Akava: Aktiivimallin työllisyysvaikutukset jäänevät epäselviksi

Työ- ja elinkeinoministeriön tuore selvitys työttömyysturvan aktiivimallin vaikutuksista ei anna luotettavaa kuvaa mallin aidoista työllisyysvaikutuksista. Aktiivimallin tultua voimaan työllisyys koheni huomattavasti, mutta on mahdotonta osoittaa luotettavasti, mikä osuus tästä oli mallin vaikutusta ja mikä osuus esimerkiksi parantuneen taloustilanteen vaikutusta.

– Selvityksen yhteenvedossa todetaan varovasti, että aktiivimalli on saattanut lisätä työttömyyden päättymisen todennäköisyyttä ansioturvan saajien joukossa, luonnehtii ekonomisti Heikki Taulu Akavasta.

Tutkijat itsekin toteavat, että ”Aktiivimallin vaikutusten arviointi on vaikeaa, koska malli otettiin käyttöön hetkellä, jolloin työttömyysaste oli voimakkaassa laskussa. Suhdannetilanteen paranemisen vuoksi työttömien työllistymismahdollisuudet sekä koko- että osa-aikaisiin töihin paranivat, eikä tästä johtuvaa työllistymisen lisäystä ole helppo erottaa aktiivimallin mahdollisesta vaikutuksesta.”

Arvioinnissa tuodaan esille, että aktiivimalli lisäsi työttömyysturvan kannustavuutta. Työttömyysturvan uudistaminen kuuluu työministeri Timo Harakan asettaman työryhmän tehtävään.

– On hyvä, että kannustavuudesta keskustellaan työttömyysturvaa uudistettaessa. Akava on esittänyt palauttavan työttömyysturvamallin ottamista käyttöön yhtenä vaihtoehtona työttömyysturvaa uudistettaessa, Taulu toteaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote: Aktiivimallin vaikutuksia arvioiva loppuraportti on julkaistu

Linkki selvitykseen: Aktiivimallin vaikutus työttömiin ja TE-toimistojen palveluihin

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.