Akava: Hallitusohjelmassa huomioitava työllisyyden kasvun hiipuminen

Työ- ja elinkeinoministeriö ennakoi tuoreessa ennusteessaan, että työllisyyden kasvu puolittuu sekä tänä että ensi vuonna. Akava Worksin työttömyyskatsaus totesi jo huhtikuussa, että korkeakoulutettujen työttömyyden lasku on pysähtynyt.

– Työmarkkinoiden käänne täytyy ottaa vakavasti hallitusohjelmaneuvotteluissa. Vähintään 75 prosentin työllisyysasteen tavoitteesta ei saa tinkiä, koska nimenomaan korkea työllisyys ja vahva talouskasvu ratkaisevat kykymme rahoittaa hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, sanoo Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen.

TEM:n mukaan kohtaanto-ongelmat, rakenteellinen työttömyys sekä väestön ikärakenteen muutokset ovat alkaneet rajoittaa työllisyyden kasvua. Työllisyyden paraneminen on nyt pelkästään palvelusektorin varassa.

– Puheet työvoimapulasta ovat aiempien nousukausien loppupuolella olleet varma merkki siitä, että työllisyyden paraneminen hidastuu ja työttömyyden pohja alkaa häämöttää, muistuttaa Sorjonen.

Uuden hallituksen ohjelman pitää tukea työllisyyttä parantamalla työn tekemisen kannustimia. Akavan tavoitteena on, että Suomi on osaamiselle ja innovatiivisuudelle rakentuva hyvinvointiyhteiskunta. Tässä onnistuminen edellyttää, että meillä on tulevaisuudessa sellaiset kannusteet, jotka edistävät korkeaa osaamista vaativaa työtä sekä siihen perustuvaa talouskasvua.

– Yritykset kaipaavat toimintaympäristön ennustettavuutta. Niiden täytyy olla varmoja, että juuri täällä Suomessa kannattaa panostaa koulutukseen, innovaatioihin ja osaamiseen. Hallituksen täytyy tässä haastavassa tilanteessa kertoa, miten se aikoo toimia. Tarvitsemme pidemmän aikavälin veroratkaisuja ja osaamispanostuksia, joilla kannustetaan työn tekemistä ja yrittämistä, jatkaa Sorjonen.

Akava: Työllisyystoimenpiteissä on edettävä nopeasti22.1.2020 14:31:48 EETTiedote

Akavan hallitus painottaa työllisyystoimenpiteiden kiireellisyyttä keskusteltuaan kokouksessaan Suomen työmarkkinatilanteesta ja työllisyystoimenpiteistä. Ruotsin työmarkkinaministeri Eva Nordmark vieraili Akavan hallituksen kokouksessa ja kertoi maan työllisyyspolitiikan painotuksista viime vuosina. Ruotsin työllisyysaste on kesän jälkeen alentunut hieman, mutta on edelleen 77 prosenttia. Suomessa työllisyysaste on syksyn aikana pysähtynyt 72,6 prosenttiin.

Palkansaajajärjestöt YK:n ilmastokokouksesta: Hiilimarkkinoiden säännöt jäivät laihoiksi ja ihmisoikeudet unohtuivat16.12.2019 11:50:23 EETTiedote

YK:n tavoitteena on Pariisin sopimuksen mukaisesti rajoittaa ilmaston lämpeneminen ja pyrkiä kohti 1,5 asteen tavoitetta. Viime vuonna työlle saatiin Katowicen ilmastokokouksessa yhteiset pelisäännöt, mutta tärkeät hiilimarkkinoiden säännöt siirrettiin sovittaviksi Chilen puheenjohtajuudella Madridissa. Valitettavasti maiden kunnianhimo on edelleen heikentynyt, eikä tärkeimmästä eli markkinamekanismisäännöistä saatu sopua.

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri: moni tekee harjoittelunsa edelleen palkattomasti29.11.2019 09:07:30 EETTiedote

Akavan opiskelijoiden tuore harjoittelubarometri kertoo, että korkeakouluopiskelijat pitävät harjoittelua tärkeänä osana opintoja. Sekä ammattikorkeakoulu- että yliopisto-opiskelijat arvioivat työnantajien suhtautuvan myönteisesti harjoitteluihin. Harjoittelun palkattomuus ja harjoittelukäytäntöjen vaihtelevuus nousivat esiin epäkohtina. Kaikista pakollisista harjoitteluista vain 39 prosenttia on palkallisia.