Akava: Aktiivimallin työllisyysvaikutukset jäänevät epäselviksi

Työ- ja elinkeinoministeriön tuore selvitys työttömyysturvan aktiivimallin vaikutuksista ei anna luotettavaa kuvaa mallin aidoista työllisyysvaikutuksista. Aktiivimallin tultua voimaan työllisyys koheni huomattavasti, mutta on mahdotonta osoittaa luotettavasti, mikä osuus tästä oli mallin vaikutusta ja mikä osuus esimerkiksi parantuneen taloustilanteen vaikutusta.

– Selvityksen yhteenvedossa todetaan varovasti, että aktiivimalli on saattanut lisätä työttömyyden päättymisen todennäköisyyttä ansioturvan saajien joukossa, luonnehtii ekonomisti Heikki Taulu Akavasta.

Tutkijat itsekin toteavat, että ”Aktiivimallin vaikutusten arviointi on vaikeaa, koska malli otettiin käyttöön hetkellä, jolloin työttömyysaste oli voimakkaassa laskussa. Suhdannetilanteen paranemisen vuoksi työttömien työllistymismahdollisuudet sekä koko- että osa-aikaisiin töihin paranivat, eikä tästä johtuvaa työllistymisen lisäystä ole helppo erottaa aktiivimallin mahdollisesta vaikutuksesta.”

Arvioinnissa tuodaan esille, että aktiivimalli lisäsi työttömyysturvan kannustavuutta. Työttömyysturvan uudistaminen kuuluu työministeri Timo Harakan asettaman työryhmän tehtävään.

– On hyvä, että kannustavuudesta keskustellaan työttömyysturvaa uudistettaessa. Akava on esittänyt palauttavan työttömyysturvamallin ottamista käyttöön yhtenä vaihtoehtona työttömyysturvaa uudistettaessa, Taulu toteaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote: Aktiivimallin vaikutuksia arvioiva loppuraportti on julkaistu

Linkki selvitykseen: Aktiivimallin vaikutus työttömiin ja TE-toimistojen palveluihin

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.

Akava: Kehysriihessä ei katsottu riittävästi tulevaisuuteen29.4.2021 21:54:43 EEST | Tiedote

Akavan mielestä hallituksen kehysriihessä ei tehty riittävästi päätöksiä Suomen talouden kestävyyden parantamiseksi. Työllisyystoimet jäivät liian vähäisiksi, jotta työllisyysastetavoite voitaisiin saavuttaa. Parlamentaarisen työryhmän perustaminen TKI-panostusten lisäämiseksi on hyvä askel sitoutumisessa neljän prosentin BKT-osuuteen. Akava katsoo, että kotitalousvähennyksen määrän korottaminen ja käyttöalueen laajentaminen ovat myönteisiä päätöksiä.

Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia19.4.2021 12:01:09 EEST | Tiedote

Allekirjoittaneet järjestöt esittävät yhdessä, että työterveyshuoltoon pätevöittävän koulutuksen kustannusten maksurasitus tulee siirtää työnantajalta ja opintojen suorittajalta osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia. Työterveyshuoltolaki edellyttää työterveyshuollon ammattihenkilöiltä ja asiantuntijalta vähintään 15 opintopisteen laajuista työterveyshuoltoon pätevöittävää koulutusta kahden vuoden kuluessa siitä, kun hän siirtyy työterveyshuollon tehtäviin.

Opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat: Työuupuneen toimeentulo on turvattava sairausloman aikana myös ilman mielenterveysdiagnoosia19.4.2021 10:10:55 EEST | Tiedote

Työuupumus ja mielenterveyden oireilu yleistyvät yhä niin että niistä voidaan puhua lähes kansantautina. Työuupumuksesta toipuminen ja paluu työelämään on pitkä ja vaikea prosessi. Toimeentulon turvaaminen aiheuttaa monilla huolia toipumisen aikana. Ehdotamme sairauspäivärahakäytäntöihin muutosta, jolla turvataan toimeentulo työuupumuksesta aiheutuvan sairausloman aikana.

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto: Sotilaiden työssäjaksamisen ongelmat korjattava Puolustusvoimissa16.4.2021 06:32:25 EEST | Tiedote

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto nostavat esille tuoreen kyselyn tulokset, jotka kertovat palautumisen riittämättömyydestä Puolustusvoimien henkilökunnan joukossa. Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenkyselyn tulokset osoittavat, että mahdollisuudet palautua erityisesti sotilaallisen harjoituksen tai meripalvelun jälkeen ovat puutteelliset ja pitkät työsidonnaisuusjaksot ovat kuormittavia.