Akava ja Akavan Erityisalat: Kulttuurialan työllisyyttä ei saa heikentää

Akava edellyttää maan hallitukselta tukea sivistykselle ja kulttuurille tilanteessa, jossa kulttuurin, liikunnan ja nuorisoalan toimijat ovat joutuneet ottamaan vastaan kovia iskuja korona-aikana. Näiden alojen toiminta ei ole palannut vielä normaaliksi.

– Puolustamme sivistystä ja kulttuuria, josta hyvinvointimme syntyy. Meidän pitää luoda myönteistä ilmapiiriä vaikean ajan jälkeen. Mielestämme hallituksen kaavailemat leikkaukset eivät ole perusteltuja. Kulttuurin, liikunnan ja nuorisoalan työpaikkojen häviäminen ei sovi lainkaan tilanteeseen, jossa meidän pitää kaikin keinoin vahvistaa työllisyysastetta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Esimerkiksi kulttuurialan työpaikkoja katoaa, jos valtionrahoitusta leikataan ensi vuonna yli 40 miljoonalla eurolla. Näistä kulttuuriin kohdistuu noin 18 miljoonan, liikuntaan ja urheiluun 12 miljoonan, tieteeseen noin kahdeksan miljoonan ja nuorisotyöhön reilun neljän miljoonan leikkaus.

– Tämä olisi isku koronan koettelemille aloille. Niiden työntekijät ja yrittäjät ovat vasta äskettäin voineet palata työhönsä ja saada työmahdollisuuksia. On erittäin ikävä näkymä, että heitä odottaisi uudestaan työn ja toimeentulon menetys, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

– Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalat elävät muutenkin epävarmuudessa, koska päätökset suomalaisen rahapelijärjestelmän tulevaisuudesta ovat edelleen avoinna. Akavan Erityisalojen näkemyksen mukaan vuoden 2024 alusta Veikkauksen rahapelituotot tulisi siirtää kokonaisuudessaan valtion yleisiin budjettivaroihin ja samalla siirtää nykyiset edunsaajat kehysbudjetointiin, Luomanmäki sanoo.

Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717
Toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 7800

Akava Works -talousennuste: Suomen talouden nousu pysähtyy14.6.2022 09:30:03 EEST | Tiedote

Tuoreen Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 1,6 prosenttia vuonna 2022 ja 1,0 prosenttia vuonna 2023. Jyrkkä hintojen nousu syö kotitalouksien ostovoimaa. Kun talouskasvu ja yksityinen kulutus hiipuvat, työllisyyden paraneminen pysähtyy. Kasvussa olevat asuinrakennusinvestoinnit alkavat supistua pian ja lasku jatkuu vuonna 2023. Kone- ja laiteinvestoinnit kasvavat maltillisesti. TKI-investoinnit ovat kasvussa, mutta niiden BKT-osuus laskee vuonna 2022.