Akava: Työllisyystoimenpiteissä on edettävä nopeasti

Akavan hallitus painottaa työllisyystoimenpiteiden kiireellisyyttä keskusteltuaan kokouksessaan Suomen työmarkkinatilanteesta ja työllisyystoimenpiteistä. Ruotsin työmarkkinaministeri Eva Nordmark vieraili Akavan hallituksen kokouksessa ja kertoi maan työllisyyspolitiikan painotuksista viime vuosina. Ruotsin työllisyysaste on kesän jälkeen alentunut hieman, mutta on edelleen 77 prosenttia. Suomessa työllisyysaste on syksyn aikana pysähtynyt 72,6 prosenttiin.

– Häviämme Ruotsille ja muille keskeisille kilpailijamaille työllisyydessä aivan liian paljon. Suomen hallituksen on esitettävä selkeä suunnitelma siitä, mitä työllisyyden toimenpiteitä se priorisoi ja millä aikataululla. Tulosvastuullisen kolmikannan on näytettävä, että se pystyy saamaan aikaan tuloksia, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Työllisyysasteen kasvu yhdellä prosenttiyksiköllä laskee kestävyysvajetta 0,4 prosenttiyksikköä. Nykyisellä kestävyysvajetasolla tämä on noin miljardi euroa.

– Nämä rahat tarvitsemme osaamisen ja talouskasvun vahvistamiseen. Työllisyysasteemme määrittää, millaisia uudistuksia tarvitsemme ja millä aikataululla. Toimenpiteiden tulee olla vaikuttavia ja konkreettisia, Fjäder jatkaa.

Työmarkkinoille on palautettava luottamuksen ilmapiiri

Neuvottelut työehtosopimuksista ovat kesken usealla sopimusalalla ja lakoista on jätetty varoituksia. Kiistely kiky-tunneista hiertää neuvotteluissa.

– On päivänselvää, että työajan pidennys kilpailukykysopimuksen mukaan oli palkanalennus, jolla pyrittiin parantamaan Suomen kilpailukykyä. En allekirjoita näkemystä, että kirjaus olisi voimassa pysyvästi. Jokaisessa liittokohtaisessa neuvottelussa palataan asiaan, mikä hankaloittaa sopimusten syntyä, Fjäder toteaa.

– Suomen vahvuus on aina ollut kyky ja halu sopia. Jos murennamme tämän tilanteessa, jossa taloutemme ei ole kriisissä, sillä on kauaskantoisia vaikutuksia, Fjäder sanoo.

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.