Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

– Kasvu on laajaa, sillä kaikki keskeiset kysynnän erät vauhdittavat sitä. Tärkein kasvun vauhdittaja on kotitalouksien kulutus. Kasvun moottorina ovat erityisesti palvelualat, joita koronarajoitukset koettelivat kovasti. Koronarajoitusten väistyessä kotitaloudet palaavat ostamaan palveluita entiseen tapaan ja palvelualat voivat palauttaa liiketoimintaansa. Sen ansiosta lomautukset vähenevät nopeasti, toteaa pääekonomisti Pasi Sorjonen.

Akava Works -talousennuste nostaa esiin, että kasvuennusteiden toteutuminen edellyttää varsin rivakkaa elpymistä vuoden 2021 jälkipuoliskolla, sillä alkupuolisko on sujunut melko tahmeasti. Nykyisten koronarajoitusten vallitessa kasvuarvio ei toteudu, eikä se kestä mahdollisia uusia rajoituksia esimerkiksi syksyllä.

Työttömien määrä on viime kuukausina vähentynyt hyvin hitaasti, vaikka uusia työttömyysjaksoja on koronakevään jälkeen alkanut tavanomaista vähemmän.

– Työttömäksi joutuneilla näyttää olevan suuria vaikeuksia työllistyä ja työttömyysjaksot pitkittyvät. Pitkäaikaistyöttömien eli yli vuoden työttömänä olleiden määrä kasvaa lähes samaa tahtia kuin alle vuoden työttömänä olleiden vähenee. Kokoaikaisesti lomautettuja on edelleen poikkeuksellisen paljon. Tilanne näyttää erityisen vaikealta Uudellamaalla, Sorjonen sanoo.

– Viivyttely koronarajoitusten järkevässä purkamisessa olisi kohtalokasta talouskehitykselle. Kannattavaa liiketoimintaa jäisi harjoittamatta, tarvikkeita ostamatta, työtä ja investointeja tekemättä, palkkoja ansaitsematta. Tarpeettoman pitkään jatkuvat rajoitukset heikentävät julkista taloutta myös sen takia, että korkeampi työttömyys pitää menot koholla. Lähtötelineissä ei pitäisi mielestämme odotella, Sorjonen huomauttaa.

Tutustu ennusteeseen https://akavaworks.fi/julkaisut/talousennuste-06-2021/

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.