Akavan Fjäder: Sosiaaliturva, verotus ja osaaminen vaativat toimenpiteitä

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder korosti liittokokouspuheessaan tulosvastuullisen kolmikannan merkitystä työllisyyden edistämisessä.

– Työministeri Timo Harakan alaisuudessa toimivilta työryhmiltä odotetaan konkreettisia ehdotuksia 30 000 uuden työpaikan syntymiseen. Työmarkkinajärjestöillä on näytön paikka, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Sosiaaliturva, verotus ja osaaminen kaipaavat uudistuksia.

– Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on olennaista saada valmisteluun ja toteutettua mahdollisimman pian. Lähtökohtana on, että yhä useampi ihminen pääsisi työelämään. On tärkeää pitää samalla huolta heikossa asemassa olevista ja torjua syrjäytymistä, Fjäder painottaa.

– Suomessa on nostettava osaamistasoa. Pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevien tilanne heikkenee työmarkkinoilla koko ajan. Jatkuvaan oppimiseen on syytä panostaa, sillä uudenlaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia tarvitaan kaikilla aloilla, Fjäder toteaa.

– Tarvitsemme lisäksi yli hallituskausien ulottuvan vero-ohjelman, joka tekee verotuksesta ennustettavampaa. Tuloverotusta pitää uudistaa aivo- ja asiantuntijatyöhön kannustavaksi, Fjäder jatkaa.

– Odotamme hallitusohjelmassa mainitun TKI-tiekartan valmistumista. Suomen on päästävä kehitysuralle, jossa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenojen osuus kasvaa 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta.

– Uusi työ syntyy useimmiten yrityksiin. Meidän pitää huolehtia siitä, että sosiaaliturva ja työlainsäädäntö ottavat huomioon itsensä työllistäjien ja yritystoimintaa aloittavan tarpeet, Fjäder korostaa.

Fjäder otti kantaa puheessaan Postin työkiistaan.

– Kaikkien etu olisi, että ratkaisu saavutettaisiin mahdollisimman pian. Sovittelujärjestelmän toimivuudesta on pidettävä huolta. Sen työtä on tuettava ja ratkaisuja haettava valtakunnansovittelijan johdolla jatkossakin.

Fjäder puhui Akavan liittokokouksessa tänään 26. marraskuuta Helsingissä. Puhe on käytettävissä osoitteessa https://akava.fi/tiedotteet-ja-uutiset/liittokokouspuhe-26-11-2019/

Akava: Työllisyystoimenpiteissä on edettävä nopeasti22.1.2020 14:31:48 EETTiedote

Akavan hallitus painottaa työllisyystoimenpiteiden kiireellisyyttä keskusteltuaan kokouksessaan Suomen työmarkkinatilanteesta ja työllisyystoimenpiteistä. Ruotsin työmarkkinaministeri Eva Nordmark vieraili Akavan hallituksen kokouksessa ja kertoi maan työllisyyspolitiikan painotuksista viime vuosina. Ruotsin työllisyysaste on kesän jälkeen alentunut hieman, mutta on edelleen 77 prosenttia. Suomessa työllisyysaste on syksyn aikana pysähtynyt 72,6 prosenttiin.

Palkansaajajärjestöt YK:n ilmastokokouksesta: Hiilimarkkinoiden säännöt jäivät laihoiksi ja ihmisoikeudet unohtuivat16.12.2019 11:50:23 EETTiedote

YK:n tavoitteena on Pariisin sopimuksen mukaisesti rajoittaa ilmaston lämpeneminen ja pyrkiä kohti 1,5 asteen tavoitetta. Viime vuonna työlle saatiin Katowicen ilmastokokouksessa yhteiset pelisäännöt, mutta tärkeät hiilimarkkinoiden säännöt siirrettiin sovittaviksi Chilen puheenjohtajuudella Madridissa. Valitettavasti maiden kunnianhimo on edelleen heikentynyt, eikä tärkeimmästä eli markkinamekanismisäännöistä saatu sopua.

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri: moni tekee harjoittelunsa edelleen palkattomasti29.11.2019 09:07:30 EETTiedote

Akavan opiskelijoiden tuore harjoittelubarometri kertoo, että korkeakouluopiskelijat pitävät harjoittelua tärkeänä osana opintoja. Sekä ammattikorkeakoulu- että yliopisto-opiskelijat arvioivat työnantajien suhtautuvan myönteisesti harjoitteluihin. Harjoittelun palkattomuus ja harjoittelukäytäntöjen vaihtelevuus nousivat esiin epäkohtina. Kaikista pakollisista harjoitteluista vain 39 prosenttia on palkallisia.