Akavan Erityisalat: Elinikäinen oppiminen selkeämmin korkeakoulujen agendalle

Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on lakiin kirjoitettu velvoite edistää elinikäistä oppimista. Tämä ei vielä riitä, vaan korkeakouluja tulisi rahoitusta suuntaamalla kirittää nostamaan elinikäinen oppiminen vahvemmin agendalleen, vaatii Akavan Erityisalat lausunnossaan.

Tällä hetkellä rahoitusmallit eivät kannusta korkeakouluja panostamaan muun kuin tutkintotavoitteisen koulutuksen järjestämiseen. Jo työelämässä oleville ei ole tarjolla riittävästi koulutusta, vaikka suomalaisten täydennyskoulutustarve on huutava. Yliopistojen järjestämän täydennyskoulutuksen tarjonta ja koulutuksiin osallistuneiden määrä ovat jopa vähentyneet 2010-luvulla.

– Jotta aito muutos saataisiin aikaan, on muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen perusteella jaettavan rahoituksen osuutta kasvatettava merkittävästi molemmilla korkeakoulusektoreilla, sanoo neuvottelupäällikkö Minna Nieminen Akavan Erityisaloista.

– Hallituksen esityksessä esitetään nyt korkeakoulujen elinikäisen oppimisen tehtävän vahvistamista ja kirjausta terävöitetään yliopisto- ja ammattikorkeakoululaeissa. Tämä on hyvä suunta, mutta yksinään ei lainsäädäntö riitä korjaamaan tilannetta korkeakouluissa.

Akavan Erityisalat huomauttaa, että elinikäisen oppimisen tehtävää toteutetaan tällä hetkellä korkeakouluissa hyvin erilaisilla organisointimalleilla. Työikäiselle on tarjolla maksullista täydennyskoulutusta, opintoja avoimen yliopiston tai ammattikorkeakoulun kautta tai erikoistumiskoulutuksia.

– Osaamisensa kehittämisestä kiinnostuneen kannalta järjestelmä näyttäytyy varsin monimutkaiselta, pohtii Nieminen.

– Erityisesti uusien erikoistumiskoulutusten rooli järjestelmässä on varsin selkiytymätön ja vaatisikin toimiakseen uudelleentarkastelua. Myös avoimen yliopiston ja ammattikorkeakoulun rooli ja tehtävä vaatisivat kirkastamista. Tätä työtä tulee tehdä kansallisena yhteistyönä ja kiinteässä yhteistyössä työelämän kanssa, linjaa Nieminen.

Akavan Erityisalat AE ry antoi 4.9.2018 opetus- ja kulttuuriministeriölle lausuntonsa hallituksen esityksestä eduskunnalle luonnoksesta laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta (OKM, lausuntopyyntö 10.07.2018, OKM/35/010/2018)

Lisätietoja: neuvottelupäällikkö Minna Nieminen, Akavan Erityisalat, p. 0201 235 368, minna.nieminen@akavanerityisalat.fi

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja lähijohtajatehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Odotamme investointeja luoviin aloihin, hyvinvointiin ja hyvään hallintoon16.9.2019 16:09:13 EESTTiedote

Akavan Erityisalat toivoo budjettiriihen ohjenuoraksi talousarvioesityksen kirjausta siitä, että tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä. – Nyt peräänkuulutetaan investointeja. Me muistutamme investoinneista paitsi koulutukseen myös luoviin aloihin ja kulttuuriin, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki. – Kirjasto-, museo- ja kulttuurialojamme tulee vahvistaa kansalaisten hyvinvointia lisäävinä peruspalveluina. Lisäksi tarvitsemme julkisen ja yksityisen sektorin innovatiivisia kumppanuuksia, jotka avaavat uusia palvelu- ja bisnesmahdollisuuksia, hyvänä esimerkkinä kulttuurimatkailun kasvava potentiaali. Kaikki nämä osin vielä hyödyntämättömät tiet tuovat hyvinvointia, elinvoimaa ja työpaikkoja maahamme. – Toivomme, että hallitus toteuttaa mahdollisimman ripeästi lupaamansa ”kulttuuriprosentin” eli kasvattaa kulttuurin ja taiteen määrärahojen osuutta valtion budjetissa yhteen prosenttiin. Elävä kulttuuri muodostaa sivistysyhteiskunnan i

Akavan Erityisalat ja Kieliasiantuntijat tukevat Norjan av-kääntäjiä9.8.2019 10:33:58 EESTTiedote

Noin 30 kansainvälisen käännöstoimisto BTI:n norjalaista av-kääntäjää on ilmoittanut, ettei ota BTI:ltä töitä vastaan. Syynä tähän ovat palkkioneuvottelut, jotka eivät ole edenneet. (linkki: https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978 https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978) Akavan Erityisalat ja sen jäsenyhdistys Kieliasiantuntijat ovat yhdessä muiden kääntäjiä edustavien suomalaisten liittojen kanssa ilmaisseet tukensa norjalaisille. Tukikannanotto on lähetetty Norjan av-kääntäjiä edustavalle NAVIO:lle sekä myös tiedoksi Suomen BTI:lle. Suomessa on voimassa 31.1.2020 saakka av-käännösyritysten työehtosopimus. Myös Tanskasta ja Ruotsista on julkaistu tuenilmaisuja norjalaiskääntäjille. https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://www.sjf.se/aktuellt/201908/stod-till-de-norska-undertextarnas-protest-mot-laga