Akava: Palauttava työttömyysturva kannustaa työnhakuun

Akava tuo työttömyysturvakeskusteluun kannustavan vaihtoehdon ja esittää palauttavan työttömyysturvamallin ajatusta käytettäväksi valmistelussa. Sen avulla madallettaisiin kynnystä ottaa työtä vastaan. Hallituksen budjettiriihen päätöksiin kuului, että työttömyysturvaa uudistetaan. Akavan ehdotus palauttavasta työttömyysturvasta on keskustelunavaus työllisyyshaasteeseen vastaamiseksi.

– Akavan ehdotuksen ydinajatus on, että työttömyyden pitkittyessä osatyöttömyysetuudesta siirretään sivuun. Työllistymisen jälkeen tämä etuuden osa maksetaan henkilölle eli palautetaan. Etuuden maksaminen takaisin toimii kannustimena työllistyä, kertoo ekonomisti Heikki Taulu.

Akavan ehdottama malli ei muuta työttömyysturvan kestoa tai työttömyysturvan rahoituksen kokonaismäärää, vaan se olisi uusi tapa sen hyödyntämiseen. Yksityiskohtia tulee tarkastella jatkovalmistelussa, muun muassa portaiden määrää ja suuruutta sekä suhdetta perusturvaan.

– Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin se on nykyisin. Järjestelmän uudistaminen on välttämätöntä ja palauttavalla mallilla voidaan saada muutosta aikaan, sanoo vt. toiminnanjohtaja Ville-Veikko Rantamaula Tradenomeista.

Työttömyyden pitkittyminen heikentää työn vastaanottamisen mahdollisuuksia erityisesti niissä tilanteissa, joissa työllistyminen edellyttää muuttamista tai pitkän työmatkan kulkemista.

– Työttömyyden kohdatessa on oltava tarjolla riittävästi tukea ja palveluita, jotta paluu työelämään tapahtuisi mahdollisimman nopeasti. Työttömyysturvasta sivuun siirretty osa voi olla avuksi työllistymistilanteessa esimerkiksi asumiseen liittyvien kulujen hoitamisessa. Tämä olisi yksi ratkaisu kohtaanto-ongelmaan, jota esiintyy teknisilläkin aloilla, sanoo toiminnanjohtaja Jari Jokinen Tekniikan akateemiset TEKistä.

Ekonomisti Heikki Taulu, Akava, puh. 050 361 2869
Toiminnanjohtaja Jari Jokinen, Tekniikan akateemiset TEK, puh. 0400 914 839
vt. toiminnanjohtaja Ville-Veikko Rantamaula, Tradenomit, puh. 040 832 6682

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.