Akavan Erityisalat: Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin luottamus arvioitava

Akavan Erityisalat esittää, että Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin luottamus arvioidaan Akavassa.

Akavan Erityisalojen hallituksessa on todettu, että luottamusta puheenjohtaja Fjäderiin ei enää ole.

- Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin useat ulostulot ja harkitsemattomat lausunnot ovat aiheuttaneet kielteistä palautetta Akavan Erityisalojen eri jäsenyhdistyksiltä ja jäsenistöltä. Tuorein palautevyöry tuli Fjäderin viime viikon kommenteista, jotka liittyivät kouluttamattomien maahanmuuttajien työehtoihin, toteaa Akavan Erityisalojen puheenjohtaja Maarit Helén.

Akavan Erityisalojen keskeisiä työelämän tavoitteita ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja samapalkkaisuuden aito toteutuminen työpaikalla. Fjäderin viimeisin ulostulo ja lukuisat aiemmat kommentit ovat olleet ristiriidassa Akavan Erityisalojen arvojen ja liiton tavoitteiden kanssa. Akavan Erityisalojen hallituksen mielestä Fjäderin luottamuksen mittaus olisi perusteltua koko Akava-yhteisön kannalta.

Akavan Erityisalojen toiminnalle ja tavoitteille työelämässä ja yhteiskunnassa on erityisen tärkeää jäsenten kuunteleminen. Puheenjohtaja Fjäderin lausuntoja koskeva negatiivinen jäsenpalaute on nyt johtanut liiton esitykseen luottamuksen mittaamisesta.

Akavan Erityisalat on 27 000 jäsenen naisvaltainen ja monialainen ammattiliitto, johon kuuluu 23 itsenäistä jäsenyhdistystä. Jäsenet työskentelevät kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Maarit Helén, puh. 040 749 2299

Toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, puh. 040 700 7800

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.