Akava: Aktiivimallin työllisyysvaikutukset jäänevät epäselviksi

Työ- ja elinkeinoministeriön tuore selvitys työttömyysturvan aktiivimallin vaikutuksista ei anna luotettavaa kuvaa mallin aidoista työllisyysvaikutuksista. Aktiivimallin tultua voimaan työllisyys koheni huomattavasti, mutta on mahdotonta osoittaa luotettavasti, mikä osuus tästä oli mallin vaikutusta ja mikä osuus esimerkiksi parantuneen taloustilanteen vaikutusta.

– Selvityksen yhteenvedossa todetaan varovasti, että aktiivimalli on saattanut lisätä työttömyyden päättymisen todennäköisyyttä ansioturvan saajien joukossa, luonnehtii ekonomisti Heikki Taulu Akavasta.

Tutkijat itsekin toteavat, että ”Aktiivimallin vaikutusten arviointi on vaikeaa, koska malli otettiin käyttöön hetkellä, jolloin työttömyysaste oli voimakkaassa laskussa. Suhdannetilanteen paranemisen vuoksi työttömien työllistymismahdollisuudet sekä koko- että osa-aikaisiin töihin paranivat, eikä tästä johtuvaa työllistymisen lisäystä ole helppo erottaa aktiivimallin mahdollisesta vaikutuksesta.”

Arvioinnissa tuodaan esille, että aktiivimalli lisäsi työttömyysturvan kannustavuutta. Työttömyysturvan uudistaminen kuuluu työministeri Timo Harakan asettaman työryhmän tehtävään.

– On hyvä, että kannustavuudesta keskustellaan työttömyysturvaa uudistettaessa. Akava on esittänyt palauttavan työttömyysturvamallin ottamista käyttöön yhtenä vaihtoehtona työttömyysturvaa uudistettaessa, Taulu toteaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote: Aktiivimallin vaikutuksia arvioiva loppuraportti on julkaistu

Linkki selvitykseen: Aktiivimallin vaikutus työttömiin ja TE-toimistojen palveluihin

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri: moni tekee harjoittelunsa edelleen palkattomasti29.11.2019 09:07:30 EETTiedote

Akavan opiskelijoiden tuore harjoittelubarometri kertoo, että korkeakouluopiskelijat pitävät harjoittelua tärkeänä osana opintoja. Sekä ammattikorkeakoulu- että yliopisto-opiskelijat arvioivat työnantajien suhtautuvan myönteisesti harjoitteluihin. Harjoittelun palkattomuus ja harjoittelukäytäntöjen vaihtelevuus nousivat esiin epäkohtina. Kaikista pakollisista harjoitteluista vain 39 prosenttia on palkallisia.

Akava, JUKO ja YTN: Paikallinen sopiminen yleistä, mutta luottamusmiesten tiedonsaantia kehitettävä13.11.2019 09:48:41 EETTiedote

Tuore Akava Worksin luottamusmiesbarometri nostaa esiin, että paikallisen sopimisen käyttö on yleistä työ- ja virkaehtosopimusten mukaisesti. Paikallisen sopimisen mahdollisuutta on käytetty 89 prosentissa Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n luottamusmiesten työpaikoista ja 82 prosentissa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn luottamusmiesten työpaikoista. Akava, JUKO ja YTN korostavat, että selkeä kehittämiskohde on luottamusmiesten tiedonsaanti.