Akava: Pakollinen korvaus kilpailukieltoihin on tervetullut uudistus

Akava kiittää hallitusta työsopimuslain kilpailukieltosäännöksen uudistamisesityksestä, jonka nojalla työntekijä saa korvauksen kilpailukiellon sidonnaisuusajalta. Akava on esittänyt kilpailukieltokorvausten saattamista pohjoismaiselle tasolle. Esitetty malli on linjassa työmarkkinajärjestöjen tekemän valmistelun ja Akavan tavoitteiden kanssa.

Valtioneuvosto päätti hallituksen esityksen antamisesta työsopimuslain muuttamiseksi siten, että työntekijöiden kilpailukieltosopimuksiin tulee pakollinen korvaus. Työnantajan on maksettava sovitulta rajoitusajalta työntekijälle korvaus, joka on 40 prosenttia palkasta silloin, kun rajoitusaika on enintään 6 kuukautta ja 60 prosenttia palkasta silloin, kun rajoitusaika on tätä pidempi. Rajoitusaika voi olla enintään 12 kuukautta.

– Kannatamme Akavassa muutosta. On hyvä, että työelämää uudistetaan niin, että vahvistetaan työntekijöiden mahdollisuuksia vaihtaa uusiin ja haasteellisempiin tehtäviin. Uudistus on varmasti omiaan vähentämään kilpailukieltosopimusten laajalle levinnyttä käyttöä. Mielestämme asia on käsiteltävä nopeasti eduskunnassa. Muutos tulisi saada pian voimaan ja takautuvasti koskemaan jo olemassa olevia sopimuksia, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Esitys vahvistaa varsinkin yksityisellä sektorilla työskentelevien korkeakoulutettujen asemaa merkittävästi. Työntekijälle syntyy oikeus korvaukseen jo sopimuksen allekirjoittamisella. Lisäksi tilannetta muuttaa aiemmasta se, että työnantaja ei voi yksipuolisesti irtisanoa sopimusta ilman irtisanomisaikaa, joka on vähintään kaksi kuukautta, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

– Nämä muutokset tulevat koskemaan nykyisiäkin sopimuksia vuoden 2023 alusta alkaen. Tämä muuttaa tuhansien työntekijöiden asemaa heti. On odotettavissa, että työantajat haluavat purkaa turhia kilpailukieltoja ennen siirtymäajan päättymistä eli viimeistään vuoden 2022 aikana, Vuorenkoski jatkaa.

Tutustu hallituksen esitykseen TEM/2020/115

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.