Akava korostaa sosiaaliturvan uudistamisessa ennaltaehkäisyä, kannustavuutta ja osallistavuutta

Akava pitää sosiaaliturvauudistusta yhtenä merkittävimmistä tulevalla hallituskaudella aloitettavista uudistuksista. Sosiaaliturvauudistus pitää toteuttaa vaiheittain ja useassa osassa, jotta muutosprosessi toteutuu hallitusti ja sen vaikutukset voidaan arvioida kattavasti. Sosiaaliturvauudistuksen pitää perustua tutkittuun tietoon ja laaja-alaiseen asiantuntijoiden kuulemiseen eri näkökulmien ottamiseksi huomioon.

Akavan tavoitteena on, että Suomi on jatkossakin hyvinvointiyhteiskunta. Sosiaaliturvan pitää varmistaa tarvittava huolenpito kaikissa elämäntilanteissa. Lähtökohtana on, että heikoimmassa asemassa olevista pidetään aina huolta. Akava pitää osaamista keskeisenä köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen torjumisessa. Osaaminen ja työn tekeminen ovat parasta sosiaaliturvaa.

Koska sosiaaliturvaetuuksia saavien osuus kasvaa ikääntyneen väestön määrän kasvaessa ja samalla etuuksia rahoittavien työikäisten määrä pienenee, on välttämätöntäolennaista, että yhä useampi työikäinen on työssä. Työllisyysasteen on noustava yli 75 prosentin, jos haluamme elää pohjoismaisen hyvinvointimallin mukaan.

– Hyvinvointiyhteiskunnan rahoittaminen edellyttää työtä suosivaa politiikkaa. Työnteon pitää olla ensisijainen ja kannustavin keino turvata toimeentulo. Sosiaaliturvaa pitää kehittää niin, että se tukee työkykyä, kannustaa työllistymään ja tekemään lisää työtä. Yhteiskunta kannustaa jokaista ottamaan vastuuta itsestään ja läheisistään, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Uudistuvan sosiaaliturvan tulee taata riittävä toimeentulo työnteon katkoksissa sekä edistää nopeaa työhön paluuta ja kannustaa aktiivisuuteen yhdessä työvoima- ja koulutus- sekä sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen kanssa. Jotta sosiaaliturva mahdollistaa työn tekemisen muotojen yhdistämisen tai vaihtamisen ilman väliinputoamista, uudistuksessa on otettava huomioon monimuotoisen työn erityispiirteet.

– Sosiaaliturvaa uudistettaessa on tärkeää ymmärtää ne syyt ja prosessit, jotka johtavat sosiaaliturvan tarpeeseen ja pyrkiä vaikuttamaan niihin. Sosiaalipolitiikan painopisteen pitää olla ennaltaehkäisevissä toimissa. Etuudet ja palvelut on nivottava kiinteämmäksi osaksi toisiaan. Lisäksi etuusjärjestelmää pitää selkiyttää, sanoo johtava asiantuntija Katri Ojala.

Akavan tavoitteet sosiaaliturvauudistukselle

• Syrjäytymisen ennaltaehkäisy ennakoivilla investoinneilla
  • Kannustavampi ja osallistavampi sosiaaliturva
  • Selkeämpi etuusjärjestelmä ihmisen näkökulmasta
  • Osallisuutta, työllisyyttä ja työllistymistä tukevat palvelut

Akavan sosiaaliturvauudistuslinjaukset ovat käytettävissä osoitteessa www.akava.fi/sosiaaliturvauudistus

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.