Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

– Kasvu on laajaa, sillä kaikki keskeiset kysynnän erät vauhdittavat sitä. Tärkein kasvun vauhdittaja on kotitalouksien kulutus. Kasvun moottorina ovat erityisesti palvelualat, joita koronarajoitukset koettelivat kovasti. Koronarajoitusten väistyessä kotitaloudet palaavat ostamaan palveluita entiseen tapaan ja palvelualat voivat palauttaa liiketoimintaansa. Sen ansiosta lomautukset vähenevät nopeasti, toteaa pääekonomisti Pasi Sorjonen.

Akava Works -talousennuste nostaa esiin, että kasvuennusteiden toteutuminen edellyttää varsin rivakkaa elpymistä vuoden 2021 jälkipuoliskolla, sillä alkupuolisko on sujunut melko tahmeasti. Nykyisten koronarajoitusten vallitessa kasvuarvio ei toteudu, eikä se kestä mahdollisia uusia rajoituksia esimerkiksi syksyllä.

Työttömien määrä on viime kuukausina vähentynyt hyvin hitaasti, vaikka uusia työttömyysjaksoja on koronakevään jälkeen alkanut tavanomaista vähemmän.

– Työttömäksi joutuneilla näyttää olevan suuria vaikeuksia työllistyä ja työttömyysjaksot pitkittyvät. Pitkäaikaistyöttömien eli yli vuoden työttömänä olleiden määrä kasvaa lähes samaa tahtia kuin alle vuoden työttömänä olleiden vähenee. Kokoaikaisesti lomautettuja on edelleen poikkeuksellisen paljon. Tilanne näyttää erityisen vaikealta Uudellamaalla, Sorjonen sanoo.

– Viivyttely koronarajoitusten järkevässä purkamisessa olisi kohtalokasta talouskehitykselle. Kannattavaa liiketoimintaa jäisi harjoittamatta, tarvikkeita ostamatta, työtä ja investointeja tekemättä, palkkoja ansaitsematta. Tarpeettoman pitkään jatkuvat rajoitukset heikentävät julkista taloutta myös sen takia, että korkeampi työttömyys pitää menot koholla. Lähtötelineissä ei pitäisi mielestämme odotella, Sorjonen huomauttaa.

Tutustu ennusteeseen https://akavaworks.fi/julkaisut/talousennuste-06-2021/

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa17.9.2021 15:27:14 EEST | Tiedote

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.

Akava esittää etätyötä koskevia muutoksia lainsäädäntöön: työntekijälle oikeus osittaiseen etätyöhön2.9.2021 09:00:03 EEST | Tiedote

Etätyön yleistyminen korona-aikana on muuttanut työn tekemisen tapoja nopeasti ja etätyö on jatkossakin tärkeää työelämässämme, samoin sen yhdistäminen lähityöhön. Akava tekee ehdotuksia etätyötä koskevan lainsäädännön muutoksiksi ja painottaa niissä yhdessä sopimista, selkeitä toimintaohjeita, työergonomiaa ja työturvallisuutta sekä vakuutusten tärkeyttä.