Akava: Aktiivimallia täsmennettävä pikaisesti – omatoiminen työnhaku lisättävä aktiivisuuskriteeriksi

Akavan hallitus keskusteli aktiivimallista ja sen kehittämiskohteista keskiviikon kokouksessaan.

– Vaadimme, että omatoiminen työnhaku lisätään aktiivimalliin kriteeriksi, jolla voi välttyä työttömyysturvan leikkaukselta, korostaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Lisäksi Akava esittää, että aktiivisuutta osoittavien palveluiden joukkoa laajennetaan. Aktiivimalliin on otettava mukaan muutkin kuin työvoimaviranomaisen järjestämät työllistymistä edistävät palvelut.

– Monet ammattiliitot ovat vuosia tehneet hyvää ja tuloksellista työtä työttömien opastamiseksi ja auttamiseksi takaisin työuralle. Työllistymisyhdistysten ja ammattiliittojen järjestämä työllistymisvalmennus olisi myös luettava aktiivimallin edellyttämäksi aktiivisuuden osoitukseksi, Fjäder huomauttaa.

– Lisäksi korkeakoulutetuille on tärkeää, että työttömänä opiskelu sallittaisiin nykyistä selkeästi vapaammin työttömän omaa työllistymissuunnitelmaa hyödyntäen, Fjäder jatkaa.

Akava edellyttää, että aktiivimallin korjaukset ja soveltamista koskevat säädökset tehdään nopeasti, eikä työttömyysturvaan suunniteltua toista uudistusta toteuteta.

– Ensimmäinen tarkastelujakso on jo käynnissä. Työttömien oikeusturvan kannalta on välttämätöntä, että heillä on tiedossa, miten turvan leikkaukselta voi välttyä, Fjäder sanoo.

Suomen hallitus on luvannut lisäresursseja TE-toimistoille. Akava pitää tätä välttämättömänä, mutta korostaa, että palveluiden laatua on kehitettävä.

– Työvoimapalveluiden tarjoajilla on oltava osaamista korkeakoulutettujen työmarkkinoista, osaamisen kehittämisestä ja piilotyöpaikkojen löytämisestä. Osaamista on oltava viranomaisilla, mutta sitä on hankittava muiltakin palveluntarjoajilta, kuten kasvupalveluiden tavoite on, Fjäder painottaa.

Akavan hallitus keskusteli myös aktiivimalliin liittyvästä mielenilmauksesta, joka järjestetään Helsingissä 2. helmikuuta.

– Akava ei osallistu keskusjärjestönä mielenilmaukseen. Jäsenliitot päättävät itsenäisesti osallistumisestaan ja ohjeistavat jäseniään, Fjäder toteaa.

Akavan hallitus valitsi varapuheenjohtajat

Hallitus valitsi kokouksessaan Akavan ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Olli Luukkaisen (Opetusalan Ammattijärjestö OAJ) ja varapuheenjohtajiksi Salla Luomanmäen (Akavan Erityisalat), Jyrki Wallinin (Agronomiliitto) ja Timo Saranpään (Suomen Ekonomit). Hallituksen toimikausi on 2018–2019. Akavan hallituksen kokoonpano: www.akava.fi/hallitus

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.