Akava ja Akavan Erityisalat: Kulttuurialan työllisyyttä ei saa heikentää

Akava edellyttää maan hallitukselta tukea sivistykselle ja kulttuurille tilanteessa, jossa kulttuurin, liikunnan ja nuorisoalan toimijat ovat joutuneet ottamaan vastaan kovia iskuja korona-aikana. Näiden alojen toiminta ei ole palannut vielä normaaliksi.

– Puolustamme sivistystä ja kulttuuria, josta hyvinvointimme syntyy. Meidän pitää luoda myönteistä ilmapiiriä vaikean ajan jälkeen. Mielestämme hallituksen kaavailemat leikkaukset eivät ole perusteltuja. Kulttuurin, liikunnan ja nuorisoalan työpaikkojen häviäminen ei sovi lainkaan tilanteeseen, jossa meidän pitää kaikin keinoin vahvistaa työllisyysastetta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Esimerkiksi kulttuurialan työpaikkoja katoaa, jos valtionrahoitusta leikataan ensi vuonna yli 40 miljoonalla eurolla. Näistä kulttuuriin kohdistuu noin 18 miljoonan, liikuntaan ja urheiluun 12 miljoonan, tieteeseen noin kahdeksan miljoonan ja nuorisotyöhön reilun neljän miljoonan leikkaus.

– Tämä olisi isku koronan koettelemille aloille. Niiden työntekijät ja yrittäjät ovat vasta äskettäin voineet palata työhönsä ja saada työmahdollisuuksia. On erittäin ikävä näkymä, että heitä odottaisi uudestaan työn ja toimeentulon menetys, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

– Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalat elävät muutenkin epävarmuudessa, koska päätökset suomalaisen rahapelijärjestelmän tulevaisuudesta ovat edelleen avoinna. Akavan Erityisalojen näkemyksen mukaan vuoden 2024 alusta Veikkauksen rahapelituotot tulisi siirtää kokonaisuudessaan valtion yleisiin budjettivaroihin ja samalla siirtää nykyiset edunsaajat kehysbudjetointiin, Luomanmäki sanoo.

Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717
Toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 7800

Akava aloittaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen – työhyvinvointi nostettava osaksi talous- ja työllisyystoimia11.10.2021 09:00:28 EEST | Tiedote

Akava liittoineen aloittaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen, jolla tuodaan esille työkyvyttömyyden kustannuksia ja vaikutuksia yhteiskuntaan ja yksilöille sekä esitetään konkreettisia ratkaisuja työhyvinvoinnin ja työkyvyn edistämiseksi. Mukana ovat Aalto-yliopisto, Eläketurvakeskus, Kela, Keva, Mieli ry, Sitra, THL ja Työterveyslaitos. Hanke jatkuu vuoden 2022 helmikuuhun.

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa17.9.2021 15:27:14 EEST | Tiedote

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.