Akava: Osaamiseen panostaminen on uuden hallitusohjelman tärkein kirjaus

Akava painottaa, että uuteen hallitusohjelmaan pitää sisällyttää kirjaukset lisäpanostuksista varhaiskasvatukseen, koulutukseen, osaamiseen ja tutkimukseen. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen riittävillä resursseilla varmistetaan vahva osaamisen pohja elinikäiselle oppimispolulle.

– Panostukset lapsen varhaisvuosiin on vaikuttava tulevaisuusinvestointi. Ehdotamme vähintään 100 miljoonaan euron vuosittaista lisärahoitusta perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen. Tällä parannetaan osaamistasoa ja ehkäistään syrjäytymistä, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Konkreettinen tavoite hallitusohjelmaan on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon.

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoitusta on lisättävä.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatioinvestoinnit ovat pienentyneet viime vuosina paljon. Panostukset olivat 2,7 prosenttia bruttokansantuotteesta vuonna 2017. Akava ehdottaa kahden vaalikauden rahoitusohjelmaa, jolla TKI-panostukset nostetaan neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta.

– Panostukset tulee kohdentaa erityisesti Business Finlandin suoriin tukiin sekä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten tutkimustoimintaan. Tämä merkitsee vähintään 150 miljoonan euron vuotuista lisärahoitusta, Fjäder jatkaa.

Hallitusohjelmaa laadittaessa pitää muistaa, että työvoiman osaamisen uudistaminen vaatii monia toimia ja hallinnonalojen välistä yhteistyötä.

– Tulevalla hallituskaudella on toteutettava hyvin resursoitu kokeilujen sarja, jossa vertaillaan jatkuvan oppimisen malleja. Toimien tulee kattaa sekä rahoitusjärjestelmät että koulutuspalvelujen sisällöt, sanoo Fjäder.

Akava on ehdottanut muun muassa osaamissetelimallia rahoituksen ja palveluiden uudistamiseen.

Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla16.7.2019 06:04:00 EESTTiedote

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

Akava: Hallitusohjelman kirjaukset osaamisesta oikeansuuntaisia – tulevaisuuspanostukset jäävät riittämättömiksi3.6.2019 11:49:40 EESTTiedote

Akava pitää hyvänä, että tutkimus- kehitys- ja innovaatiopanostuksia lisätään. Akava kuitenkin katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset eivät riitä korjaamaan täysin kahden edellisen hallituskauden aikana tehtyjä leikkauksia koulutukseen, osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Perhevapaauudistuksen toteuttaminen on tärkeää, mutta uudistus on Akavan mielestä jäämässä puolitiehen. Nykyisenkaltaisesta kotihoidontuesta olisi pitänyt luopua.