Akavan Fjäder: Edellytämme uudelta hallitukselta lisäpanostuksia työllisyyteen

Puheenjohtaja Sture Fjäder otti Akavan liittokokouksessa kantaa käynnissä oleviin hallitusohjelmaneuvotteluihin. Akava edellyttää, että uuteen hallitusohjelmaan sisällytetään toimenpiteitä, jotka parantavat pelkän perusasteen varassa olevien työllisyyttä.

Tulevan hallitusohjelman pitää tukea työllisyyttä ja työn tekemisen kannustavuutta. On huomioitava, että tällä hetkellä suuri määrä nuoria jää ilman toisen asteen tutkintoa ja on käytännössä vailla ammattitaitoa. Suomen on mahdotonta saavuttaa 75 prosentin työllisyysastetta, ellei perusasteen suorittaneiden työllisyysastetta saada ratkaisevasti nostettua. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitsemme myös kovia päätöksiä, Fjäder linjaa.

Akava muistuttaa, että varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen panostaminen on merkittävä tulevaisuusinvestointi.

Myös yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoitusta on lisättävä ja TKI-panostukset on nostettava neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Näillä toimenpiteillä vahvistetaan osaamistasoa, ehkäistään syrjäytymistä sekä luodaan välineet jatkuvan oppimisen kehittämiseen, Fjäder linjaa.

Seuraavalla hallituskaudella on tärkeää saada aikaan hyvä yhteistyö työmarkkinoiden ja hallituksen välillä.

Toivon, että avoin vuoropuhelu ja yhdessä tekeminen jatkuvat uuden hallituksen kanssa. Toimivat työmarkkinat ovat koko Suomen etu, sanoo Fjäder.

Puheenjohtaja Fjäderin liittokokouspuhe on liitteenä.

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.