Akavan Fjäder: Sosiaaliturva, verotus ja osaaminen vaativat toimenpiteitä

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder korosti liittokokouspuheessaan tulosvastuullisen kolmikannan merkitystä työllisyyden edistämisessä.

– Työministeri Timo Harakan alaisuudessa toimivilta työryhmiltä odotetaan konkreettisia ehdotuksia 30 000 uuden työpaikan syntymiseen. Työmarkkinajärjestöillä on näytön paikka, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Sosiaaliturva, verotus ja osaaminen kaipaavat uudistuksia.

– Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on olennaista saada valmisteluun ja toteutettua mahdollisimman pian. Lähtökohtana on, että yhä useampi ihminen pääsisi työelämään. On tärkeää pitää samalla huolta heikossa asemassa olevista ja torjua syrjäytymistä, Fjäder painottaa.

– Suomessa on nostettava osaamistasoa. Pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevien tilanne heikkenee työmarkkinoilla koko ajan. Jatkuvaan oppimiseen on syytä panostaa, sillä uudenlaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia tarvitaan kaikilla aloilla, Fjäder toteaa.

– Tarvitsemme lisäksi yli hallituskausien ulottuvan vero-ohjelman, joka tekee verotuksesta ennustettavampaa. Tuloverotusta pitää uudistaa aivo- ja asiantuntijatyöhön kannustavaksi, Fjäder jatkaa.

– Odotamme hallitusohjelmassa mainitun TKI-tiekartan valmistumista. Suomen on päästävä kehitysuralle, jossa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenojen osuus kasvaa 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta.

– Uusi työ syntyy useimmiten yrityksiin. Meidän pitää huolehtia siitä, että sosiaaliturva ja työlainsäädäntö ottavat huomioon itsensä työllistäjien ja yritystoimintaa aloittavan tarpeet, Fjäder korostaa.

Fjäder otti kantaa puheessaan Postin työkiistaan.

– Kaikkien etu olisi, että ratkaisu saavutettaisiin mahdollisimman pian. Sovittelujärjestelmän toimivuudesta on pidettävä huolta. Sen työtä on tuettava ja ratkaisuja haettava valtakunnansovittelijan johdolla jatkossakin.

Fjäder puhui Akavan liittokokouksessa tänään 26. marraskuuta Helsingissä. Puhe on käytettävissä osoitteessa https://akava.fi/tiedotteet-ja-uutiset/liittokokouspuhe-26-11-2019/

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.