yhden syksyn viimeisistä ulkoilmamusiikkifestivaaleista. Vihtiläisen Salla Ikosen kuratoima ja maailmankuulun balilaisen WD:n tähdittämä kuuden muraalitaiteilijan yhteisö luo pimenevään syysiltaan fantasian ja maagisen realismin maustamia hehkuvia teoksia. Visuaalisesti ainutlaatuisessa tapahtumassa esiintyy myös vaihtoehtoisemman popmusiikin kotimainen kärki: Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t. Ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä.