Akava: Palauttava työttömyysturva kannustaa työnhakuun

Akava tuo työttömyysturvakeskusteluun kannustavan vaihtoehdon ja esittää palauttavan työttömyysturvamallin ajatusta käytettäväksi valmistelussa. Sen avulla madallettaisiin kynnystä ottaa työtä vastaan. Hallituksen budjettiriihen päätöksiin kuului, että työttömyysturvaa uudistetaan. Akavan ehdotus palauttavasta työttömyysturvasta on keskustelunavaus työllisyyshaasteeseen vastaamiseksi.

– Akavan ehdotuksen ydinajatus on, että työttömyyden pitkittyessä osatyöttömyysetuudesta siirretään sivuun. Työllistymisen jälkeen tämä etuuden osa maksetaan henkilölle eli palautetaan. Etuuden maksaminen takaisin toimii kannustimena työllistyä, kertoo ekonomisti Heikki Taulu.

Akavan ehdottama malli ei muuta työttömyysturvan kestoa tai työttömyysturvan rahoituksen kokonaismäärää, vaan se olisi uusi tapa sen hyödyntämiseen. Yksityiskohtia tulee tarkastella jatkovalmistelussa, muun muassa portaiden määrää ja suuruutta sekä suhdetta perusturvaan.

– Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin se on nykyisin. Järjestelmän uudistaminen on välttämätöntä ja palauttavalla mallilla voidaan saada muutosta aikaan, sanoo vt. toiminnanjohtaja Ville-Veikko Rantamaula Tradenomeista.

Työttömyyden pitkittyminen heikentää työn vastaanottamisen mahdollisuuksia erityisesti niissä tilanteissa, joissa työllistyminen edellyttää muuttamista tai pitkän työmatkan kulkemista.

– Työttömyyden kohdatessa on oltava tarjolla riittävästi tukea ja palveluita, jotta paluu työelämään tapahtuisi mahdollisimman nopeasti. Työttömyysturvasta sivuun siirretty osa voi olla avuksi työllistymistilanteessa esimerkiksi asumiseen liittyvien kulujen hoitamisessa. Tämä olisi yksi ratkaisu kohtaanto-ongelmaan, jota esiintyy teknisilläkin aloilla, sanoo toiminnanjohtaja Jari Jokinen Tekniikan akateemiset TEKistä.

Ekonomisti Heikki Taulu, Akava, puh. 050 361 2869
Toiminnanjohtaja Jari Jokinen, Tekniikan akateemiset TEK, puh. 0400 914 839
vt. toiminnanjohtaja Ville-Veikko Rantamaula, Tradenomit, puh. 040 832 6682

Akava, JUKO ja YTN: Paikallinen sopiminen yleistä, mutta luottamusmiesten tiedonsaantia kehitettävä13.11.2019 09:48:41 EETTiedote

Tuore Akava Worksin luottamusmiesbarometri nostaa esiin, että paikallisen sopimisen käyttö on yleistä työ- ja virkaehtosopimusten mukaisesti. Paikallisen sopimisen mahdollisuutta on käytetty 89 prosentissa Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n luottamusmiesten työpaikoista ja 82 prosentissa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn luottamusmiesten työpaikoista. Akava, JUKO ja YTN korostavat, että selkeä kehittämiskohde on luottamusmiesten tiedonsaanti.

Akava, JUKO ja YTN: Budjettiriihen päätöksillä luodaan pohja neuvottelukierroksen onnistumiselle17.9.2019 13:27:19 EESTTiedote

Akava ja neuvottelujärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN painottavat, että budjettiriihen päätöksillä on erittäin suuri merkitys neuvottelukierroksen onnistumiselle. Tämä korostuu talouskasvun hidastuessa. Hallituksen on osattava tehdä budjettiriihessä oikeita päätöksiä, jotta 75 prosentin työllisyysaste saavutetaan.