Akavan Erityisalojen jäsenyhdistys AitoHSO ry on nyt Skilla ry

Hallinnon ja toimistotyön korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden ammatti- ja alumnijärjestö AitoHSO ry vaihtaa nimensä 18.3. Skilla ry:ksi. Samalla julkistetaan yhdistyksen uusi visuaalinen ilme.

Nimimuutos on historiallinen, sillä lyhenne HSO jää nimestä pois viidenkymmenen vuoden jälkeen. Yhdistyksen uusi nimi on johdettu englannin kielen sanasta skill, taito. Nimi kertoo alan korkeasta ammattitaidosta ja siitä osaamisesta, jota yhdistyksen jäsenet ylpeydellä kantavat.

Lyhenne HSO tuli yhdistyksen nimeen alun perin Helsingin Sihteeriopistosta, josta valmistuneet HSO-sihteerit perustivat yhdistyksen vuonna 1970. HSO-sihteereiden lisäksi yhdistykseen jäseniä ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Johdon assistenttityön ja kielten (nyt. Liiketalouden palveluratkaisujen ja kielten) koulutusohjelmasta valmistuneet tradenomit. Vuonna 2018 avautuneiden jäsenrajojen seurauksena Skilla ry yhdistää nykyisin kaikki hallinnon ja toimistotyön korkeakoulutetut asiantuntijat koulutukseen katsomatta.

Skilla ry:n puheenjohtaja Heli Suomivuori näkee nimenmuutoksen luonnollisena jatkumona yhdistyksen historialle, sillä sihteerit ja assistentit ovat laajentaneet osaamistaan sihteerintehtävistä yhä laaja-alaisempiin ja vastuullisempiin tehtäviin. Tämän kehityksen haluttiin hänen mukaansa näkyvän uudessa nimessä.

”Pitkä prosessi on saatu vihdoin päätökseen, ja olemme innolla ottaneet uuden nimen käyttöön! Jäsenistön toimenkuvat ovat monipuolistuneet vuosi vuodelta yhä enemmän, ja nyt Skilla ry:nä voimme tarjota ammatillisen kodin sekä HSO-sihteereille, tradenomi, HSO:ille ja kaikille muillekin, jotka kokevat ammatillista sielun yhteyttä meihin toimistotyön monipuolisiin ammattilaisiin”, Heli Suomivuori korostaa.

Nimenmuutos on otettu yhdistyksen jäsenistössä innostuneena vastaan. Jäsenistö oli myös tiiviisti mukana koko nimenmuutosprosessin ajan, kun se aloitettiin vuosi sitten keväällä. Nimiehdotukset muotoiltiin kaikille jäsenille yhteisissä työpajoissa, joista suosikit valittiin neuvoa antavaan äänestykseen. Jäsenet olivat myös syksyllä 2020 työpajoissa muotoilemassa yhdistyksen täysin uudistunutta visuaalista ilmettä. Myös uudesta logosta järjestettiin neuvoa antava äänestys.

”Nimenmuutoksessa meni yli vuosi, mutta se kannatti. Jäsenistö oli erittäin aktiivisesti mukana ja uusi nimikin syntyi jäsenten avulla. Skilla-nimellä on hienoa jatkaa töitä jäsenten paremman työelämän puolesta!” yhdistyksen toiminnanjohtaja Elina Havu iloitsee.

Yhdistyksen uuden ilmeen takana on graafinen suunnittelija ja tradenomi Ida Timonen. Uusi ilme on saanut inspiraationsa yhdistyksen ensimmäisestä logosta. Uudet verkkosivut puolestaan on suunnitellut Site Logic ja verkkosivujen kuvat on ottanut valokuvaaja Andi Balogh.

Skilla ry on ollut Akavan Erityisalojen jäsen vuodesta 1982 lähtien ja sillä on noin 2000 jäsentä.

Uudet kotisivut löytyvät tästä päivästä alkaen osoitteesta www.skillary.fi sekä sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@skillary.fi sekä toimisto@skillary.fi

Puheenjohtaja Heli Suomivuori, p. 040 747 4563, heli.suomivuori@skillary.fi

Toiminnanjohtaja Elina Havu, p. 040 718 5845, elina.havu@skillary.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksiin kuuluu yhteensä 28 500 jäsentä.

Akavan Erityisalat: Opiskelijoiden tulevaisuudenuskoa lujitettava – neljä teesiämme12.5.2021 09:40:10 EEST | Tiedote

Opintoja on painettu eteenpäin, mutta yksinäisyys ja huoli tulevaisuudesta koettelee opiskelijoita, ilmenee Akavan Erityisalojen kyselystä. Liitto ehdottaa neljää teesiä opiskelijoiden tukemiseksi koronakriisin jälkeen: 1. Ohjaaminen ja tuki kuntoon. 2. Opintotuen pisterajoista luovuttava. 3. Palkallisiin harjoittelujaksoihin panostettava. 4. Yhteisöllisyyden merkitys tunnustettava.

Opiskelijakysely: ”Zoom-luennot ja itsenäinen puurtaminen opiskelijaelämän ainoa sisältö”12.5.2021 09:38:01 EEST | Tiedote

Korona on koetellut pahoin opiskelijoiden henkistä jaksamista. Moni on paahtanut opintoja eteenpäin pieneen asuntoon lukittautuneena ja tilanteen pitkittyessä voimat ovat hiipuneet. Yli puolet kokee koronakriisin syöneen pohjaa tulevaisuudelta, kertoo Akavan Erityisalojen opiskelijakysely. Liitto edustaa mm. humanistisia ja kasvatusaloja, taide- ja kulttuurialaa sekä hallinnon aloja.